A PARÁZNASÁG EGYHÁZI ÉS VILÁGI BÜNTETÉSE

Full text search

A PARÁZNASÁG EGYHÁZI ÉS VILÁGI BÜNTETÉSE
A házasság előtti nemi érintkezés eltűrésének ezek a 20. századi példái más megvilágításba helyezik a teherbe esett lányok egyházi és világi büntető felelősségre vonásának 17–19. századi gyakorlatát is. A feudalizmus századaiban a házasságon kívüli szexuális kapcsolat minden formáját hivatalból üldözte a büntető hatalom. Azaz: nemcsak a férfiak erőszaktétele, a nők kéjelgése vagy a nemi aberráció esetén indította meg a büntetőeljárást az úriszék – „mint az Isten által ráruházott hatalomból a tízparancsolat őre” (Kállay I. 1985: 218) –, ha a paráznaságról tudomást szerzett. A tízparancsolat elleni vétségnek minősítették, akár volt magánvád, akár nem, azokat az eseteket is, amikor egy legény teherbe ejtett egy leányt: mindkettőjüket megbüntették. Esetleg nem akkora szigorral, mintha az egyikük házasságtörésben is vétkesnek találtatott. A 16–17. században a parázna legényeket és házas férfiakat következetesen pénzbírsággal sújtották; az úgynevezett bikapénz a pallosjogú földesúr jövedelmét gyarapította. A vétkes hajadonokat pedig – a pénzbüntetésen túl – leggyakrabban megkorbácsolták vagy megvesszőzték, míg ismétlődő bűnbeesésük – tehát a kéjelgés – büntetése akár halál is lehetett (részletesen: Eckhart F. 1954: 63, 140–146). Ehhez képest a 18–19. században valamelyest enyhült a felelősségre vonás szigorúsága. Inkább csak a paráznaság minősített eseteiben (az erőszak, a kényszer bizonyíthatóságakor, s az ismétlődést megtorolva) szabtak ki kemény büntetést, a bikapénz követelése pedig mind kevésbé volt jellemző. A megesett leányok s az elcsábításukban vétkesnek talált legények úriszéki felelősségre vonása ekkortájt már rendszerint a gyermektartásra kötelezéssel kapcsolódott össze. Ha utólag házasságot kötöttek, gyakran a büntetés kiszabásától is eltekintett az úriszék (Kállay I. 1985: 218–223).
Nem annyira a szigorúság enyhülésének, hanem az úriszéki bíráskodásra amúgy is jellemző következetlenségnek a jele, hogy a 18. század utolsó harmadában – a helytartótanácshoz kötelezően felterjesztett büntetőper-kivonatok tanúsága szerint – több megyében az úriszékek és a szabad királyi városokban egyes magisztrátusok feltűnően kis számú ítéletet hoztak vagy nem is ítélkeztek nemi erkölcsöt sértő bűnügyekben. 704Hajdu Lajos szerint ennek a következetlenségnek az lehetett az egyik oka, hogy „átalakulóban voltak az erkölcsök, s ez tükröződik a bírói praxisban is: ha nem volt botrány – nem kívántak a hatóságok beleavatkozni az emberek magánéletébe” (Hajdu L. 1985: 291). Annak mérlegeléséhez nem rendelkezünk elegendő információval, hogy valóban az erkölcsi felfogás átalakulásának jele és a büntető bíróságok belátásának következménye lett volna a vidékenként eltérő kezelés. Az adatok inkább arról tanúskodnak, hogy az úriszék vagy a magisztrátus csak az éppen eléje kerülő ügyekben járt el, függetlenül attól, mennyire volt súlyos vétség vagy alkalmi botlás maga az ügy. Vagyis a bűnüldözés módszerei lehettek elégtelenek, így a felderítés csaknem lehetetlen (vö. Hajdu L. 1996: 99–105). Ha helyes e következtetésünk, arra is meg kell keresnünk a választ, hogy miért tűnik kevesebbnek a legények és a leányok házasságon kívüli kapcsolatát érintő panaszok száma: a bűnüldöző hatóság vajon miért nem tudhatott mindazokról, akik a kor erkölcsi felfogása szerint nyilvánvalóan vétettek a hatodik parancsolat ellen.
