AZ ÁTJÁRÓK ÉS A VEGYES HÁZASSÁG

Full text search

AZ ÁTJÁRÓK ÉS A VEGYES HÁZASSÁG
Minden szabadságjog kötött az egyén intézményesített születési állásához, éppen ezzel szemben lesz a gyakorlatban valóságos jelentősége. Van szabad költözködési jog, de van a helyi születés alapján keletkezett, polgárjogok sorának feltételeként szereplő „helyi illetőség”. Van szabad tulajdonjog, amely azonban a polgári tulajdon közösségében, elsősorban született örökösök kötelékeivel érvényesül. Van szabad 108pályaválasztás, amely a legtisztább munkamegosztási elvű foglalkozás választásánál is nemzedékek közötti viszonylat – tulajdonképpen rendválasztás, mert az osztályhelyzetet nem lehet választani, csak elérni.
A személyi szabadságjogok között a lelkiismereti szabadság az a felvilágosodott világi törvényekben megfogalmazott jog lesz, amely szerint az egyén született felekezeti (egyházi rendi) állásának megfelelő életformáját hátrányos megkölönböztetés – tulajdonképpen elnyomás – nélkül folytathatja, illetve azt bizonyos feltételek mellett szabadon megváltoztathatja.
A reformáció és az ellenreformáció nálunk még a harmincéves háború után egy századdal elhúzódó korszaka után kivételképpen változtattak vallást. Az áttérés, mint korábban szórványos asszimilációs törekvés, a 19–20. század fordulójának lett polgári rétegjelensége, majd a két világháború zsidóüldözéseinél keletkezett szomorú története.
Az egyén született egyházi jogi állását az áttéréssel változtathatta meg. Az áttérés viszont, az egyházi, a világi törvények és rendi normák logikája szerint is, Karácsonyi János szavaival: „rendesen tilos volt” (Karácsonyi J. 1929/1985: 257). Az 1791-ben hozott törvénnyel (XXVI: 13. §), alig teljesíthető feltételek mellett, elvben, botrányos reformországgyűlési jelenetek után az 1944: III. törvénnyel vált gyakorlatilag is lehetővé, ezen túl, törvényhozók, a kereszténnyé vált szabadok saját fogalmi keretei között, egyénivé. Az áttérés, a reformáció után a katolikus és protestáns rendek politikai helyzetének megfelelően, a született felekezeti státus intézményesülésének kritikus pontján a vegyes házasságokkal kapcsolatban került előtérbe. A magyar törvény individualista nyilatkozata is erre vonatkozik: „Kijelentetik, hogy azok, kik 18 éves koruk eléréséig az evangélica vallásban neveltettek, a nőszemélyek pedig férjhezmenetelök után, ha bár még ezen időkort el nem érték is, sem maguk, sem maradékaik vallásos kérdés alá többé nem vétethetnek” (1844: III. tc. 1. §) Az 1848. évi, „A vallás dolgában” hozott törvény a bevett vallásfelekezetekre a „tökéletes egyenlőség és viszonosság” megállapításával ezt terjeszti ki az unitáriusokra és, az 1844-es törvényt meg is említve, az ortodox, görög nem egyesült vallásúakra (1848: III. tc. 1, 6. §).
A vegyes házasságok esetében nem is magáról a házasságról, hanem a házasságból születő megkereszteletlen lelkek állásáról van szó. A házasság szentsége, bár ez egyházi viták tárgya, különbözik az egyház szentségkiszolgáltató szerepében a keresztségtől. A házasság szentsége mögött az Úr által kötött, örök érvényű és felbonthatatlan szerződés áll, amely a szövetkező felek kölcsönös egyetértésében nyer „alakot”. A házasság jogi és szentségbeli természetének egységéből következik, hogy a szentség kiszolgáltatói nem a „presbiter”, a pap, hanem egybekelésükkel a házasuló felek maguk – s „az egyház közgyakorlata e nézettel megegyez” (Konek S. 1894: 472–473). A 16. századig, majd a házasság tridenti formulájáig, pap közbejötte nélkül is ez a házasság intézményének keresztény egyházakban több-kevesebb egységgel elismert alapformája. Az egyházi házasságot Konek tankönyve – a 19. század második felében – mintegy a házas együttélés civilizációs fejleményeként tárgyalja. A Codexet idézve a legújabb katolikus katekizmus is úgy fogalmaz, hogy: „Érvényes házasságból a házasok között természeténél fogva örökös és kizárólagos kötelék származik, ezenfelül a keresztény házasságban a felek az állapotukkal járó feladatokhoz 109és méltósághoz külön szentségben kapnak erőt, és mintegy megszentelődnek” (Katekizmus 1994: 335).
A „kultuszkülönbség” az egyén társadalmi állásában, a társadalom nagyszerkezeti tagolásában betöltött szerepéhez s politikai súlyához képest ennélfogva eredetileg nem is bontó tényező. Bontó természete „nem tételes egyháztörvényen, hanem közszokáson sarkal” (Konek S. 1894: 514). A polgári házasság előtt is a tövényességét befolyásoló akadályok, inpedimentumok hosszú sorának egyike – hexameterekben (Konek S. 1894: 482):
„Tévesztés, feltét, fogadás, vérség, bűn, erőszak
Tisztesség, papi rend, kötelék vallási különbség,
Nősztehetlenség, sógorság, lopva menyekzés,
Rablott nőd, ha szabad helyen nem monda igen szót:
Házasságodat elbontják vagy tiltanak attól. ”
A házasság ebben az értelemben mégis karaktert, a személyen elkötelező pecsétnyomot hagyó szentség a más rítussal kötött keresztény és pogány, zsidó felek esetében is, amely akadályt képez. A norma azonban közösségek viselkedését szabályozza: a saját közösségén belüli egyházi szentesítés nélkül, az önmagában szent házasság törvénytelen gyermekeket hoz világra.
A vegyes házasságnál is a leszármazási vonal nyilvántartásának átváltása körül folyt évszázadokig a küzdelem, ahol a patrilineáris normával szemben, az uralkodó katolikus egyház világilag érvényesíthető hatalmának függvényében, a gyermek vallása, felekezeti állása követhette nemétől függetlenül a katolikus fél vallását – erre az engedély fejében elkötelező nyilatkozatot vehettek az akatolikus féltől (1791: XXIV. tc. 15. §). Követhette nemek és vallás szerint különféleképp: a római katolikus apának minden gyermeke az apai közösségbe lépett (1844: III). S végül, mint még szót kell ejtenünk róla, az Európa-szerte elfogadott polgárias világi norma a nemek szerinti dominancia mellett alakult ki: a fiak az apa, a lányok az anya hitét követték.
A világi ország egyházjogi törvényei a 19. század során kiküszöbölték az egyén szabad önrendelkezésének, lelkiismereti szabadságának ellentmondó szabályokat, anélkül, hogy a római katolikus egyház uralkodó egyházi aspirációitól eltekintve, kánoni elveivel szemben, a francia politikai gyakorlathoz hasonlóan, törésre vitték volna a dolgot. A rendi pluralizmus után a polgári egyházjogi pluralizmus, amennyire a keresztény felekezeti arányok polgári kori arányainak változásán lemérhető, ugyanolyan sikerrel töltötte be a nemzetiesedő felekezetek elkülönítésének funkcióját, mint rendi jogi elődei (Nipperdey, T. 1988).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me