BÚCSÚZTATÁS

Full text search

BÚCSÚZTATÁS
A koporsó lezárása az utolsó esemény, amely a gyászos házban történik, s egyúttal kezdete a temetkezési szokássor fő eseményének: a halott házából való kivitelének s elföldelésének. Tulajdonképpen ezt a fő eseménysort szokták temetésnek nevezni.
A koporsó fedelét a lezárásig általában nem tartják a halottas házban, hanem a fészer, pajta, csűr falához, ajtajához támasztják, ahonnan férfiak hozzák be ez alkalomra.
A szomszédok vagy a halott körül eddig is tevékenykedő asszonyok segítségével a halottat betakarják szemfedelével. Háttérbe szoruló szokás a szemfedő meghasítása. A katolikusoknál többnyire a halott arca felett hasítják el keresztirányba két vágással 81a szemfedelet, a protestánsok körében ritkábban, de ők lábtól az arcig hasítják fel egy mozdulattal a szemfedelet.
A koporsó leszegezése után a tetejére rászögezik a leánynak, menyecskének a virágcsokrot, legénynek, ifjú házasembernek a kalapját, virággal díszítve. A koporsót a legközelebbi férfi családtagok emelik karjukra, s úgy viszik ki a házból. A halott a koporsóban mindig úgy fekszik, hogy lába a menetirányban legyen.
A halottól való végső búcsúvételre a harangszó gyűjti egybe a végtisztességtevőket. Először – általában a nagyharanggal, vagy több harang összehúzásával – húzzák a híradót, félsírt, gödör számára valót. Ezután mintegy fél órával húzzák – általában a kisharanggal, vagy a kicsivel és a naggyal összehúzva – a kántornak, papnak valót, ami hírül adja, hogy elindultak a temetésre a jelzettek. A harmadik szakasz – általában ugyancsak a nagyharanggal – a gyűlő, amely a falubelieknek szól. A temetési szertartás alatt szünetel a harangozás. Amikor azonban a menet megindulva a koporsóval átlépi a gyászos ház portáját, elkezdik húzni – általában valamennyi harangot összehúzva – a kikísérőt, amely folyamatosan tart addig, amíg a menet a temetőbe nem ér. Szüneteket akkor tartanak, ha a menet útközben elénekel egy-egy verset, vagy megáll.
A búcsúzni érkezők a gyászoló ház portáján, udvarán gyülekeznek. A házon, kapun, a halottnak szóló első harangozás után, szokás kitűzni a fekete zászlót – melyet a templomban tartanak –, s onnan kérik el más gyászos holmikkal, gyászkészségekkel együtt, vagy a temetés napján a kapura tűznek egy tiszta, hímzett halottas lepedőt. Ahol leány vagy legény halott van, a Székelyföldön a kapura letört csúcsú fiatal fenyőfát tűznek, amelyet aztán a menettel visznek. A zászlót, lepedőt a menet távozása után azonnal leveszik, vagy a temetőből hazatérve.
A halott portája, udvara frissen felseperve várja a begyűlőket. A Hajdúságban és Szabolcsban szokás az ereszalját, az udvart, sőt a járda ház előtti részét is sárgahomokozni, friss fövennyel felszórni.
A végtisztességtevőket nyitott nagykapu várja. Az udvar, csűr, pajta közepén áll egy – általában hímzett vászonneművel leterített – asztal s egy szék, gondolkodószék, karszék a pap számára. Előtte egy lóca, támla nélküli két szék vagy kecskebak, általában ugyancsak fehér vagy hímzett lepedővel leterítve. Helyenként szokás a halálterítő, azaz mind az asztal, mind a koporsótartó letakarására való, csak temetések alkalmával használatos hímzett vászonterítők készítése.
A végtisztességtevők általában nemek szerint elkülönülve helyezkednek el úgy, hogy az asszonyok állnak a ház és a koporsó közötti oldalon, a férfiak pedig velük szemben. A szegények és a gyászolókkal semmilyen kapcsolatban nem lévők, vagy akik tartózkodásukat ki akarják fejezni, a nyitott kapuban, az utcán állnak.
A hozzátartozók koszorúikat vagy a kezükben fogják, vagy a ház tornácának könyöklőjére fektetik, illetve a tornác falába vert szögekre aggatják.
