A KÖZBIRTOKOSSÁG ÉS A LEGELTETŐ TÁRSULAT

Full text search

A KÖZBIRTOKOSSÁG ÉS A LEGELTETŐ TÁRSULAT
Az erdők és a legelők az egyezségen vagy peres eljáráson alapuló elkülönözések eredményeként kerültek a parasztok tulajdonába: felosztatlanul, s a telki állományhoz arányosítva. Helyenként már az 1836. évi jobbágytörvények adta lehetőséget kihasználták, de legkésőbb az 1850–1860-as években lezajlott az elkülönözés. Az egyéni tulajdon és a közös használat jogi és szervezeti összehangolásának napi gyakorlatát azonban ezt követően még évtizedekig nem szabályozta törvény. A faluközösség feudális szervezetében intézményesült közös erdő- és legelőhasznosításnak kellett tehát hozzá idomulnia az új lehetőséghez és szükséglethez. Az előzményekhez képest azzal a lényegi különbséggel történt ez meg, hogy a feudalizmus kori adminisztrációtól örökölt nemes – telkes jobbágy – zsellér rétegződésmodell, mely a földek tulajdonba adásakor zsinórmértékül szolgált, mintegy átstrukturálta a faluközösséget. Az államhatalom tudomásul vette, hogy a közös használat érdekében létrejövő közbirtokosságok a korábbi rendi választóvonalak mentén határolódjanak el egymástól. Így azután, akár egyazon faluban is egymás mellett létezett s maradt fenn lényegében a kollektivizálásig a nemesek, az úrbéresek és a zsellérek egymáshoz nagyon hasonló elvek szerint, de elkülönülten szerveződő közbirtokossága. Találóan jegyezte meg Szabó László, hogy az úrbéresek és zsellérek falun belüli elkülönülésének hangoztatása és külön közbirtokosságaiknak a „jobbágyidőkből” való eredeztetése éppen az elkülönözések hatására rögzült a történeti tudatban. A késő feudalizmus kori faluközösségekre még nem volt ennyire jellemző az ellenérdekű rétegekre szakadás (Szabó László 1989a: 294–295).
565A közbirtokossági erdők hasznosításába eleinte csak oly módon avatkozott be az állam a maga törvényeivel, hogy a szakszerű kezelés és a faállomány védelme érdekében ezekre is kiterjesztette a hatósági felügyeletet (1879: XXXI. tc., 1898: XXXIII. tc.). A közbirtokosságok jogi helyzetét és szervezeti felépítését csak az 1913: XXXIII. tc. rendezte. E törvény végrehajtása során alakították ki az érdekeltek az 1960-as évekig fennállott szervezeteiket, melyekbe azonban a helyi hagyomány sok eleme, helyenként a nemesi közbirtokosságok közvetlen példája is beépült. A közös ügyek intézésében való részvétel, különösen pedig a kivágható fából való részesedés alapja az erdő eszmei résztulajdona volt, amit – a volt úrbéresek esetében – a telek nagysága szerint állapítottak meg, s az alapegységet jognak nevezték. Akár a még vágatlan, akár a már közösen kitermelt fából részesedtek a birtokosság tagjai, az összes joggal azonos számú egységet alakítottak ki, s nyílhúzással (vagyis sorsolással) döntöttek róla, hogy kinek melyik egység jusson. Az ügyekről a közgyűlésen döntöttek, a közvetlen ügyintézést a vezetőség hatáskörébe utalták, melynek az elnök, a pénztáros, az erdőgazda voltak a választott tisztségviselői. A nemesek, az úrbéresek és a zsellérek külön-külön erdőbirtokossága mellett helyenként újabbak is szerveződtek: a közösen megvásárolt, illetve az 1945-ös földosztáskor juttatott erdőrészek hasznosítására szintén alakultak erdőbirtokosságok. Az erdős vidékeken tehát olyan falvak is akadtak, melyekben akár 5–6 autonóm szervezetű (bár államilag felügyelt) erdőbirtokosság létezett, s ugyanaz a gazda többnek is tagja volt. Sok helyütt viszont az erdő- és legelőtulajdonosok – a törvény erre is módot adott – egyetlen közbirtokosságot alkottak: az erdővel s a legelővel kapcsolatos ügyeiket összekapcsoltan intézték. (Az erdőbirtokoságokról lásd Mádai Gy. 1965: 125–135; Hegyi I. 1975; Petercsák T. 1981a: 46. skk.; 1985; Gelencsér J. 1983; Szabó I.–Szabó L. 1977b: 72. skk.; Molnár K. 1978; Takács L. 1984. )