A falvak és a városok népe abban az esetben nem fordult bírósághoz, ha nem tekintette „bűnösnek” azt a szexuális kapcsolatot, melyért tudván tudta, hogy büntetést szab ki a hatalom. Illetve akkor, ha peren kívüli eszközökkel is rendezhetőek voltak az ilyen természetű közösségi konfliktusok.
Bár a teherbe esett leányok úriszék elé kerülő ügyeiben a jog eszközével kellett kikényszeríteni – ha ki lehetett egyáltalán – a csábító házasodási szándékát, a leányok szokásos védekező taktikája mégis egyértelműen elárulja: mi is volt a „botrány” elhárításának az a „jogon kívüli” eszköze, melyre, ha teherbe estek, okkal-joggal számíthattak. A leányok ugyanis minden esetben azt hozták fel mentségükül, hogy a legény vagy özvegy ember házassági ígérettel kecsegtette őket. Ez még akkor is mentségnek látszott a leány szemében, ha a gazda és a szolgálóleány közötti függőségi viszony miatt aligha lehetett reális esély a házassági ígéret teljesülésére (lásd Tóth I. Gy. 1991: 45–46. példáit). A maga mentségét kereső természetesen számíthatott a szokásjogon alapuló bírói gyakorlatra, hiszen a házasság kikényszerítésével valóban rendezettnek tekintette az úriszék a leányanya társadalmi státusát. A kecsegtető ígéret elhangzásakor azonban aligha egy per esetleges sikere, inkább annak tudata erősítette a leány hajlandóságát, hogy a házassággal utólag szentesített szexuális kapcsolat – a közösség erkölcsi felfogása szerint – nem volt végzetes leányi vétség.
A megesett leányok ellen folytatott úriszéki perekből – azaz: a faluközösségen kívüli elítéltetés esetlegességéből, az értékelhető esetek kis számából – persze felettébb kockázatos lenne a házasság előtti nemi kapcsolat elfogadott voltára következtetni. Egyéb források is elmosódottabbnak mutatják azonban a deviancia és a normakövető viselkedés határvonalát annál, mint amilyennek a valláserkölcsi elvek szerint lennie kellene.
Alapos elemzést érdemelnének például a falusi-mezővárosi elöljáróságoknak – mint az úriszék helyett eljáró alsó fokú bírói fórumoknak – a megesett leányokkal kapcsolatos intézkedései. Ezeknek – a nagykunsági, a Békés megyei kis mezővárosok 18–19. századi iratanyagára alapozott ismereteink szerint – inkább jellemzője volt az apa kiderítése, házasságra kötelezése, illetve a magzat védelmére való figyelmeztetés, mint a leány „bűnének” megállapítása és a szigorú büntetés. A helyi iratanyag 705(ebben a vonatkozásban messze nem teljes) áttekintése arról is meggyőzött, hogy a teherbe esést számon kérő tanácsi vallatások nem voltak következetesek: egy-egy időszakban megszaporodtak az ilyen ügyek. A nagyobb buzgalom – ha nem is hivatkoztak rá – nyilván nem volt független valamilyen felső utasítás tessék-lássék végrehajtásától. Ha pedig nem meggyőződésből vallattak, csupán utasítást hajtottak végre a saját közösségük erkölcsi normájával azonosuló bírák, a helyi közvélemény nyilván kisebb mértékben volt felháborodva, mint azok, akik „felülről” diktálták a normát. Egy gyomai (Békés m.) leányanya 1790-ben például a maga mentségére így fogalmazta meg a helyi bírák neki is feltűnő következetlenségét: „ezelőtt másfél Esztendővel is meg estem, hanem a’ szabad világban meg nem büntettettem” (Szilágyi Miklós 1995b: 235).
