KÖZÖSSÉGEK, KÖTELÉKEK, SZERVEZŐDÉSEK

Full text search

KÖZÖSSÉGEK, KÖTELÉKEK, SZERVEZŐDÉSEK
A néprajztudomány által vizsgált társadalmak szerveződései, közösségformái sokfélék. Ezen társadalmak és szubkultúrák szembeötlő hasonlósága éppenséggel közösségi jellegükben, az egyének közösségi gondolkodásmódjában van. Legáltalánosabban fogalmazva a népi közösség területileg is együttélő emberek olyan csoportja, akik egymással közvetlenül érintkeznek, s közöttük a társadalmi együttműködés folyamata a tevékenységek sorozatában valósul meg. Mindez a kölcsönös függés, az együttműködés és az egység gyakorlatát valósítja meg körükben, és a kollektivizmus magatartásformáit, gondolkodásmódját tudatosítja a közösségek tagjaiban. Az osztálytársadalmak népi közösségei nem a nemzeti kultúra reprezentánsai, azaz nem „teljes kultúrák”, hanem annak csak egyik szerveződési szintjét képviselik. (Lásd erről bővebben Sárkány Mihály szócikkeit és hivatkozásait: MNL III. 1980: 330–331).
F. Tönnies Közösség és társadalom címen 1887-ben megjelent műve már megkülönböztette a természetes közösség (Gemeinschaft) és a művi, a mesterségesen létrehozott közösség (Gesellschaft) kategóriáját (Tönnies, F. 1983: 9–11). Az elsőben tisztán és intenzíven érvényesül az ember „szociális ösztöne”, a másikban viszont társadalmi érdekek és célok kötik egymáshoz az egyéneket (Fél E. 1948: 3).
Komplex társadalmakban az integrálódás különböző szintjei, nemei, formái figyelhetők meg. Alapul szolgáló és viszonylag könnyen megragadható egység a család. Rá épülnek a vérségi alapon számon tartott közösségek, rokonsági szervezeték (több generációs nagycsalád, had, nemzetség). A történelem folyamán ezek a közösségek és a hozzájuk kapcsolódó vagyoni, termelési és fogyasztási közösségek (például nemzetségi tulajdon, földközösség, házközösség) fokozatosan veszítettek jelentőségükből (Weber, M. 1979: 104).
Azonban a közösségek nem csupán vérségi, rokonsági vagy fiktív rokonsági alapon szerveződnek. A társadalomszerveződés másik meghatározó rendező elve a területi. A ház- és udvarközösség, a szomszédság (utca- és határbeli), a falurészek, városrészek közössége vezet el a lokális társadalomhoz. Különbséget kell tennünk a faluközösség, a helyi közösség mint társadalmi egység és az azt vezető, képviselő község fogalma között. A francia közigazgatási terminológia szavai (collectivité és communauté) ezt a finom különbségtételt talán a magyar szavaknál is jobban kifejezik (Mendras, H. 1973: 13–14). A területi elv a népi társadalomban falucsoportok, kisebb-nagyobb tájak (például sárköziek, kunságiak) közösségeit összefogó csoportokig érvényesül. Ezek kötelékeit erősíthetik az azonos társadalmi jogállás, felekezeti 25összetartozás, közigazgatási, uradalmi kapcsolódás, házasodási kapcsolatok, a dialektus és a népi kultúra szimbolikus értékű sajátságai. Másfelől közelítve gyakran a helyi közösségek is tagoltnak mutatkoznak, különösen a nagyobb közösségek, mezővárosok esetében. Nyelvük, dialektusuk, telepes csoportok esetében származási helyük, felekezeti vagy rendi hovatartozásuk, jogállásuk, csoportképző gazdasági tevékenységük, foglalkozásuk alapján egyetlen lokális társadalom is igen sokszínű lehet. Azaz a lakóhelyi közösségek kevésbé tekinthetők annyira szerves egységeknek, mint a vérségi, rokonsági csoportok.
