VÁLL, LAJBI, PRUSZLIK, MELLÉNY

Full text search

VÁLL, LAJBI, PRUSZLIK, MELLÉNY
A szoknya és felsőrész szétválásának idején az öltözködésben az ujjatlan váll szerepe nagyobb volt az ujjasokénál. Ekkor a magyar váll itáliai vonásokat mutatott: szögletes nyakkivágása volt, egyforma hosszúságú eleje és háta derékig ért. Elöl horgokba, karikákba bújtatott zsinórral – nyakig zárt ingváll felett – fűzték a derékra. Olykor a köténygallérral leszorítható deréktoldása is volt. A 17. században hazánkban is megjelent – a váll alatt, alsóruhaként – a hát közepén is fűzővel szabályozható, náddal vagy halcsonttal 657merevített francia corset megfelelője, a mellfűző. Mint Európában másutt is, nálunk is, idővel a fűző és váll lényegében összeolvadt, és a magyar váll – főként halcsontos merevítésével, ám felsőruhaként – a francia fűzőhöz igazodott.
A merevített váll használata nem kötődött társadalmi ranghoz, már egy 1650-es árszabás szerint szolgálóknak is készítették (BAZML 1653. Zemplén vm.). A köznép körében azonban általánosabbak maradtak a puha mellényfélék, akárcsak a szomszédos stájer, osztrák területeken, ahol közel azonos időben a merevítetlen Brustfleck és a Leibl egyszerű, parasztos mellrevaló volt.
A 18. században felsőbb körökben Magyarországon is meghonosodott az elöl zárt, csupán hátul fűzött „angol módra való fűző”, amely mindvégig alsóruha maradt. Fölébe változatosan alakítható szabású, esetleg a szoknyával egybe is szabott felsőrész illett, és nem a nyakig zárt ingváll. Erről a megváltozott divatról írta megbotránkozva Apor Péter (1972: 28), hogy a nőknek „csaknem egészlen, többnyire félig, nyakok, csecsek mezítelenül maradt”. Ez a fűző és a mezítelenség elfedésére szolgáló „nyakba való kendő”, „nyakba való fátyol” beférkőzhetett a közrend felsőbb rétegeinek ünnepi ruhatárába is. Az ingváll és a váll azonban századunkig jellemzője maradt a parasztos öltözködésnek, míg a nemesi, főrendi körök asszonyai már az 1700-as évek végén is csak „dísz magyarrá” ünnepélyesedett öltözetükhöz varratták.
A 18. század azonban a paraszti vállakat is nyugatiasra formálta. Kedveltek lettek a német szabók műhelyében készült és paraszti körökben is gyorsan terjedő, az 1720-as évektől már halcsontos lajbik, amelyek – kecskeméti adatok szerint – a férfimellényekhez hasonlóan gombolódtak. A másik új mellényféle, a pruszlik pedig az 1730-as években már konfekcionált tömegáru volt a balkáni kereskedők országunkat átfogó bolthálózatában. Az egykor kimondottan szolgáknak szánt „pamukkal töltött, varrással tűzött”, vagyis vattás és steppelt pruszlikok a szőrmés bőrből varrt mellrevalók vetélytársaiként terjedtek. Eleinte a zubbonyosok, paplanosok termékeként különböztették meg őket a „tőtetlen és tőzetlen”, szabók készítette lajbiktól. 1783-ban a kecskeméti varróasszonyok készítményei között szereplő pruszlikok jellemzése alapján azonban arra következtethetünk, hogy erre az időre a különféle vállak, pruszlikok, lajbik formai elemei összemosódtak. Korábbi jellemzőikből helyenként mást és mást válogatva variálódott, formálódott ki a 18–19. század fordulójára a magyarországi női parasztviseletek egyik fontos eleme, az immár csak lajbinak vagy pruszliknak nevezett, ujjatlan női mellrevaló.
Közöttük találunk példát a legrégiesebb, egyetlen darabból és a két darabból szabott, hátul is fűzött típusra, leggyakoribbak azonban a három darabból szabott mellények, melyek két oldalvarrása a mellény hátlapjára esik a karöltőből induló, a derékközép felé haladó egyenes vagy ívelt szabásvonallal. Volt, ahol a mellények – a szoknyától való elválás jeleként – megtartották a deréktoldást. Ilyen toldott derekú mellényeket pl. a Sárközből és az egykori Nyitra vagy Torda-Aranyos megyéből ismerünk (Fél E. 1936: 19, 25). Deréktoldásuk nem tévesztendő össze a későbbi, az empíre hatását mutató, rövid derekú mellrevalók derékfodrával. Habár a paraszti női mellényeknek gyakran nem is volt fűző szerepe – voltak közöttük, amelyek elöl nem is voltak zárhatóak, csak alkalmanként tűzték össze őket – a régiesebbek megőrizték az egykori magyar váll vállrészt szabályozó összeerősítési módjait és a mellrész zsinórozását.
