MENTE

Full text search

638MENTE
A kazak ugyanakkor volt divatos tőlünk nyugatabbra, amikor nálunk a vállba, könyökbe vágott (BAZML 1626. Abaúj vm., Ung vm.) mentéket rókamállal, báránybőrrel bélelték a szűcsök, s számtalan változatukat sokféle elnevezéssel különböztették meg: volt pl. spanyol, lengyel, cserkesz, horvátos és török mente, megkülönböztettek oláh és boér mentét is. Ma már kideríthetetlen, hogy milyen különbség volt e mentefélék között. Számunkra azonban sokkal fontosabb, hogy mikor és mi módon jutott hozzá a parasztság öltözete legünnepélyesebb darabjához.
A mente legelőbb a közrend városokban élő rétegét érte el. 1601-ben a Kecskeméten és Kőrösön fosztogató tatárok karasiamentéket és dolmányokat raboltak. Az egyre szaporodó céhek articulusai és protocollumai a tagok rangjához méltó öltözeteket is előírták, mestereknek jobb minőségű, legényeknek silányabb, pl. kisniczer mente jutott 1642-ben (Papp L. 1930: 16–18). A kolozsvári asztaloslegényeket meg is büntették, ha a társasági gyűlésen nem felöltött mentében jelentek meg.
Úgy tűnik, a paraszti renden belül a szolgafélék jutottak hozzá legkönnyebben a mente – legalábbis szegényes, béleletlen – változatához. Mint Európa-szerte szokásban volt, a „Nemes és Paraszt hazi gazdak” cselédei, szolgái, béresei – akár az udvarházak népe – fizetségképpen ruhafélét is kaptak uruktól. Éppenséggel nálunk is készülhetett volna az a számadáskönyv, amelyet az angol Sarah Fell 1670-es években farmjáról vezetett, s amelyből kitűnik, hogy a cselédek, szolgák karasia-, fustián- és calicoruháit mennyiért varratta a szabóval (Ewing, E. 1984: 16–17). A 17. századi limitációk nálunk is rendszeresen karasia, septuk, morvai posztódolmányokat, nadrágokat áraznak a szolgáikat, cselédeiket ruházó gazdák számára. Ezekhez a század közepe táján a mente is társult, mégpedig nemcsak béleletlen, nyári mente formájában, ekkor már a „Szolga rendnek való mentének bárány bőrrel” készült bélelését is vállalhatták a szűcsök (BAZML 1666. Zemplén vm.).
A parasztságnak az a rétege azonban, amelyik ilyen természetben történő bérezésre nem számíthatott, s pénzhez ritkán jutott, báránybőrös mentét később is nehezebben csináltathatott. A mente a váltómíves szabók „mondvacsináltatott”, vagyis rendelésre készült terméke volt, amely a szűcsökkel összehangolt munkát igényelt. Az olcsóbb, „konfekcionált” ruhaneműt árusító vásári szabók, akik vevőkörük igényeit előre meg nem becsülhették, nem is kísérleteztek a legdrágább, legünnepélyesebb mente varrásával. Apor Péter (1972: 29) szerint Erdélyben, az 1680-as években a nemes asszonyokon kívül nem is volt három falusi asszonynak sem mentéje, és pl. a székely asszonyok zekét viseltek helyette.
A 18. század elején, amikor a főnemesség figyelme a német divat felé fordult, a mente megrendelői zömében a kisnemesség, a köznép soraiból kerültek ki. A 17. század folyamán megrövidült, s az 1710-es évekre asszonyoknak, férfiaknak egyaránt készült „térdig való” kurta mentét a szintén nyugatiasra váltó lengyelek „magyar menteként” tartották számon (Turnau, I. 1967: 190–198). Nálunk viszont a „fekete Erdélyi Bárány Prémes”, „hosszú lengyeles mente” (VML 1723. Vas vm.) keltett ekkor idegen benyomást.
A hosszú mente idővel „Posztó téli-mente vagyis Bunda”, később egyszerűen csak „Téli Bunda” néven szerényebb gombolást, polgárosultabb külsőt kapott. Ilyen földig érő mentét, úti mentét szolgaféle is viselt, s buda néven pl. a tolnai szűcsök asszonyoknak is 639bélelték (SML 1744. Tolna vm.). Olykor déc mente (MT 1893: I. 389), gyakrabban azonban déczbunda utal erre a ruhára, de még Decembernek is nevezték az első téli hónap után (Zoltai L. 1938: 389).
E kimondottan téli bundával szemben a rövid mente a női és férfi öltözetben a díszruha szerepét is betöltötte, s „nevedékeny Leányoknak” és „Ifjaknak” is készítették kék vagy „zöld fain Remek Posztóbúl”, selyem- vagy szőrzsinór készülettel, pozsonyi, ón- vagy gyöngyházas gombokkal, báránnyal, rókával bélelve. Gyermek mellé felfogadott kisszolgáló, a széki Györffi Klára is kék mentét alkudott ki magának bérként 1736-ban (Szabó T. A. 1980: 379). A kisinas gazdájától kapott mentében szabadult, a mesterlegényt gazdájától, családjától kapott díszes mentében fogadták a mesterek közé (Papp L. 1930: 18; Zoltai L. 1938: 33). Viselése a 18. század közepére olyannyira általánossá vált, hogy cselédeknek, szolgarendűeknek szánt, kész báránybőrös mentékkel lassan a váltó-míves szabók is kimerészkedtek a vásárokra.
