PARASZTTÁRSADALOM

Full text search

PARASZTTÁRSADALOM
Különösen az európai néprajztudományban elfogadott kategória, mely a parasztok között fennálló társadalmi kapcsolatok, a különböző paraszti csoportok összességének megjelölésére szolgál. A hazai és a nemzetközi szakirodalomban számos értelmezése ismeretes. Erdei Ferenc felfogása szerint „a paraszt nincs benne urai társadalmában. Külön társadalom, amely egy sajátságos »társadalmi szerződés« révén tartozik egybe a fölső társadalommal, közlekedik avval egy aránytalan csereviszony alapján, azonban egész emberi élete külön, más társadalmi körben folyik le” (Erdei F. 1942a: 18). Más szavakkal ez annyit tesz, hogy a parasztság viszonylag izoláltan és a többi osztályhoz, réteghez viszonyítva elkülönülten, mintegy önálló társadalomként él az állami, nemzeti keretezésű társadalom egészében.
1848 után új parasztságfogalom alakult ki, ahogy elhatárolódtak benne az új rétegek, s előrehaladt a parasztság polarizációja. Fent helyezkedett el a bérmunkásokkal, cselédekkel, szolgákkal dolgoztató „paraszti burzsoázia”. Velük szemben, lent helyezkedett el a falusi proletariátus növekvő tömege. A tőkés viszonyok között végbement polarizáció s a feudalizmusból örökölt rétegződés következtében a parasztság messze nem volt egységes osztály. A „paraszttársadalom” ellentmondásos szerkezete, a parasztság osztály- és rétegtagozódása a 19–20. század fordulóján már magát a „paraszt” fogalmát is meglehetősen bizonytalanná tették (Szabó István 1965a: 27). A rendiség jobbágysága és a polgári társadalom paraszti osztálya nem állt szoros megfelelésben egymással. Kiestek az utóbbiból a korábban jobbágyviszonyban élő iparosok, kézművesek, de belefoglalódtak azok az egykori kisnemesek, akik a mezőgazdaságból éltek (Szabó István 1965a: 25). Joggal vetődött fel tehát az „igazi paraszt” mibenlétének kérdése. Osztályhelyzeténél fogva mind a módos parasztság, mind a proletár helyzetben élő mezőgazdasági munkásság kívül esett a szó szoros értelmében vett parasztságon (Szabó István 1965a: 27). Az úgynevezett paraszttársadalom kategóriájába azonban az etnográfusok ezeket a rétegeket is beleértik.
A parasztságot, a paraszti társadalmat sokan azonosították Magyarországon a néppel, a népi társadalommal. Már Erdei is helytelenítette, hogy a népi írók és szociográfusok, falukutatók közül többen a parasztságot úgy tekintették, mint „a nemzet társadalmának ősállapotban megmaradt tartalékját: a tisztább fajiságú néptalaj és a jellegzetesebb népiségű kultúra képviselőjé”-t (Erdei F. 1942a: 9). Ez a népi irodalmi szemlélet éppen csak annyit emelt ki a parasztság vonásai közül, hogy „parasztok azok, akik sajátságos népi kultúrával élnek”. Voltaképpen az 1930–1940-es évek 23magyar néprajzkutatói is egynek vették a parasztságot a néppel. A magyar népismeret feladatait, új kutatási elemzési szempontjait vázoló Ortutay 1937-ben csupán a paraszttársadalom szerkezeti képét, társadalomrajzát tartotta szem előtt (Ortutay Gy. 1937a: 48–53). Ez a felfogása a későbbiekben sem sokat változott. Ortutay nemzedékének és az őket tíz-húsz évvel követőknek a felfogását tükrözik Bodrogi Tibor sorai a néprajzi kutatás tárgyáról: „A történeti múlt vizsgálata terén azonban különbséget kell tennünk a néprajznak a primitív társadalmakkal és a parasztsággal foglalkozó része között. Míg az előbbi esetben a történeti múlt kutatása teljes egészében a néprajz feladata, addig az utóbbi esetben csak részben” (Bodrogi T. 1954: 587).
