HATÓSÁGI BEAVATKOZÁS A SZOKÁSRENDSZERBE

Full text search

HATÓSÁGI BEAVATKOZÁS A SZOKÁSRENDSZERBE
Nem ennyire egyértelmű a közösségi ellenállás motivációja, ha a szokásrendszerhez tartozó, rituális célokat szolgáló és a szórakozást biztosító valamely „népszokás” – egykorú minősítés szerint: „rossz szokás” – betiltását fogalmazta jogszabállyá a világi vagy egyházi hatóság. Az adatokból ugyanis a paraszti közösségekre kényszerített külső akarat teljes hatástalansága is, a befolyásolás hosszabb távon mégiscsak eredményes volta is kiolvasható.
Azt megállapíthatjuk, hogy határozott belső logikája volt az eseti tiltások és az általános tilalmak érveinek: az erkölcsjobbító szándék határozta meg a beavatkozási kísérletek szinte mindegyikét. Vagy valláserkölcsi megfontolásból kárhoztatták a parasztokat, s puritánabb életvitelre akarták rávenni őket, például a legények-leányok intim avagy felszabadultan zajos együttléte, mulatozása „rosszra” csábító hatására figyelmeztettek. Vagy az egyén indokolatlanul nagy költekezésének következményétől, az anyagi romlástól, illetve az egészségkárosodástól megóvás atyai kötelességét hangoztatva ostorozták a tudatlanságban tévelygőket. Akármi volt is az indíték, a rendi értelemben alávetettek irányításának, az erkölcsi jóhoz segítésének igyekezete hatotta át a tanácsoló és az engedetleneket azonnal büntető „úri” magatartást. Vagyis a saját életeszmények magasabbrendűségébe vetett hit volt bármiféle beavatkozás meghatározója – korántsem a hatalmi önkény. Ez az öntudatos meggyőződés szükségtelenné tette – a rendelkezők logikája szerint legalábbis – a kárhoztatott „rossz szokásokhoz” ragaszkodás társadalmi és kulturális hátterének felderítését, megértését. Ami azután a legjobb szándék fogadtatását a „mi” és az „ők” eredendő szembenállására egyszerűsíthette.
Az erkölcsjobbító meggyőződés, a paraszti tudatlanság elleni fellépés kötelességének öntudata még a „néppel” együtt élő s társadalmi felemelésének programját személyes életcéljává lényegítő szarvasi evangélikus lelkészre, Tessedik Sámuelre is 707jellemző volt. Naplószerű feljegyzéseiben indulatos, de felettébb logikus érveket felsorakoztatva kárhoztatta például a lakodalmaknál, a keresztelőknél, a halotti toroknál tapasztalt oktalan pazarlást, az iskolás gyermekek karácsonyi ostyahordozását, a Balázs-járást vagy a májusi (pünkösdi) fák felállításának széltében gyakorolt szokását. És azt is újra meg újra elégtétellel nyugtázta, ha a „legmagasabb helyről” érkezett tilalom megegyezett hivatali elődje vagy a maga korábbi tiltó rendelkezésével (Tessedik S.–Berzeviczy G. 1979: 281–298).
Egy helybeli lelkész tekintélye s prófétai indulata nyilván hozzájárult nem egy népszokás háttérbe szorulásához, eltűnéséhez. Még akkor is, ha – mint Tessedik esetében – az egyházközségével való folyamatos konfliktusok kísérték a helybeli lelkésznek a „rossz szokások” megszüntetésére irányuló erőfeszítéseit. A 20. századi néprajzi gyűjtések mégis inkább az egyházi tiltások hatástalanságáról: az elsorvadás, a megkopás folyamatának felettébb lassú voltáról tanúskodnak. A palóc területeken ismert kiszehajtást Gömörben, Szepesben az evangélikus egyház tiltása már a 17–18. században háttérbe szorította (Manga J. 1969: 117–126). Az 1766–1769-ben felvett Heves megyei egyházlátogatási jegyzőkönyvekben gondosan feljegyezték a tiltott szokásokat: a templom védőszentjének napján tartott zenés, táncos mulatozásokat, a húsvéti locsolkodást, hamvazószerdai zenés mulatságát, az ivót, a gyermekágyas asszony étellel-itallal ellátását, a poszrikot, a fonóházak tartását és a lányok-legények közös labdázását (Kovács B. 1987: 312–313). Olyan szokásokra vonatkozott tehát a 18. századi egyházi tilalom, melyek majd két évszázad múltán is meghatározó elemei voltak a palócvidék szokásrendszerének (vö. Gulyás É.–Szabó L. 1989: 303–459).
Bár a 16–17. századi egyházi irodalom már következetesen kárhoztatta „a halottsiratás és a torcsinálás ’esztelen’ szokását”, még a 18–19. században sem értek el számottevőbb eredményt a Helytartótanács és az egyházmegyék egymást erősítő és többször megújított szigorú utasításai (vö. Belényesy M. 1958c: 338–343; Kodolányi J. 1959: 144–253). A halotti torok szokásszerű s a rituális tartalmat is megőrző fennmaradása a 20. századig (vö. Kunt E. 1990: 85–86) nyilván annak is köszönhető, hogy a helyi elöljáróságok – amint azt a kecskeméti tanács 18. század eleji büntető gyakorlata tanúsítja – nem általában a halotti torozást, csupán annak táncos mulatsággá fajulását szankcionálták, szelídítettek tehát a szigorú felsőbbségi tiltáson (Szabó K. 1934: 81).
Hozzá kell tennünk az elmondottakhoz: a 18. században, a 19. század elején tilalmazott jó néhány népszokásnak csupán halványuló emlékeit (idő telvén azt sem) találták meg a néprajzi gyűjtők. Ez a hatósági beavatkozások eredményességét látszik igazolni. Nem lehetünk azonban bizonyosak abban, hogy a „tilalom” és az „eltűnés” között mindenütt, minden esetben ok-okozati az összefüggés. A Jászkunságban a 20. századra már kikoptak a szokásrendszerből, illetve – a gyűjtői megfigyelések szerint – egy-egy településen csak a tanyasiak vagy a marginális csoportok gyakorolták például az egy-két évszázaddal korábban tilalmazott juhtorozást, mely „dobzódással” szokott járni, a több napos lakodalmazást s azokon a lövöldözést, a „tyúkverő járások”-at, a „muzsikával való kóborlásokat”, a halotti torokat és zajos keresztelőket, a karácsony esti ostyahordozást és a karácsonyéji lövöldözést (lásd Györffy I. 1936: 323; Örsi J. 1990: 158; Gulyás É. 1994: 353, 356). A jelentőségcsökkenés okai között a vagyoni érdekek mentén polarizálódó és a polgárias eszményekhez 708eltérő módon igazodó társadalmi és kulturális csoportok, rétegek más-más kulturális eszményeit is gyaníthatjuk, nem csupán a tilalom hatását. Voltak olyan „kis közösségek” a jászkunsági mezővárosokban, melyek öntudatosan megtagadták a „parasztosságot” kifejező szokásaikat, s olyanok is, melyek a régies szokásokhoz ragaszkodásukkal akartak tüntetően elkülönülni.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me