Immár nemcsak az anyaga, minősége, hanem egyre gazdagabb készülete: szőr-, selyemzsinórozása, ezüstpaszománya s a gombkötő készítette szőr-, selyemgombolása, még inkább ezüstgombjai és a báránybőrhöz képest módosabb rókabőrbélés, prémezés adta a köznép soraiban is a mente rangját. Az alföldi mezővárosok gazdag parasztpolgárainak mentekészülete, ezüst-, sőt aranygombjai s legfőképpen mentekötője vagyonalapot, öröklés tárgyát képezték (Papp L. 1930: 22, 27; Zoltai L. 1938: 33). A komáromiak, amikor a földrengés templomukat megrongálta, mentegombjaikat vagdosták le, hogy a helyreállításhoz szükséges pénzt megszerezzék (Fél E.–Hofer T. 1970: 141). A mente másik ékessége, a rókabőr, a századvégre a debreceni mentéhez kötődött, amely „Deb-reczeni módon Róka Torok Prémmel, s’ egész Róka Máj béléssel” természetesen nemcsak a névadó városban készült (HBML 1793. Hajdú vm., SzSzML 1813. Bereg vm.).
A 18–19. század fordulójáról fennmaradt körözőlevelek tanúsága szerint – mint egykor a mente, most a legújabb divatú ujjasok is – a közrenden belül legelőbb az iparosfélék öltözetében jelennek meg: ujjas lajbi, ujjas pruszlik, ujjas rékli, jankedli járta (Schram F. 1964: 22–42). Ekkorra országszerte – Erdély kivételével – a zöld, veres, szederjes, idővel a fekete mente a módos gazdák legfényesebb ünneplő ruhája lett. Ezzel egy időben a „kékbeli”, azaz kék posztóruhát viselők rétege kiszélesedett: mezővárosi tisztviselőkön, esküdteken, gazdákon, iparosokon kívül vidéken is a megyei, uradalmi hajdúk, alacsonyabb rangú tisztviselők is kék posztóban jártak. A parasztság öltözetében elsőként az ország nyugati végén, a Rábaközben, az Őrségben lett szinte általános, amint ezt a helyi parasztinventáriumok, jobbágyhagyatékok igazolják (Horváth T. 1972: 31); Flórián M. 1992a: 16–17). A 19. század első felében már nem egy-egy kékposztó ruhadarab, hanem – már a gyakran fekete – teljes posztóegyüttes jelezte a paraszti jómódot, s magát a mentét már nemzetiségeink, pl. a sokácok, németek is beszerezték a pécsi vásáron (Füzes E. 1962: 321; Schram F. 1967: 571–572). A mente ugyanis – legdrágább, legdíszesebb lévén – az ünnepélyes alkalmak nélkülözhetetlen kelléke lett. A korábbi zsinórozáson felül előbb a „csatlósok”, parádés kocsisok libériája, idővel azonban a „közönséges gazdaemberek” mentéje is „czifrán” készült.
Egyes múlt századi példányok alapján megkísérelhetnénk a mente szabásának rekonstruálását. Ez azonban korántsem egyszerű. Az évszázadok folyamán a mente szabása tájanként is variálódott, és messze távolodott a 17. századi szabáskönyvekből felidézhető, egykor egységesített vonalaktól. A múlt század elején, a nemzeti romantika hangulatában, 640a „magyar ruha” megújításában versengő pesti szabók megkísérelték – az egykori szabásvonalakat és díszítési módokat is idézve – a kurrens divathoz igazítani és a nagy elődök nevével fémjelezni többek között a mentét is. Így lett atilla a mentéből, amint erről bennünket Tóth Béla a Magyar Ritkaságokban tájékoztat (Nemes M.–Nagy G. 1900: 200). A „Betsületes Egri Magyar Szabó Czéh” 1838-ban íródott „Remek Szabás módgyáról Szólló könyve” csak annyit jelez a korabeli standardizált „Rövid Magyar Mente” szabásáról, hogy a „mostani divat szerént készitessen”, bővítését, ráncát a hosszához kellett igazítani, és hogy zsebe, zsebének és ujjának pedig hajtókája volt, melyen három pár kapocsnak kellett lennie. Elejére 15 pár zsinóros vagy vitézkötéses gombszárat varrtak (Balassa I. 1968: 259). A historizáló atilla és a század közepétől szintén az úri körökben divatos szűr alakú, szegletes galléros mente azonban (Höllrigl J. 1938: 18) nem hagyott sok nyomot a későbbi parasztmentéken.
A század második felében szaporodó szabóságok a mesterség európai szabványai szerint dolgoztak. Termékeik között a térden alul érő, szőrmével bélelt hosszú kabát, a bunda és a csupán a díszmagyarhoz készülő, szintén zsinóros ujjasok már csak jellegzetes díszítményükkel tartották ébren a mente divatját. Így vált lehetővé, hogy a szabásukban egyre modernizálódó, de mindvégig zsinóros kabátfélék még olyan későn polgárosodó parasztvárosok viseletében is kialakíthassák a maguk sajátos, mégis történelmi hátterű változatát, mint amilyen pl. Szolnok volt. Itt az 1930-as években a jól menő szabóság tulajdonosa, Faragó István az átmeneti és lengyel kabátok, felöltők, sacco, frakk, szmoking, zsakett és mosó öltönyök mellett zsinóros magyar öltönyt is varrt a „szolnoki viselet” egyszerűen zsinórozott mentéjével (Szabó I. 1988: 35). Mezőkövesd parasztnépének is csak a századunk fordulójára sikerült a kék posztómentéhez hozzájutnia. Ez is gyorsan átadta helyét a polgárosultabb, fekete változatnak, hogy az országosan több mint két évszázadról a matyóknál szinte csak két évtizedre zsugorodott divatja ezzel meg is szűnjön (Györffy I. 1956: 46).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me