NŐI UJJASOK

Full text search

NŐI UJJASOK
Az ujjasok között a ködmönökre és mentékre is gondolnunk kell, amelyekről – mint a férfiéhoz hasonló vagy éppen velük felváltva viselt öltözetdarabokról – a bőr- és vékonyposztó ruhafélék között emlékezünk meg.
A kimondottan női öltözetekbe illő ujjasokat kétféle szerepük szerint különböztethetjük meg, aszerint, hogy egykor a mai értelemben vett blúz vagy kabát helyét töltötték-e be.
Dillich 1600-ban megjelent Magyarország-leírásában hosszú ujjú derékban örökítette meg a magyar parasztasszonyt. Ez az ábrázolás szinkronban van a korabeli öltözetleírásokkal és szabásrajzokkal, amelyek szerint az ekkor divatos, válltól bokáig érő ruha, korabeli nevén a szoknya felső részét ujj nélkül, de nyakig zárt, ujjas formára is szabhatták. Az ujjas szoknyák derékrésze a vállhoz hasonlóan elöl nyitott és fűzött is lehetett, ilyenkor a szárnyak közé – akár a váll esetében – háromszög alakú betétet is illesztettek (Waugh, N. 1968: 24).
A derékrész ujjas változatától az ujjatlan vállhoz való átmenetet a vendégujjas vállak jelentették, ezek ujját nem varrták bele a karöltőbe, hogy tetszés szerint cserélgethetők legyenek (Radvánszky B. 1986: I. 90–91). Ilyen be nem varrt ujjakat a 15. század elejétől Itáliától Walesig, francia, holland földön is használtak, a 17–18. században is gyakoriak, sőt 20. század eleji példái is ismertek voltak (Oakes, A.–Hill, M. H. 1970: 167). A hazai divattörténet a nálunk a 16–17. században használt vendégujjak itáliai előképeire hivatkozik.
A 17–18. század fordulójától, amikor a derekat és az aljat már többnyire külön szabták, a „magyaros” öltözködésben a vállak voltak kedveltebbek, és a későbbi öltözetekben is ezek lettek jellemzőek. Az ujjas derekakról kevesebb szó esik, ill. nagyon gyorsan német szabóktól kölcsönzött elnevezéseikkel találkozunk. 1743-ban a Fejér megyei német szabók pl. „Asszonynak valo Rékl, vagyis Kerset”-et és „Laiblis bellett Szoknya”-t is 661varrtak (FML 1743. Fejér vm.). A rékli gyakrabban mint „háznál viselő” ruhaféle jelentkezik, és a 18. század végére már a mai értelemben vett szoknyával és a külön szabott lajbival, mint ujjatlan mellénnyel öltözetegyüttessé állt össze (VML 1723. és 1775. Vas vm.) az egybeszabott ruha, a kantus ellenpárjaként (VML 1723. Vas vm.) a német szabók készítményei között. Ugyanekkor a lajbi – immár elmagyarosodott névvel – a magyar szabóknál is készült „ujjas” és „ujjatlan” formájában egyaránt (pl. NML 1777. Esztergom vm.). Sőt 1775-ben az esztergomi váltómíves szabók árszabása szerint varrtak „Asz-szonynak való Ujjas Laibli”-t, de készült „Uj Nélkül” is, amelyen a karöltő „Lukakra Környös Környül bé füzetni Való pantlikazott” a vendégujj számára (VML 1775. Zala vm.).
A 18–19. század fordulóján még mindig az ingvállal viselt ujjatlan derekak voltak közkedveltek. A blúzszerű ujjasok csak a 19. század derekától terjedtek, hogy egyúttal a női parasztviseletek polgárosodásának zsinórmértékévé váljanak. A terjedésükkel párhuzamosan szaporodó számú parasztvarrónők ugyanis az egykorú divatot figyelemmel kísérve éppen ezekkel a blúzokkal újították meg évente egy-egy falu tehetős, első leányainak öltözetét, amint ezt Ajak (Szabolcs m.) példáján Nyárády Mihály (1964: 177–180) bemutatta.
Ha párhuzamba állítjuk a 19–20. század fordulójának polgári (F. Dózsa K. 1982: 189–220) és paraszti blúzváltozatait, nyilvánvalóvá válik, hogy ez az öltözetdarab már követte a gyors divatváltozásokat. Ezt példázzák Horváth Terézia (1967, 1972) kapuvári adatai is. Kapuvárott az 1870-es évektől váltottak a pruszlikos-ingvállas-vállkendős öltözetből a polgáriasabb, ujjasos öltözetek felé. Előbb a szoknyán kívül viselt ujjasok szerepe nőtt meg, majd a szoknyába befogott lekötős blúzé, amely az ünnepi öltözetekben is helyet kapott, hogy azt hamarosan átadja a változékony szabású és díszítésű, újabb és újabb divatú blúzoknak. Az ilyen blúzok tették századunk fordulójára városiassá pl. a Vas megyei falvak öltözködését is (Flórián M. 1992a: 25–28, 57–59).
