VÁLLKENDŐ

Full text search

659VÁLLKENDŐ
A 16–17. században hazánk asszonyai a fejre, kontyra borított fátylat, patyolatkendőt kétfelől előre hozva, azok sarkával betakarták keblüket (Radvánszky B. 1986: I. 107), ámbár ugyanekkor a váll alatt nyakig zárt ingvállat is viseltek. Bél Mátyás (1984: 454–455) a 18. század elejének öltözködésében is az elöl fűzött magyar vállat tartotta jellemzőnek, amely alá, mintegy az ing látható részének kiegészítésére – finom patyolatból ráncolt nyakkal és ujjakkal – egy olyan ruhadarabot vettek föl, amely csak a vállat, „mellet veszi körül, nem hosszabb”. Apor Péter (1972: 27–28) – aki pedig az éppen ekkor beköszöntő, a nyakat, mellet szabadon hagyó divatot kárhoztatta – ugyancsak megemlékezett az egykori „varrott”, azaz hímzett vagy rakott gyolcsról, amely a nőknek „gallér helyett a mellyit béfedte egész a torkáig”. E helyett a ruhadarab helyett a nyugati országokban a parasztasszonyok is már a 15. század végén a mély kivágású vállak dekoltázsába kendőt tűrtek be, amely háromszögben fedte a hátat. Az ilyen kendőket csak a 17. században kezdték a fűző felett vállkendőként hordani, amit a 18. században már általánosan használtak: gyakrabban csupán a mellen összefogták, Hollandiában pl. a mellen keresztbe vezetve derekukon is átkötötték (Oakes, A.–Hill, M. H. 1970: 41, 43, 69). Ámbár az empíre is átvette, azokban az időszakokban volt szinte egyetlen, jól felvehető felsőruha, amikor a széles szoknyák divatja virágzott. Ezek a divathullámok, főleg a parasztviseletekben, a vállkendőt szinte századunk elejéig nélkülözhetetlenné tették.
A vállkendő hazai története a terminológiai átfedések miatt nehezen követhető. A 17. századi leltárak keszkenőket, a későbbiek kendőket sorolnak, de rendszerint rendeltetésük megjelölése nélkül. A fehér és fekete nyakravalók említésénél pedig inkább férfiruhára gondolunk. 1709-ben azonban minden kétséget kizáróan „egy nyakba való keszkenőt” (Papp L. 1930: 40) lopott egy kecskeméti leány, s ettől kezdve megszaporodnak a nyakba való kendők, nyakba való fátylak, azaz a vállkendőre vonatkozó adatok. Györffy István (1937: 366) azt is tudni véli egy 1766-os nagykunsági peres iratból, hogy ott „mellyén való kendőjét” keresztben megkötve viselte gazdája, éppúgy, ahogy egy 1790-ben rajzolt Gömör megyei térkép staffázsfigurái, parasztasszonyai tették (Cserbák A.–Gáborján A. 1990: 54). A 19. század elején már oly általános volt a vállkendő, hogy hiánya a feltűnő. Ekkoriban például az ipolysági parasztasszonyok körében nem volt szokásban a „melly keszkenyő”, „a’melynek tisztesség okáért való behozásán a’ lelki pásztorok” igyekeztek, s elérték, hogy a leányok a korábbi fejre való fátylakra emlékeztető, hosszú, keskeny kendőt terítsenek vállukra (Szeder F. 1819: 43).
Ám a 18–19. század fordulóján a fejkendő méretű, négyzetes vállkendők is divatoztak, de többnyire az indiai eredetű, nyomott mintás sálak és ezek ornamentikájával gyárilag szőtt gyapjú- vagy selyemkendők, ill. a szintén nyomott mintás pamutkendők (Ewing, E. 1984: 77–78). Az ekkor szintén divatos fehér hímzéses, fehér gyolcs, batiszt vállkendők házivászon, házilag hímzett társai is megjelentek pl. Göcsejben, Hetésen. E fehér vállkendők könnyű gyári anyagokból – századunkhoz közeledve – tüllből készült leszármazottai, helyileg sajátossá alakult hímzéseikkel egy-egy táj ünnepi parasztöltözeteinek jellemzőivé váltak. Ahogy a vállkendő használata egyre megszokottabb lett, a korábbi fehér, másutt a mesterekkel megfestetett kék vagy fekete vászon, gyolcs vállkendők hétköznapivá süllyedtek, helyüket az ünnepi viseletben a „bécsi olajos piros” kartonkendők, majd pl. a rózsás, rojtos kásmírkendők foglalták el. Századunk fordulóján a Fekete-Körös 660völgyi asszonyok körében pl. a fekete selyem vállkendők számítottak ünnepélyesnek, amelyekbe a cseh gyárakban „holmi magyaros” motívumokat szőttek (Györffy I. 1912a: 25).
Ezek a vállkendők immár másfél-két méter széles nagy kendők voltak, amelyeket háromszögbe hajtva és a helyi ízlés szerint hajtogatva, ráncolva használtak. Nógrád, Heves megyében sokfelé egész keskenyre hajtogatták, és pl. a gyolcs vállkendők felálló fodraival a vállat hangsúlyozták. Ez utóbbi célt a Sárközben több egymás fölé kötött, széles rojtú kendővel érték el. Másutt, így Martoson a hasat, csípőt hangsúlyozták a rátéttel díszes, a hasra ívelten szabott vállkendővel. Testhez szabták a vállkendőket pl. a Dunántúl déli sávjában is (Gönyey S. 1942b: 56–57). A vállkendőnek ez a típusa az ünnepi öltözet kiegészítője volt. Utcai felsőruhaként igen nagy méretű, így hosszában téglalappá hajtva vállra vethető, gyári, vastag posztókendőket is használt a mezővárosi, falusi asszonynép, amelyek a múlt század második felében szintén a polgári divat hatására terjedtek. Ezeknél azonban sokkal kedveltebbek lettek a valamivel kisebb, így háromszögre hajtható, gyárilag kötött, vastag, gyapjú „berliner” kendők, amelyek századunk fordulójától – a fejre is húzva – a téli ruha szerepét is betöltötték.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me