A zsinórozást a párban felvarrt madzag vagy kapocs, gombolás váltotta fel, végül a patent. Ez utóbbiak a századfordulói polgári, fehérnemű szerepű gyolcs-, vászonmellények 658parasztos, általában színes hímzéses, felsőruhaként használt másaira kerültek, pl. Pest, Kalocsa környékén.
Csak esetleges, amit a halcsontos vállak paraszti változatairól tudunk. Fél Edit (1936: 24–25) egy 18. század végi Szepes megyei halcsontos úri váll szintén szepesi puha változatával dokumentálta az egykorú paraszti lehetőségeket. De a korabeli polgári öltözetekben sem volt általánosan kötelező a merevített vállak használata, mint V. Ember Mária (1960: 224, 228) egri adatai bizonyítják. Talán a 19. század elejétől Európa-szerte közkedveltté vált halcsontos Mieder hatását kell sejtenünk a múlt században mégiscsak használt merevített parasztvállak mögött. A Vas megyei falapocskákkal merevített melles (Flórián M. 1992a: 26, 44), a pentelei „tengeri náddal” feszessé tett nádas purucka (Sergő E. 1976: 217–218) vagy pl. a fa-, még inkább vaslemezekkel merevített vállak, amilyeneket a századfordulón Kalotaszegen viseltek (Nagy J. 1977: 314) mégis kivételesnek tűnnek a paraszti használatban. Az ilyen praktikákra nem is volt szüksége valójában a falusi asszonynépnek. Századunk elején, amikor a mell hangsúlyozása erkölcstelen volt a köznép szemében, a mell összepréselésére általában elegendőnek bizonyultak a nagyon szűkre szabott mellények.
A régies pruszlikok, lajbik mélyen kivágottak voltak, az újabb keletűek nyakig zártak. A mell alá ívelten szabott elejtalálkozás pedig törökös, balkáni hatásra mutat, ilyen a bosnyák, horvát asszonyok pruszlikja. Ez a korábban a magyar női öltözködésben idegen forma még századunk elején is észak felé nyomult, s mint rác pruszlik, nevével is utalt eredetére (Herkely K. 1938: 295).
A mellényeket aszerint díszítették, hogy mennyi látszott ki belőlük. Volt, ahol – a biedermeier divatot követve – a vállkendőt a mellény alá kötötték fel: itt valamennyi látható varrás, karcsúsító vonal és szegés mentén arany-, ezüstcsipke vagy pl. apróra ráncolt színes szalag futott, amit még gyöngyökkel vagy fényes fémkorongocskákkal, islógok-kal, ragyogóval, csécsekkel díszíthettek, akár a drávaszögi csécses pruszlikot (Gönyey S. 1942b: 56–57). Másutt viszont a vállkendő teljesen eltakarta a mellényt. Itt nemhogy nem díszítették, hanem feleslegessé válva, el is hagyhatták a kendő alól a pruszlikot, mint pl. a Sárközben (Kovács A. 1907: 88).
Minél keletebbre megyünk a magyar nyelvterületen, a falusi nők körében a mellények használata annál újabb keletű. A kászoni székelyek között pl. csak a múlt század második felében jelent meg a bársonyos székely lajbi, a Kis-Küküllő mentén pedig századunk elején társult emellé a zsinóros lajbi (Nagy J. 1972: 236; 1978: 296). A még keletebbre lévő moldvai csángóknál pedig még napjainkban sem hódította el a lajbi a keptár, az ujjatlan bőr mellrevaló helyét (Nagy J. 1981: 382–384). Ezek a mellényfélék rendelkeznek esetleg nagy múltú társaik egy-egy vonásával: a mezőségi, széki mellényen talán az egykori vállon történő rögzítés emlékét őrzi a mellény vállára varrt piros vagy kék szalagcsokor, a rózsa. Idesorolható talán a mezőségi és szilágysági mellények zsinórozása is (Nagy J. 1974: 198; Kós K. 1972: 202), habár bojtban végződő zsinórgombolásuk inkább a férfifelsőruhák gombolását idézi. Ezeknek a mellényeknek a szabása is inkább a férfimellényekéhez hasonlít, és a bőrmellények nyáriasabb változataként jobbára posztóból (ünnepre finomabb anyagból) is varrták őket. E történeti átfedések szép példája a gyimesi csángó menyasszony esküvői díszruhája, a férfimellény szabású, vászonnal bélelt brokát, de nyúlprémmel szegett, ragyogókkal, pillangókkal ékes nyuli bunda, prémes bunda (Gönyey S. 1940b: 487).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me