HELYI TÁRSADALOM

Full text search

HELYI TÁRSADALOM
A népi társadalom tagozódásának fontos rendezőelve a lakóhely, ami nem csupán térbeli, hanem lokális társadalomszervezeti meghatározottságot is jelent. A helyi társadalom életmegnyilvánulásait a néprajzi kutatás főként a falusi, községi méretű egységek leírása felől közelítette meg. Ezen belül a hazai kutatás egyik központi fogalma a faluközösség (Fél E. 1948: 21). Olyan társadalom ez, ahol mindenki tudja a helyét a lokális hierarchiában, ahol az emberek személyes ismeretségben, napi, gyakori kapcsolatban állnak egymással.
Meg kell különböztetnünk itt is a közösség (kollektívum) mint organikus egység és a község mint intézményesült külsődleges keret és kapcsolattípus fogalmát. A „helyi közösség” mindazokat felöleli, akik a településen élnek (Mendras H. 1973: 13–14). Kapcsolataikat részint íratlan törvények szabályozzák. Ilyen értelemben a faluközösség „a szokások világa”. Ebben a vonatkozásban például a székely faluközösség „a paraszti élet alapsejtje” (Imreh I. 1973: 5). A rendi hagyományokat őrző, de a polgári tagozódást is építgető magyar falut ilyen szemszögből látták még az 1930-as évek végén is egyetlen nagy közösségnek a hazai szociográfusok és néprajzkutatók. Erdei akkori felfogása szerint: „A falu társadalma nagyon is egy közösség ahhoz, hogy a felekezeteket kivéve, akármilyen célú egységei tartósan működhessenek. Mert nagyon is egy közösség, azért nem lehetnek külön egyesítő szervezetei” (Erdei F. 1940/1974: 154).
A faluközösség (lat. communitas villae) intézménye a feudális rendben gyökerezik, létrejötte a földesúri jogra vezethető vissza. Ugyanis a földesúri és az államhatalommal szemben a faluközösség, a község képviselte a falu lakosságát. Egyik-másik rétegét vagy felekezetét önálló intézmények is képviselték (lásd egyházközség, hegyközség). Közvetítő szerepkörének másik oldalán állt az állam és a földesúr képviselete a falutelepülés lakosságával szemben: rendfenntartás, alapfokú igazságtevés, határhasználat rendezése, adókivetés stb. A község értelemben vett faluközösség képviselője volt a bíró és az esküdtek csoportja, hozzájuk csatlakozott az írásbeliség elterjedése után a nótárius vagy jegyző. Bizonyos mértékű önkormányzatiság valósult meg a faluközösségek ügyeinek intézésében. Ezt erősítette a falugyűlés mint a kollektívum értelemben vett község, faluközösség demokratikus intézménye. Ezeken szokták megválasztani a község egyéb tisztségviselőit és mindenféle alkalmazottait. Ahová az állam, a megye vagy a szék törvénye nem hatolt be, a falugyűlések, a faluközösségek tagjai 27maguk alkottak szabályokat, hogy mindennapi kapcsolataikban rendet tegyenek. A faluközösségek életét a szokásjog mellett a 16. század óta több vidéken (például Székelyföld) írásba foglalt falutörvények szabályozták. Nem valódi törvények voltak ezek, hanem közakarattal írásba foglalt szokásjogi gyűjtemények, határozatok. A bírák a falu székén, a lakosság jelenlétében hozták meg döntéseiket. A fontosabb határozatokat a falu könyvébe, a községek, mezővárosok jegyzőkönyveibe foglalták (Imreh I. 1973: 33; lásd még: Balogh István faluközösség című szócikkét MNL II. 1979: 31–32).
A helyi társadalmak egységét már a középkor végén megbontotta, hogy a faluközösségből kiváltak a földesurak és szolganépeik, majd a falvak nemesi jogállású lakói. Sok településen egymás mellett létezett az úrbéres községgel a nemesi közbirtokosság, a hadnagyok által képviselt nemesi közösség. A 18–19. században főként az Alföld városaiban, mezővárosaiban vezetett feszültségekhez az adózó és a nem adózó, tehát nemesi közösségek együttélése (Rácz I. 1988: 173–187).
A helyi, s különösen a kisebb, falusi társadalom rendszerint igen egyszerű társadalomszerkezet. Rendszerint azonos jellegű, azonos gazdasági és kulturális szinten álló családi és háztartási egységek alkotják. Ezeket a rendi társadalom a jobbágytelkek számát alapul véve kategorizálta. Ezt az alapnépességet kisebb számban egészítette ki más társadalmi állású családi, háztartási egység (például iparos, pásztor, pap, tanító stb.). A többségi tömb és a fölötte vagy mellette élő szórványok viszonya általában véve egyszerű és egyértelmű. Rendi viszonyok között élő faluban a tömeget jobbágyparasztok teszik ki. Fölöttük igen vékony közvetítő réteg, majd a néhány családból álló úri rend áll.