A különféle testhezálló, esetleg övvel vagy madzaggal derékra fogott blúzok azonban csak a két világháború között hódították meg országszerte a falusi asszonynépet. Ekkor jelent meg az ingvállat és a pruszlikot ötvöző, rövid ujjú matyó „blúz”, a fellökő is. Ekkor lettek divatosak a szoknyába már be sem kötött, olykor a deréktól el is álló ujjasok, a ricik, röpikék, lebegők és levesek, szabadkák, tüllemelállók, szabadalányulókák. E blúzfélék számtalan formai és névváltozata a magyar parasztviseleteknek egy itt már nem tárgyalandó, legújabb szakaszát jellemezték.
Korábbi hagyományokban gyökereztek a mentét és a ködmönt felváltó kabátok. A „kicsi ujjas, derékra való köntösök”, mint a hacuka, bomez vagy a kis köntös a 16–17. században a blúz szerepű ujjasok felett szolgáltak (Radvánszky B. 1986: I. 94–96). Talán egyiküket idézi Weigel 1577-ben megörökített magyar parasztasszonyának kurta ujjas kabátkája. A 17. század végén egy jobb módú kecskeméti asszony hagyatéki leltárában feljegyzett kürdi (Papp L. 1930: 34, 40) és a hasonló nevű, a múlt század közepén a háromszéki Kézdipolyán hozományleveleiben emlegetett Kurti, téli Kurti (Kós K. 1981: 474–475) is talán ilyen kabátféle volt, Papp László legalábbis éppúgy a mentét kiváltó ruhadarabnak tartotta őket, mint a szegényebb sorsúak körében a 18. században terjedő bőre szabott, „töltött”, bélelt zubbonyokat (Papp L. 1930: 38; Zoltai L. 1938: 285–295). Ez utóbbiakat a pamuttal töltött pruszlikokhoz hasonlóan a paplanosok varrták, és olykor a szolgálónak illő mentét vagy ködmönt is sokalló gazdákkal kötött cselédszerződésekben 662szerepelnek. Ezek a ruhafélék kortársaikkal, az ujjas lajbikkal és a 19. század elején, a most „kurta fölső köntös” szerepben ismét megjelenő réklikkel együtt (CsML 1803. Csongrád vm.) a nagyobb hatású divatáramlatok befolyása alá kerültek. A 18. század végén pl. a magasított derékvonal, a 19. század elején a lengyel karakó hatására a nagy gallér, szűkre szabott ujjak és a bő szoknyára kifekvő széles derékhosszabbítás jel-lemezhette őket, majd a polgári divat újabb változásával pl. sonkaujjúak lettek. Éppen az ujjak szabásának változásaiban kísérhető nyomon a félpolgári, félparaszti rétegek, pl. Szeged fehérnépének „divatozása” (T. Knotik M. 1990: 157–228). A különféle színes anyagokból, szövetből, kásmírból, selyemből, de leggyakrabban sötétkék vagy fekete posztóból szabott, tűzdelt vatta- vagy vatelinos bélésű vattás rékliket – a pruszlikokhoz hasonlóan – gyakran vállkendővel, ill. vállkendő felett viselték.
A vattás rékliket a múlt század közepén a „vizitli, othonka, Kaczabajka, csurak, meg ki tudná, hogy még milyen nevü, milyen szabású felöltő” szorította ki a parasztruhatárakból (Kresz M. 1956: 80–81), hogy ezek rendszerint fekete posztóból, szaténból, taftból, klottból szabott, béleletlen nyári vagy vatelinos téli változatai vegyék át sokfelé a legrangosabb női felsőruha szerepét. Az ilyen kabátfélék ott maradtak legtovább használatban, ahol a legkésőbb léptek a mente helyére, amelynek díszítményét, szegését, zsinórozását is örökölték, mint pl. a boldogi menyasszony fekete szatén bujkája vagy a jász-dózsai, gazdagon zsinórozott, ezüstpitykés öltöny. A drága sujtásdíszt piros-kék láncöltéses szőrhímzés pótolta a szentistváni vizitkén. Az egykori szabásvonalakat őrizte meg a nógrádi frakkos kabát vagy pl. a rövid derekú, hátul erősen fodros deréktoldású püspök-bogádi bársonyujjas, a duci. A pruszlikokat utánozva gyönggyel, selyemszalagokkal volt díszes a kalotaszegi bujka és például a Duna mentében, Somogyban kedvelt bajkó. Ez utóbbi elnevezés talán az egykor sokfelé használt kacamajka egyik helyi rövidítése, akár a rábaközi majkó.
Századunk fordulóján az ujjasok – a jómód jeleként – bársonyból, plüssből is varrattak. Az ilyen kabátok alatt már sosem viseltek ingvállat, vállkendőt, mint elődeik esetében. Blúz szerepű ujjasok fölé illettek, s ha már zsebet is kaptak, viselője a „zsebes kabátban” valódi városi ruhában érezhette magát.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me