A KATOLIKUS ÉS A PROTESTÁNS RENDEK

Full text search

A KATOLIKUS ÉS A PROTESTÁNS RENDEK
A jogütközést sem megmagyarázni, sem egy kiépült jogrendszerben évszázadokig fenntartani nem lehet más alapon, mint a két különböző közjogi felfogással élő nagycsoport, a katolikus és protestáns rendek küzdelmes együttélésével. Erdély után ez a helyzet öltött törvényes formát a Bocskai és Rákóczi György seregei által kicsikart bécsi és linzi békék magyar országgyűlési becikkelyezésével. A társadalom felekezetiesedése (konfesszionalizálódása), mint Európa-szerte másutt is (Schmidt, H. 1992), Magyarországon ezzel emelkedett ki a középkori eretnekkérdés partikuláris jelentőségéből. A felekezeti kérdés valószínűleg el sem jutott volna a közjogi megformálódásig – az eretnekprobléma középkori elnyomó megoldásaival oldódott volna meg –, ha a protestantizmus a gyenge 16. századi magyarországi városok eretnekmozgalma maradt volna, ha a partikuláris érdekviszonyok nem állították volna mellé a nemességet, vagy ha rendi szervezetnek nincs módja rá, hogy a falvakat vallásügyükben befolyásolja. Ezen túl még mindig és ugyanezeken a stációkon keresztül visszafordítható lett volna, mint ahogy jelentős mértékben, az ellenreformáció korában, vissza is fordult a helyzet. A történeti lehetőségek között annak lett az ország szűkebben vett erdélyi területein túlterjedő jelentősége, hogy a feudális Európa hatalmi viszonyai egyensúlyozó szerepet kaptak az erdélyi protestáns rendi államban, amely saját szuverén keretei közt alkotmányos formában intézményesítette a felekezeti megosztottságot (Makkai L. 1987: 177–229). Az erdélyi fejedelmek az „impériumban”, a királyi Magyarországon is támpontot szolgáltattak a nemesi ellenállás katolikus felének is. Ezzel viszont a magyar társadalomban két, keletkezése idején teljes, a rendi osztályszerkezet minden csoportját felölelő, intézményesült szerkezeti tömb jött létre. Az 1608-as évben, a „négyféle állapotú országlakók” politikai előjogainak szétválasztásával, köztük a főrendek deklarálásával (1608: I. tc.), még egy szempontból fikcióvá tette az egységes nemesi rend (una eademque nobilitas) közkedvelt köznemesi tételét, utólag törvényesítve a már évtizedek óta a nyugati országrészen is létező katolikus és protestáns rendeket.
A felekezeti megosztottság rendi határvonalon túli, köznépi formáinak létrejötte 107a három részre szakadt országban eredetileg három történetként indult. Míg a Lajtán túl, részben a királyi Magyarországon is, a hűbéri regionalizmus hagyománya konszolidálódott az újkori vallásháborúkat lezáró westfáliai békében, a „cuius regio, eius religio” elv alapján, amelyben a rendek, s őket követően szinte automatikusan az ő alattvalóik, a fejedelmi konfessziót követték, s felmondták a korábbi türelmi törvényeket. Nálunk, ebben az ellentmondásos formában, fennmaradt a rendek felekezeti megosztottsága. Regionalizmus híján (Ferdinandy G. 1907) a rendeknek a „jus possessionis” és a „jus patronatus” elégséges eszközt adott a köznép térítésére, a megosztottság közvetítésére (Szabó István 1948: 221).
A köznép felekezetiségét ugyan mindenhol a magyar rendiség kora újkori sajátosságai szabták meg, a három részre szakítottság, a tridenti zsinati határozatok kihirdetésének bizonytalanságai (Szeredy J. 1883: 127) mégis minden felekezet szokásvilágán nyomot hagytak. Bálint Sándor ezt a hódoltsági „laikus katolicizmus” és a „tridenti vonal” hipotézisével ábrázolta: „…határvonalat lehetne húzni a Balaton, légvonalban folytatólag a palóc tájig terjedő nyugati rész, Kisalföld, Csallóköz tridentínus, osztrákos, illetve a dél-keleti dunántúli rész: Somogy, Baranya, Tolna archaikusabb, »mediterrán« jámborsága között. Ez utóbbiakhoz tartoznak a sokacok és bunyevácok is.” A protestánsokat illetőleg: „A tradíció szívós erejét mutatja, hogy a középkori liturgiának, liturgikus gyökérzetű szokásrendnek számos eleme éppenséggel a protestáns kegyességben őrződött meg. Ilyen az ormánsági gyónóbúza, székelyföldi határjárás húsvét éjszakáján református falvakban is, a torockói újkenyérkultusz és több más” (Bálint S. 1974: 90, kiemelés T. Z.). A 19. században kialakuló, polgári nemzetet tagoló felekezeti etnicitás sajátos, plebejus műveltségi változata a néprajzi csoportok felekezetileg is elkülönülő mozaikja.
Az egyén született rendi státusába a rendi pluralizmus második feléből, a keresztény közösséghez tartozásból származó elemek a reformáció nyomán, a katolikus és a protestáns rendek kialakulásától kezdve eleve megosztott formában épülnek be. Mivel ebben az esetben is minősítésről van szó, a rendi struktúra ezeket a minősítéseket is hierarchiába rendezi. Igen jellemző, hogy a felekezeti kérdés is a nemesi szabadságjogok biztosításának függvényében került a tárgyalóasztalra. Bocskai is ezek védelmében lépte át a királyság határát (Eckhart F. 1933). Így az erdélyi helyzettel ellentétben a magyarországi protestáns rendek a reformáció legnagyobb elterjedtségének idején is kiváltságuk kútfejével, a katolikus uralkodóval álltak szemben. A vallásszabadság állandó megerősítésének fent idézett törvénysorai is bizonyítják, hogy a protestáns rendek állandó védekezésben voltak az uralkodó katolikus egyházzal és a katolikus rendekkel szemben.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me