Az elkülönözés során a volt úrbéresek tulajdonába került legelők jelentős részét – 1867–1907 között mintegy 3 millió kat. holdat, az összes legelőterület csaknem felét – a meg-megújuló törvényi tilalmak ellenére az érdekeltek felosztották s egyéni gazdaságuk részeként szántották-vetették. Először – a további legelőfelosztást az állattartás érdekében meggátolandó – csak az 1894: XII. tc., a mezőgazdasági törvény rendelkezett a legeltető közösségek szervezéséről. Mivel ez a törvény több részletkérdést megoldatlanul hagyott, az 1913: X. tc. ismételten elrendelte a legeltetést szervező, az együttes hasznosítást biztosító birtokos közösségek kötelező megalakítását, és részletesen szabályozta működési rendjüket (vö: Csizmadia A. 1977: 40–42; Takács I. 1974: 479–480). Az e jogszabályok alapján mindenütt megszervezett legeltetési társulatoknak (illetve a jogszabályokhoz igazodva újjászervezett korábbi közbirtokosságoknak) a „földes gazdák” lehettek a tagjai. Vagyis az egykori kiváltságolt területeken – például a Jászkunságban – azok, akiknek „örök földjük” volt, amihez legelőjog is kapcsolódott (vö. Bellon T. 1996); az úrbéres helyeken pedig azok, akik az elkülönözéskor szereztek a telki állományukhoz arányosított résztulajdont a legelőben. Jogi értelemben bármilyen eredetű is volt az úgynevezett legelőjog, s ha csökkent, esetleg vásárlások révén növekedett is a közlegelő összterjedelme, a feudalizmus kori földbirtokarányok maradtak meg iránymutatónak. A legelő eltartóképességét figyelembe véve határozott a gazdaközösség arról, hogy egy jog hány számos állat kihajtására jogosítja a gazdát. Aki többet akart hajtani, azzal megfizettették, 566aki kevesebbet, annak megtérítették a különbözetet. A jogosultság számon tartásáért: a lehetőség ki nem használása és a „túllegeltetés” közötti egyensúly biztosításáért a vezetőség (elnök, gazda, pénztárnok, jegyző, választmányi tagok) tartozott felelősséggel. A legfontosabb ügyekben (pásztorfogadás, a pásztorbér meghatározása, tenyészállat-vásárlás, beruházások, egyes haszonvételek bérbeadása stb.) a közgyűlés határozott. A legelőnek és tartozékainak (például a kutaknak, az épületeknek) karbantartását rendszerint közmunkában végezték el a gazdák, s az ebben való részvétel mindenki számára kötelező volt.
Az állam egységesítő szándéka mégsem tette teljesen uniformizálttá ezeket a társulatokat. Annak ellenére, hogy különválasztani rendelte a törvény a „politikai községet” és a közbirtokosságot, főleg a kisebb falvakban a kétféle vezetőség személyi összetétele átfedte egymást, s a pásztorlás rendjével kapcsolatos intézkedésekben is a falu elöljárói érezték magukat illetékesnek. Gyakorlatilag tehát egy intézményt működtetett a faluközösség a közös gazdasági feladatok megoldására (a legeltető társulatokról lásd például Petercsák T. 1979; Deli E. 1984; Szabó István 1980; Szikora A. 1986; Bárth J. 1991–1992). Arra is lehetőséget adott azonban a törvény, hogy a legeltetési társulat a „politikai községtől” teljességgel független részvénytársaságszerű gazdálkodó egységként szervezze-irányítsa az érdekelt gazdák állattartásának minőségi fejlesztését. Az üzemszerű működés – a tenyészállatok tartása miatt kisebb-nagyobb takarmánytermesztő szántógazdasággal is kiegészített legeltető gazdaság szervezése – főképp a nagyobb alföldi mezővárosokban maradt a két világháború közt, jórészt a kollektivizálásig jellemző (lásd pl. Varga Gy. 1976: 165–168; Bencsik J. 1975; Hagymássy S. 1982; Oroszi S. 1986).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me