Ortutaynak és nemzedéktársainak a parasztságot a néppel azonosító felfogását nem fogadták el sem a marxisták (például Erdei, Molnár Erik), sem a konzervatív katolikusok jeles képviselői (például Schwarz Elemér). Schwarz ezt a bírálatát 1945-ben Ortutay professzori kinevezésével kapcsolatos állásfoglalásában is leszögezte. (Lásd: Dissertationes Ethnographicae, 5. Budapest 1985. Tanszéktörténeti dokumentumok 28. tétele. )
A paraszti társadalom viszonylagos önállósága eredményezte, hogy benne az életet közvetlenül formáló családi, rokoni, szomszédsági kapcsolatok jóval erősebbek, az érintkezések gyakoribbak, mint a városi, polgári társadalomban vagy az uralkodó osztályok köreiben. Erdei feltevése szerint a paraszti formaképződés elindulásával „olyan öntörvényű fejlődés kezdődött meg, amely lényeges változások nélkül haladt a maga útján egészen a legutóbbi időkig” (Erdei F. 1942a: 26).
A „paraszti társadalmi forma”, az osztály belső társadalmi kapcsolatainak rendszere azonban csupán a paraszti társadalom viszonylagos önállóságát mutatja. Nem tekinthetünk el attól, hogy a parasztság az össztársadalom része, s ki van téve az egész társadalmat formáló erőknek, különösképpen az uralkodó osztályok törvényalkotó, s a hatalom társadalomformáló törekvéseinek. Ezt emeli ki a parasztságról, a paraszti társadalomról született számtalan meghatározás egyike: „Paraszti társadalmat olyan megtelepedett falusiak alkotnak, akik nagyrészt földműves termelést folytatnak és akiknek a termelő tevékenységét, valamint kulturálisan sajátos jellemvonásait jelentős mértékben hatalommal bíró kívülállók befolyásolják, formálják vagy határozzák meg” (Powell nyomán közli: Silverman, S. 1983: 102).
Megállapítható, hogy a Robert Redfield nyomán főként az amerikai antropológiában kibontakozott „parasztságkutatás” elméleti síkon sem haladta meg érdemben Erdei pár évtizeddel korábbi fejtegetéseit. Redfield és követői a „paraszttársadalom”, „paraszti közösség”, „paraszti életmód” fogalmait gyakran felcserélik a „falusiakkal”, a „helyi közösség”-gel, s ezeket mint az emberiség csaknem egész történetére alkalmazható kategóriákat használják (Redfield, R. 1989: 23–39; Wolf, E. R. 1973: 324; Silverman, S. 1983: 96, 102–103; Hofer T. 1994: 237). Valójában az agrártársadalom a legindividuálisabb társadalomszervezet, legerősebben azt határozzák meg sajátos történelmi körülmények. Ezért nem igazán ésszerű egyszerre beszélni Oroszország és Írország, Szicília és Magyarország, az amerikai Dél és Kína agrárviszonyairól. Voltaképp még a fejlett kapitalista viszonyok között élő paraszttársadalmakat sem érdemes egyetlen közös szempontból közelíteni (Weber, M. 1979: 475). Kötetünk szerzői általánosságban véve a parasztság fogalmának alábbi meghatározását 24fogadják el: „mezőgazdasági termelők, akik mezőgazdasági termelésük mellett végezhetnek egyéb munkát is (például halászat, kézműipar), és termelőtevékenységüket olyan társadalmakban folytatják, amelyekben lehetőségük van a saját újratermelésükhöz szükséges munkaerőnek és munkaeszközöknek a birtoklására, de általános munkafeltételeiknek tulajdonosa vagy az állam, vagy egyes jogi személyek, akik tulajdonosi helyzetük alapján az általuk termelt javak egy részét elsajátítják” (Sárkány M. 1983: 31).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me