A kedvező forrásadottságok olykor a házasságon kívüli szülések gyakoriságának valószínűsítésére is lehetőséget kínálnak. Imreh István Keresztúr-fiúszék 38 településének „erkölcsrendészeti statisztikáját” állíthatta össze egy 1823-ban a széki tisztviselők által 14 kérdőpont alapján elvégzett bizottsági vizsgálat jegyzőkönyvéből. A faluról falura járó bizottság előtt „a falusbíró, a nótárius, az esküdtek s más tekintélyes emberek – szabad székelyek, jobbágyok, itt-ott nemesek is – emelnek vádat”, s a megvádoltaknak meg kell jelenniük, a bizottság pedig – mint egy bíróság – „megvizsgál, határoz és büntet – mindent, amit az elmúlt években felróhattak bárkinek is”. A jegyzőkönyvek szerint 21 faluban 69 esetben került a bizottság elé megesett leány; „48-an egyszer, 17-en kétszer, 4-en ennél is többször szültek törvénytelen gyereket”. Ebben az esetben nem is a leányanyák nagy száma, s e vétségnek más vétségekhez képest feltűnően magas aránya az igazán figyelemre méltó. (Összehasonlításképpen: tolvajlás 22 eset, részegség 43 eset, káromkodás 40 eset, pipázás 47 eset.) Az árul el igazán sokat a vétség faluközösségi büntetéséről, hogy azokat a leányokat, „akikkel egyszer ’baj történt’ ugyan, de azután magukat becsületesen viselték, ’abszolválták’, felmentették, éppen csak hogy ’megintik’ – természetesen akkor, ha eklézsiát, ha egyházmegyét követtek, ha tehát az egyházi hatóság előtt bűnüket ’megismerték’ és megbánták”. Csupán néhányukat – a többször is vétkezetteket – ítélte a bizottság 12 vagy 24 korbácsütésre (Imreh I. 1979: 33–34).
A leányanyák egyszerű megintése ez esetben nem a vétség alól való felmentést jelenti. Inkább az egyház illetékességének, az egyházi büntetés nagyobb súlyának elismeréseként értelmezhetjük. Az eklézsia-, egyházmegye-követés, vagyis az egyházközség nyilvánossága előtti bűnbánat és bocsánatkérés, s ami ezzel gyakran együtt járt: a megszégyenítő szimbólummal való megjelölés (szégyenkő, szégyenpad) a protestáns egyházi fegyelmezésnek volt a jellemzője, s helyenként, bár megszelídülve, maradt is napjainkig. (A református egyház fegyelmezéséről összefoglalóan lásd Illyés E. 1941; Kósa L. 1990: 459–460; a közelmúlt erdélyi gyakorlatáról: Barabás L. 1994: 180–197.) A gúnyolódó megjelölés, ezzel együtt a kicsúfolás, a leköpdösés, a záptojással dobálás stb. mint megszégyenítő büntetés azonban katolikus szokásokban gyökerezik (a szégyenkő elterjedtségéről lásd Bruckner Gy. 1926: 12). Egy 1729-es váci eset tanúsága szerint a szimbolikus megbélyegzés mint egyházi s a hívek egyetértő megvetésére számító büntetés olyan esetben is megelőzte, illetve helyettesítette is a világi bíróság számonkérését, amikor a leányanya laza szálakkal kapcsolódott a templomi gyülekezethez: idegen városban tartózkodva szülte meg gyermekét. 706A kétszeres leányanyát arról faggatták, hogy megbüntették-e már, s ő azt vallotta: első gyermeke születése után Vácott, másodiké után pedig „Budán Jesuiták templomában három vasárnap szalma koszorúba állottam” (Schram F. 1970: 647).
A házasság előtti testi szerelem összehangolt és egymást kiegészítő világi és egyházi büntetésének most csak vázlatosan felidézhető tényeiből nemcsak az látszik, hogy a „Ne paráználkodj!” erkölcsi parancsát jogi kényszerítő eszközökkel fogadtatták el. Éppen ezért nem tudhatjuk, hogy a hajadon szüzességének legfőbb erkölcsi értékké szilárdulásában milyen része volt a vallás tanításából következő magatartási automatizmusnak, milyen a folyamatosan ismételgetett tilalomnak s az ezt nyomatékosító nyilvános megszégyenítéseknek – azaz a büntetéstől való félelemnek. Olyan következtetés is adódhat azonban idézett példáinkból, hogy a faluközösségek, egyházközségek tagjai, bármennyire azonosultak is ezekkel a keresztényi elvekkel, a vétkes személyt nem egyetlen botlása miatt, hanem teljes személyiségének ismeretében minősítették bűnösnek – vagy kezelték úgy, mintha mi sem történt volna. Végül is ebben rejlik a magyarázata annak, hogy idézett példáinkban miért látszik megbocsátóbbnak, elnézőbbnek a paraszti felfogás, mint a büntető hatalom.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me