A NYILVÁNOS ERETNEKSÉG: HŰTLENSÉG – NOTA

Full text search

105A NYILVÁNOS ERETNEKSÉG: HŰTLENSÉG – NOTA
A világi és az egyházi rendiség viszonyának elrendezésével Werbőczy azoknak a közösségeknek a kondícióit illesztette szokásjogi normái rendszerébe, amelyekből a személyek társadalmi állása és kiváltságos jogai eredtek – s amelyek természetesen az ő korában is és a következő évszázadok folyamán is hatalmi küzdelmek tárgyai voltak. A két rendiség azonban, mint láttuk, különbözött egymástól mind összefoglaló nagycsoport-koncepciójában, mind az egyéni karakter és a személyek meghatározásában, nem utolsósorban pedig a közösség mint egész belső rendi szerkezeti elveiben. A világi normának mindenekelőtt azon a téren kellett állást foglalnia, hogy a kereszténységnek milyen következményei vannak a személyek világi alattvalói állására.
A társadalom felekezeti tömbökre való tagolódása, az elkülönülés formája és ideológiai, jogi megfogalmazódása kora újkori eredetű. Az uralkodó római katolikus alkotmányos álláspont a kérdésben az érett magyarországi újkori feudalizmussal együtt a 15–16. századi viszonyok között alakult ki, nem a reformációval, hanem a „nyugtalanság korában” az előreformációs és a skizmatikus eretnekségekkel szemben. A kánonjog a középkori nyugati keresztény, Aquinói Tamás nyomdokain kialakult felfogás szerint a zsidókat mint nem keresztényeket, de nem is egyszerű pogányokat ítéli egyszerű jogvesztésre, veti bűneik miatt „örök szolgaságra” (Aquinói Szent Tamás 1943: 426). A pogány szolgaság volt mégis az az állás, amely változtatható volt a keresztség felvételével.
A minden lehetséges társadalmi különbség terén a rendi határvonalak átjárását szabályozó nemesi szokásjog az egyházi rendiséggel való találkozási pontjánál kemény, áthághatatlan, normatív falat emelt. A keresztény közösséget elhagyó személy olyan, mint aki katonai táborból megszökik. Mivel a „tábor” integritásáról van szó, szökésnek és hűtlenségnek számít a „tévelygés” is. Az eretnekséggel hűtlenségre jutott személyeket, „a hit megrontóit”, Aquinói Tamás nyomán a Hármaskönyv szigorúbban bünteti, mint a pogányokat vagy a közönséges bűnözőket, még ha azok főbenjáró gonosztetteket követtek is el: „…a nyilvános eretnekek, a kik tudniillik valamely kárhoztatott vallásfelekezethez csatlakoznak…”; keresztény alattvalói függőségük folytán felségsértők, a hűtlenségben vétkesek. A szabadok világi közösségének törvényei ezen a ponton kerülnek összhangba a kánoniakkal. A kánoni ítélet a tévelygéssel szemben a teljes, érintkezést is tiltó kiközösítés. A Hármaskönyv Mátyás és Ulászló dekrétumait követő világi ítéletében fejét és jószágát vesztő hűtelennek bizonyult személyt megillető osztályrész, a nemesi kommunitásba tartozás fő ismérvétől fosztja meg: „…fiaira vagy nemzetségi atyafiaira soha többé vissza nem tér” (I. rész 16. cím bev.). A hűtlenség vétke, a „nota”, a nemzetségi leszármazás láncolatát is megszakította, ami a világi közösségből való kiközösítéssel egyenlő. Ez az összhang azonban hamarosan, már Werbőczy életében éles ellentétekhez s hosszú távon is magánéleti tragédiák sorához vezetett. Az ítélethez a protestánssá vált országban hozott 16. századi törvények sora is hűséges maradt, s még szigorított is rajta az ellenreformációt képviselő késői rendi jog (1723: IX. tc.).
Határozott körvonalakkal rajzolódik ki a jogban és a leíró forrásokban is a magyar késői rendi társadalomnak az a reformáció korában belülről megszerkesztett 106felekezeti alaptagoltsága, amelyen fölépülve majd a 19. század első felében, a reformkorban már bontakozó polgári osztályszerkezet fejlődésnek indult. A 19. század közepéig-második harmadáig az új közösségi norma, a nyelvi nacionalizmus tömegmozgalmai ellenére, már fiatalsága folytán is kevesebb hatást gyakorolt a társadalom évszázadok során mikrostruktúrába beépült alapszerkezetére, mint a sajátos belső rendies osztályszerkezettel kialakult felekezeti etnikumok.
Az 1608. évi I. törvénycikk szentesítésével, az ezt a 1647. évi linzi békét becikkelyező V. törvényig megerősítő törvénysorral (1618: LXXVII, II. Ferdinánd hitlevele, 1622: II, 1725: XXII; 1630: XXXIII; 1635: XXIX., s III. Ferdinánd hitlevele: 1638: I.), a Bethlen Miklós diplomáciai tehetségével 1691-ben kiadott I. leopoldi diploma és az 1731-es Carolina resolutio közti súlyos mélypont után hatvan évvel megszületett 1790: XXVI. tc., s az ezek sorába illeszkedő, azt le is záró 1848: XX törvénnyel a rendi alkotmányos normán belül nyilvánvaló jogütközés keletkezett.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me