19. SZÁZAD VÉGI TÖRVÉNYEK ÉS RENDELETEK PARASZTI KRITIKÁJA

Full text search

19. SZÁZAD VÉGI TÖRVÉNYEK ÉS RENDELETEK PARASZTI KRITIKÁJA
Az a vitriolosan fogalmazott írói kritika, amit Tömörkény István 1898-ban hírlapi cikk-ként közölt, az általánosítás igénye ellenére csupán a szegedi tanyavilágban szerzett, tehát korlátozott érvényű tapasztalatokra hivatkozott. Ezek alapján minősített szolgaian nyugati mintákat követőnek s az „úri” érdekek kifejezőjének, vagy az aprófalvas Felvidékről származó törvényalkotó Alföld-szerte végrehajthatatlan csinálmányának néhány, akkortájt viszonylag friss törvényt. A „mezőrendőri törvényt” azért, mert a belefoglalt norma szerint egy alföldi tanyás város határában akár ezer mezőőr is kellene. Mivel azonban nincs, nem is lehet ennyi, a mezőrendőrök képtelenek megvédeni a parasztok vagyontárgyait, csak a tanyasiak apróbb-nagyobb, a 712hatóság tudomására jutott kihágásainak büntetésekor jó hivatkozási alap az ilyen törvény. Az „állategészségügyi törvényt” azért, mert ha egy Szeged nagyságú városhatár távoli sarkában 10–20 beteg állatot találnak, a város egészére zárlatot kell elrendelni a járvány tovaterjedését meggátolandó, nem vonatkozik viszont a zárlat a városhoz 10 percnyi közelségben lévő falura. A „vadászati törvényt” pedig azért, mert a földművelőé helyett a „tekintetes szarvas” érdekeit védi. Ha tudniillik „tíz paraszt töri a más kukoricáját, a tíz parasztra rá szabad lőni, ellenben ha tíz szarvas töri a más kukoricáját, a tíz szarvasra nem szabad rálőni”. Vagyis – ironizál Tömörkény – „a szarvas különb ember, mint a paraszt”. A nemes vad ilyen fokú „megbecsülése” persze a vadkárok elleni paraszti védekezés megtiltásának képes kifejezése csupán. Annak a paraszti észjárással felfoghatatlan vadvédelemnek az abszurditását szemlélteti, mely szerint például a gyümölcsfák kérgét lerágó, felettébb elszaporodott nyulakat csakis a vadásztársaságok tagjai jogosultak irtani. A fák tulajdonosa vagy összetett kézzel s elkeseredetten vár, míg a vadászok vadászni méltóztatnak, vagy leüti a nyulat, vállalván, hogy esetleg megbírságolják. Viszont – ismét ironikusra fordítván a szót: – „Ha medvével találkozol vagy farkassal, annak neki mehetsz, megmarcangoltatni magát szabad a parasztnak is” (Tömörkény I. 1963: 9097).
Nem a törvényalkotók gőgös parasztellenességét leplezte le Tömörkény ebben az irónia ellenére is komor írásában, hanem a parasztok – minden paraszti réteg, de különösen az agrárszocialista mozgalom bázisát jelentő agrárszegénység – végső elkeseredettségét tapasztalva sorakoztatta fel a keserűség, az úrellenesség okait. Nemcsak a „rossz” törvényeket, hanem a bürokrácia túlburjánzását: a folyton szaporodó, különböző szinteken kibocsátott rendeleteket is szóvá tette. Hiszen annyi van a rendeletekből, hogy a „kihágási bíró, ha akarja, minden embert megbírságolhat”. És felemlegette a tudatlanokra: egy közösségi szokás, a lakodalom alatti rituális arcmosás gyakorlóira kirótt, amúgy „jó” közegészségügyi rendeletet nyomatékosító pénzbírságot is, melynek csupán igazságtalan voltát, nem a célját érzékeli a megbüntetett: „ami a többinek szabad volt, mért kell azért fizetni neki?” S okkal értetlenkedik – mondja az író –, hiszen a rendeletet kihirdetni is, ellenőrizni is lehetetlen a pusztaiak körében. Azt büntetik tehát, akit véletlenül vétségen fognak – vagy akit feljelentenek. (A rítus elterjedtségéről és betiltásáról részletesen: Jung K. 1992: 9–25.) Mindezeknek a jogi anomáliáknak nemcsak a megérthető paraszti elégedetlenség a sugalmazott tanulsága, inkább – az író szóhasználatával – a „megosztott igazság” hatásos szemléltetése. Ezt is ironikusan mondja, de a megváltoztathatatlanba belenyugvással gondolja: igaza van a miniszternek, ha egy „jó ügy” érdekében rendeletet hoz, igaza a bírónak, aki e miniszteri rendelet értelmében bírságol, és „a parasztnak is igaza van, amikor elkeseredik”.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me