A GAZDÁLKODÁSSZERVEZÉS ÁTALAKULÁSA A POLGÁRI KORSZAKBAN

Full text search

A GAZDÁLKODÁSSZERVEZÉS ÁTALAKULÁSA A POLGÁRI
KORSZAKBAN
Ezeknek a vázlatosan jellemzett feudalizmus kori érdekközösségeknek és intézményeinek gazdálkodásszervező, s mellesleg, bár nem mellékesen, a társadalmi kapcsolatokat, a mindennapi érintkezést a gazdasági szférán túl is regulázó szerepe a polgári tulajdon kialakulása, törvényes garanciáinak megteremtődése következtében elveszítette létjogosultságát. Ennek ellenére feltűnően lassú ütemű volt a felszámolódásuk a paraszti társadalomban. A polgári állam jogszabályalkotó, az átalakulást propagandisztikus eszközökkel is sürgető erőfeszítései ellenére majd egy évszázad alatt – tehát a 20. század közepén lezajlott kollektivizálásig – sem tűntek el maradéktalanul a gazdálkodásszervezésnek ezek a feudalizmusban mélyen benne gyökerező intézményei. Nem is tűnhettek el, mert a polgári tulajdon alapelvét elfogadó törvényalkotók sem mondtak le egyes történelmileg kialakult társulási formációk újraszervezésének lehetőségéről, ha az egyéni tulajdont s a szükségszerűen közös használatot kellett egyeztetniük (például a legelő, az erdő esetében). És nem tűnhettek el azért sem, mert az átalakulást szabályozó törvények végrehajtása közben a múlt örökségét és az új szükségleteket mindenütt a helyi hagyomány szervezte működőképes gyakorlattá.
Eltérő ütemben számolódott fel az ország különböző vidékein az egyéni tulajdonúvá lett szántóföldeknek a faluközösség által szabályozott művelési kényszere: a nyomásos gazdálkodás. Az úrbériséget megszüntető 1848-as törvények gyakorlati végrehajtását elindító 1853. évi úrbéri pátens tulajdonosi és szabad rendelkezési 564jogot biztosított a volt jobbágyok és zsellérek számára mind a telki állományra, mind az elkülönített vagy elkülönítendő erdőkre és legelőkre vonatkozóan. A nyomásos gazdálkodásról – az egyéni földhasználat egyik fő akadályozójáról – azonban nem intézkedett. Az 1880-as évek törvényelőkészítő vitái hozták felszínre, hogy a Dunántúlon és az Alföld nagy részén, ahol korábban sem volt nyomáskényszer, az érdekeltek ellenezték a törvénytervezetnek a nyomásos gazdálkodást lehetővé tevő kitételeit, az erdélyi, az északkeleti és keleti megyékből érkezett vélemények viszont – az ott követett gyakorlatra hivatkozva – egyetértettek ennek a határhasználati rendszernek a törvényi elismerésével. Az 1894: XII. tc. végül is úgy rendelkezett, hogy ahol élő gyakorlat a nyomásos gazdálkodás, továbbra is fennmaradhat, s a vele kapcsolatos döntésekre a birtokossági közgyűlés, a szervezési feladatokra a „politikai község” a jogosult (Csizmadia A. 1977: 36–39). E törvénybe beépült kompromisszum következménye tehát, ha az etnográfusok a két- vagy háromnyomásos határhasználatnak, esetleg javított változatának meglétét, ezzel együtt a szántóföld felének-harmadának közös legeltetéssel való hasznosítását, a faluközösség gazdálkodásszervező funkciójának legjellemzőbb példájaként írhatták le századunkban is (összefoglalóan: Györffy I. é. n. [1941]: 158; a nyomásos gazdálkodás elterjedése a Magyar Néprajzi Atlasz térképlapjain: Barabás J. 1987: 6–7; regionális vizsgálatok: a Zempléni-hegység középső részének falvaiból – Ikvai N. 1967: 41–43; Nyíradonyból – Bellon T. 1965; a palócok lakta észak-magyarországi megyékből – Balassa I. 1989: 9–11).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me