A lezárt koporsót a halott legközelebbi hozzátartozói hozzák ki az udvarra, fiatal házasok, lányok, legények koporsóját többnyire a halottal egykorú, ellentétes neműek viszik, mint majd később, a temetési gyászmenetben is. Amidőn a koporsót az udvarra kihozták, úgy helyezik el rendszerint, hogy lábbal a porta kapuja felé feküdjön benne a halott. A pap a ministránsokkal, a lelkipásztor a kántorral s mögöttük az iskolásokkal vagy a falubeli férfiak énekkarával a halott lába felől áll. Gyakori azonban, hogy a helyi hagyomány éppen azt várja el, hogy a fej felől álljanak, szembekerülve a nyitott kapukkal és a gyülekezet nagyobb részével. A koporsóhoz legközelebb a hátramaradott családtagok 82állnak. A halott fejénél a szülők, a házastárs, a gyermekek vagy testvérek, s tovább a láb felé a rokonsági fok csökkenő sorrendjében, valamint a koporsóval párhuzamos hátsóbb sorokban. A közeli hozzátartozók közé mindig odatartoznak a keresztkomák, keresztszülők, keresztgyermekek is. Ma már elhalványuló hagyomány általában meghatározta a nemek szerinti különbséget is. Ennek megfelelően vagy a halotthoz, vagy a házhoz viszonyítva jelölték ki a nők és férfiak helyét. Általában a halott bal oldalán álltak a nők, s a férfiak a jobbon. A halott legközelebbi női hozzátartozói felváltva vagy egyszerre a koporsóra borulva fennhangon siratták a halottat.
A katolikusoknál használatos temetési zászlókért a rokonság, szomszédság tagjai vagy pedig a társulatosok mennek el a templomba, ahonnan rendszerint a pappal, kántorral együtt indulnak a temetésre. Ugyanekkor hozzák el a körmeneti keresztet is. A gyászos ház udvarán a zászlósok a koporsó két oldalán sorakoznak fel a hozzátartozók között, vagy közvetlenül mögöttük. A keresztet tartó mindig a pappal áttellenben áll.
Ha a sírjelet temetés előtt a házhoz hozzák – rendszerint ez fiatalabb halottak esetében van így –, akkor azt általában vagy a koporsó lábtól, vagy fejtől való oldalán, a földre támasztva függőlegesen tartja valamelyik rokon férfi, vagy pedig a kiskapu, gyalogkapu közvetlen közelében támasztják a ház falához.
A halottat búcsúztató és áldó egyházi szertartás után Hódmezővásárhelyen a pap olvassa fel a nemzetséglevelet, általában azonban a kántor, vagy jól verselő parasztember rigmusokba szedve búcsúztatja el a halottat. Erre szokás szerint az elhunyt nevében valamelyik – rendszerint azonos nemű – hozzátartozója válaszol, többnyire szintén versben vagy egyszerű beszédben.
A búcsúztatók sokszor a halott nevében íródtak, s így fokozottabb a hatásuk. Leányok, legények temetésén általában a halottal azonos nemű barátnője vagy barátja mondja el a búcsúztató szövegét, rendszerint azonban nem ő írja.
A búcsúztatóban említett jelenlevő családtagoknak nevük említésekor elő kell lépniük. Az asszonyok általában ilyenkor hangosabban sírnak, siratnak, ráborulnak a koporsóra. A férfiak meghajtott, hajadon fővel lépnek a koporsó közvetlen közelébe, olykor ráteszik a kezüket.
Lányok, legények koporsójára teszik az udvaron való búcsúzás idejére – a Bácskában, illetve Északkelet-Magyarországon elterjedt szokás szerint – a halotti koronát. Ennek legegyszerűbb változata általában egy kendővel letakart tányérba tett virágcsokor, de sokszor almát raknak a tányérba, s abba szúrnak örökzöldet, virágokat, s köréje építik a virágdíszt. Főként görög katolikus falvakban. Az ifjú halott koronáját keresztanyja szokta készíteni s a temetésre elhozni, aminthogy ő helyezi a koporsóra is. Innen a menet indulásakor az elhunyt választott vagy ez alkalomra kijelölt jegyese, mátkája viszi a koronát a koporsó előtt.
A halottra várakozó szekér, fogatolt jármű a ház kapuja előtt áll az utcán. A századforduló óta elterjedt a falvakban s mezővárosokban a városi használatban megismert üveges, díszes, csak temetés alkalmával a koporsó szállítására használatos halottaskocsi, halálkocsi, pompakocsi, gyászkocsi, amelynek bérlését csak a gazdagabbak engedhették meg maguknak. Általában a család, rokonság tulajdonában lévő lovas, ökrös, bivalyos szekeret használták erre a célra. Ha tehették, négy, hat igavonót is befogtak (pl. Széken). Az állatokat ünnepien letisztogatva, felszerszámozva állították ki. A szekérre inkább idős halottak koporsóját tették, ha mégis fiatalokat vittek ki rajta, akkor hímzett vászonkendőket kötöttek rá (Körösfő).
83A búcsúztató után, amint a koporsót felemelik – néhol rögtön azután, hogy kivitték a házból –, abban a helyiségben, amelyben a halott ki volt terítve, a koporsót tartó székeket felborogatják, vagy a vetett ágyat összedöntik, fazekakat, tálakat törnek (pl. Feketelak, Mezőség), nehogy a halott lelke ottmaradjon, s így hagyják, amíg a temetőből vissza nem térnek. Szokás a gazda halála esetén a lábasjószágot, a gazdasszonyén pedig a baromfit kiengedni az udvarra, amint azt a temetésre indulók elhagyták.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me