A harmadik fő rendezőelv az életkortól, társadalmi helyzettől, kollektív (közösségi) cselekménytől meghatározott csoportok létezését ismeri el. Nemek és korcsoportok, különböző cselekménytársulások, pozíció- és akciócsoportok sorolhatók a közösségeknek ezen kategóriájába. Ezeket a közösségi formákat a bennük összefogott egyének töltik meg tartalommal. Fél Edit „organikus struktúrák”-nak tekintette őket, szemben a kívülről szervezett, „organizált” formációkkal, melyeket kizárt a néprajz vizsgálódási köréből (Fél E. 1948: 3–4). Ugyanott okkal szögezte le, hogy: „A népi közösség számos apróbb-nagyobb társulási csoportból áll, tehát nem egyforma, egységes, arányosan tagolt valami.” Az utóbbi évtizedek néprajzi kutatása már nem hárította el az „organizált”, a kívülről szervezett közösségek bizonyos fajtáinak kutatását sem.
Fontos szempont az egyén és a közösség kapcsolatának, az egyszer megélhető élet vezérlő elveinek tisztázása a népi társadalomhoz kapcsolódva. Az egyes ember ott sem közvetlenül tartozik a társadalom valamely osztályához, hanem mint valamely kisebb közösség tagja kötődik hozzá. Az úgynevezett népi közösségek formái igen régiek, sok nemzedéken át hagyományozódó struktúrák, amelyekbe az egyén beleszületik, belenevelődik, s amelyekben egész életét leélheti. A közösség által hagyományozott, elfogadott viselkedési normák elég pontosan kijelölik az egyén mozgáslehetőségének kereteit. Egyéni életutak, paraszti önvallomások, önéletrajzok sokasága igazolja a népi közösségek szigorú normavédő szerepét.
A népi közösségeket – így az európai paraszti közösségeket – egyfelől a kulturális egységesség, másfelől a függőségek, eltérések szerinti finom tagozódás jellemezte. Ennek a két – egymást kiegészítő és egymásnak nem ellentmondó – jellemvonásnak köszönhető, hogy az említett közösségi formák tagjaik számára kielégítő, sőt gazdag „társadalmi életet” nyújtottak. A népi közösségek mindenütt erősen hierarchikus felépítésűek. Szigorúan megtartott sorrendiség, alá- és fölérendeltség érvényesül bennük az élet minden területén, a családi étkezési szokásoktól a köszönési illemszabályokig. (Egalitariánus, tagjaikat egyenlősítő közösségek szabályai éppen ezek ellensúlyozására hivatottak.)
Fontos itt megemlíteni a közösségi rítusok jelentőségét. Népi – s nemcsak paraszti – közösségekben sok olyan szertartást találunk, amelyekben az egyén mint a közösség tagja alanyi jogon vesz részt. Kiemelkednek ezek közül az emberi élet fordulóihoz fűződő rítusok, az úgynevezett „befogadó rítusok” és közösségi szokások (keresztelő, legényavatás, lakodalom stb.).
A parasztság-tanulmányok a társadalmi szervezet két jellemvonását szokták kiemelni: a) a paraszti háztartások törekvését a függetlenségre (autonómiára); b) hajlandóságukat rövid távú szövetkezésre (Wolf, E. R. 1973: 4309). A paraszti társadalomszervezet 26kollektivizmusa, befelé fordulása, zártsága országonként eltérő lehet, mert a „kis közösség”, a „kis tradíció” nem független a teljes társadalomtól, az úgynevezett „nagy tradíciótól” (Vö. Löfgren, O. 1982: 96, 101). Redfield „kis közösség” (little community) fogalma elsősorban a „helyi társadalom”-ra vonatkozik; kapcsolatai részben térségiek, részben vertikálisak, „felfelé” irányulóak (Redfield, R. 1989: 116–117). A „kis közösség”, „kis hagyomány” redfieldi felfogása – noha annak meghatározása túlságosan tág, elnagyolt, s ennélfogva üres, példái pedig részint törzsi társadalmakból származnak – érződik az Átány-monográfia fogalmi alapvetésén (Fél E.–Hofer T. 1969b: 3–4).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me