HEGYBÉLI HELYSÉG ÉS A KERTGAZDASÁG

Full text search

HEGYBÉLI HELYSÉG ÉS A KERTGAZDASÁG
A falusi, a városi, a nemesi közbirtokossági gazdaságirányítás fentebb jellemzett tisztségviselői között helyenként a szőlőhegyre felügyelő hegybíró, hegymester, s azokon a vidékeken, ahol a szőlővel beültetett területet kertnek nevezték (vagyis az Alföldön), a kertbíró is fel-feltűnik a feudalizmus kori forrásokban (debreceni, hajdúsági, Bihar megyei példák: Dankó I. 1977: 110–126; Varga Gy. 1976: 168–170). Ezek között voltak fizetett földesúri alkalmazottak – esetleg nem közvetlen alkalmazásukban, hanem az urbáriális jogállású falu vagy mezőváros bírájának felügyelete alatt –, s az volt a feladatuk, hogy a szőlővel kapcsolatos földesúri rendtartásnak érvényt szerezzenek. A szabad királyi városokban és az önkormányzat jogával rendelkező mezővárosokban pedig – lévén, hogy a helység szőlőhegyét vagy kertjét érintő minden rendészeti és gazdálkodásszervezési kérdés a városi elöljáróság hatáskörébe tartozott – éppen olyan, a tanács által egy konkrét feladatra átruházott hatalommal élhettek ezek a tisztségviselők, mint a gazdálkodás bármely más szektoráért felelős bírótársaik.
Voltak viszont olyan hegybírók is a 17. század óta nagy számban fennmaradt szőlőhegyi szabályzatok, artikulusok főképp őket szokták emlegetni (vö. Égető M. 1985) –, akik egy-egy szőlőhegyen birtokosok közössége által megválasztott vezetőtestület, az esküdtek élén állottak. A szőlőbirtokos közösségnek – ahogy közkeletűen emlegetni szokták: a hegyközségnek – a felelős vezetői évente meghatározott számú gyűlést tartottak, ahol a szőlő művelésével, a birtokosok egymás közötti viszonyával s a birtokosok összességének külső kapcsolataival összefüggő bárminemű kérdésben autonóm módon rendelkeztek. Ezeknek a szőlőhegyi szervezeteknek, s tisztségviselőiknek a szerepét nem az osztatlan határ s a kisebb haszonvételek közösségi érdekű hasznosításának előbb jellemzett gyakorlatával, hanem a szőlőföld sajátos jogállásával lehet értelmezni. Magának a földnek természetesen volt feudális birtokosa, amint azonban szőlővel telepítették be, az a jobbágy, polgár vagy nemes rendelkezett vele (adhatta-vehette, örökíthette), aki a szőlőföld használata után járó bért vagy szolgáltatást teljesítette a tulajdonos földbirtokosnak. A használók és a tulajdonos között tehát – lényegét tekintve – bérleti jogviszony állott fenn, ami nem késő-feudalizmus kori fejlemény, hiszen a 16. század óta bizonyosan, esetleg már a 13–14. században is jellemző volt. A szőlőbirtok kedvezőbb jogállásából: gyakorlatilag szabad forgalmából következően egy szőlőhegyen több falu és város lakóiból, illetve jobbágyokból, városi polgárokból és nemesekből kerülhettek ki a birtokostársak, így semmiképpen 563sem vonatkozhatott rájuk a területileg illetékes falu elöljáróságának, bírájának intézkedése vagy ítélete. Olyan intézményt kellett tehát létrehozni, mely közös ügyeikben illetékes volt, s a birtokostársak rendi különbségein is felülemelkedve szabott normákat és szankcionálta azok megsértőit.
A szőlőbirtokosoknak ezt a közösségét a 17–19. századi források hegység, helység, hegybéli helység néven emlegetik, s elsősorban a Dunántúlon látszik jellemzőnek folyamatos létük. Ahol – a 16. század óta – a majorsági szőlőbirtokok kialakulásáig vezetett el a földesúri befolyás folyamatos kiterjesztése, ott, ha eredetileg léteztek is autonóm „hegybéli helységek”, előbb-utóbb elvesztették önállóságukat: a földesúr instrukciókkal, regulációkkal irányította a szőlőbirtokosokat. Ahol viszont megmaradt a hegybéli helység önkormányzati jellege, nemcsak a szőlőművelés munkálatainak összehangolásában és a szőlődézsma behajtásában volt szerepe a birtokosközösség vezetőségének, hanem – kezdettől fogva – igazgatási, rendészeti kérdésekben és peres ügyekben is jogosult volt dönteni. Mindarra kiterjedt tehát a jogköre a szőlőhegyen, mint a faluközösség elöljáróságáé a faluban. Joggal következtetett tehát Égető Melinda arra, hogy a „faluközösség és hegybéli helység intézménye közös tőről fakadt”: együtt fejlődtek ki, s „mellérendelő viszonyban” maradtak (Égető M. 1985: 19). Egyik is, másik is a feudális földhasználathoz és szolgáltatásokhoz kötődött ugyan, de más-más jogi helyzetű társadalomszervezeti egységek autonóm intézményeiként funkcionáltak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me