Bonyolultabb képlet az 1920 és 1945 közötti magyar falu. Mivel a polgári átalakulás még nem fejeződött be, egyszerre volt jelen a rendi és a polgári tagozódás. Egyszerre kétfajta társadalmi rendszer is tagolta a falu társadalmát. Ilyenformán Erdei és az 1930-as évek falukutatói számára a magyar falu inkább tűnt szövevényes, mint egyszerű helyi társadalomnak (Erdei F. 1974: 154).
A faluközösség és a környező társadalom közvetlen kapcsolatai mellett számolni kell a „közvetítők” szerepével. Ezt a szerepet intézmények is betölthetik, amelyeknek képviselői egyszerű végrehajtók (község és jegyző, egyház és pap, iskola és tanító). A közvetítéshez rendszerint egy külső és egy belső közvetítő szükséges. Előbbi szerepét betöltheti valamely intézmény (például egyház), utóbbiét annak helyi képviselője (a plébános). A helyi képviselők többnyire a közösség tagjai, miként a falusi bírák és esküdtek, de megfigyelték, hogy a vallási, az értelmiségi elit tagjai is gyakorta „asszimilálódnak” a helyi, paraszti közösséghez. Görögkeleti és protestáns papok koronként és helyenként szinte parasztként éltek a falu paraszti közösségében (Mendras, H. 1973: 17–18; Wolf, E. R. 1973: 446).
A falusi társadalmat a várossal összevetve többnyire az jellemzi, hogy a benne élő közösség kisebb méretű, társadalmi és kulturális szempontból egységesebb. Falun kisebbek a társadalmi különbségek, kevésbé jelentős a népesség területi, foglalkozási és rétegek közötti mobilitása. Lényegesen tagolta a falu társadalmát a vallási megoszlás. Azon településeken, ahol különböző felekezetekhez tartozó kisebb közösségek éltek egymás szomszédságában (olykor nemzetiségi, etnikai különállással társulva), a községi együttélés csupán a társadalmi élet bizonyos területein valósult meg. 28Maguk a felekezeti, etnikai közösségek önálló életet éltek. Gyakori volt közöttük a versengés, a szembenállás, a sajátos közösségi érdekek védelme. Az etnikai és felekezeti közösségek a településen belül is gyakran különálló negyedeket, telepeket alkottak. Együttműködés főként a politikai, közigazgatási, gazdasági színtereken volt közöttük.
A falusi, mezővárosi egyesülések közül az „osztályon belüli” szervezetek (például parasztszövetkezet, gazdakör) – bár ezek sem voltak függetlenek a külső befolyásolási kísérletektől – bizonyultak életképesnek, míg az „osztályok közötti” egyleteket (például dalárdák, hazafias egyesületek és más kívülről vezérelt szervezetek) rendszerint mesterségesen kellett életben tartani (Erdei F. 1974: 152–154).
A társadalom néprajzi kutatásának fontosabb kategóriáit s bizonyos rendező elveit röviden áttekintvén vissza kell utalnunk arra a körülményre, hogy a néprajztudomány a vizsgált társadalmat csak részben képes megragadni. Európai komplex társadalmak esetében a társadalmi teljesség vizsgálatát a néprajzi tudományok sehol sem tudják magukra vállalni. Kötetünk szükségképpen tükrözi az ebből következő kompromisszumot.
Végül meg kell mondani, hogy az a világ, amelyet a hazai néprajztudomány megismert és leírt mint népi társadalmat és kultúrát, gyökeresen megváltozott a szovjet típusú társadalmi berendezkedés, a szocializmus időszakában. Nálunk jórészt ennek évtizedei alatt és társadalmi keretei között ment végbe az iparosítás, a városiasodás, a technikai haladás és megújulás folyamata. Ennek a korszaknak a változásait csupán a hagyomány és újítás viszonyrendszerébe helyezve veszi számba a kötet. Nem követi tovább a társadalom életének változásait az újabb fordulat (1990) utáni években. Kutatásra vár és némi távlatot kíván annak megítélése, hogy a népi tömegek életében milyen szerepet töltenek be a kulturális hagyományok, a régi-új formák, szervezeti minták, értékek, gondolkodásmódok. Idő kell a folytonosság és szakítás, a kontinuitás és diszkontinuitás jelenségeinek rögzüléséhez, a társadalmi kultúra fixációjához s az új korszak népi társadalmának leírásához is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me