A Nemzeti Színházban

Full text search

A Nemzeti Színházban
Tömörkény érzi művészi erejének megnövekedését s azt a szemléleti biztonságot, amellyel az ország, a nép életét áttekinti. S amire még sohasem gondolt: nagyobb, átfogóbb művészi alkotások megírására készül. Elsősorban a drámaírás izgatja, érzi, hogy novelláinak belső feszültsége, nyelvének az élőbeszédhez simuló közvetlensége a színpadon is sikert hozna. Először csak egy párbeszédes formájú novellának, Az utasnak kísérlete tanúskodik az új szándékról. Azután hamarosan egy valódi, a színpad követelményei szerint megkomponált egyfelvonásos, a Barlanglakók (1913) következik. Tömörkény kompozícionálisan alig-alig töri át a novellai szerkezetet. A Barlanglakóknak is tulajdonképpen egyetlen egy drámai mozzanata van: a legény elveszi a leányt, akinek "fattya" van. Mégis, egészen új színpadi műfaj megteremtését ígéri ez a drámai kísérlet. Tömörkény látása és világa nem a népszínműé. Drámaisága minden romantikától és szentimentalizmustól megszabadult, tiszta realizmus. A darab a kialakuló, új magyar drámaírásnak abba a vonulatába illeszkedik bele, amelynek az elmúlt évtized során Thury Katonákja, Bródy A dadája, Barta Parasztokja, Gárdonyi A bora, Móricz Sári bírója volt egy-egy kiemelkedőbb állomása. A Nyugat, amely csak alig néhány évvel korábban parentálta el Tömörkényt a vidéki, népszínműves írók sorában, Schöpflin Aladár tollából közöl rövid, de hangsúlyos megemlékezést. S néhány év múlva Móricznak a bemutatóra való visszaemlékezése méri a hőfokot, amelyen a fiatal generáció az úttörőt, az elődöt benne felismeri s magáénak fogadja:
"Egyszer találkoztam vele, a Nemzeti Színház színpadán. Kerestem, siettem hozzá, hogy kezet foghassak a derék, áldott íróval, aki, épp abban a percenetben feledhetetlen gyönyörűséget okozott egyetlen kis színdarabjával a Barlanglakókkal… A szívembe markolt ez a pillanat, úgy megöleltem bátyámat, jó embert, jó fiút: olyan boldog volt, s a szeméből könnyek patakzottak: úgy meghatotta a Barlanglakók sorsa, a fiú, aki kést emelt az apjára, az apa, aki megbocsát a fiúnak, az anya, a vak lány, a kubikus sors; a pusztai hangok úgy a szívébe mentek: most az egyszer hallotta élő szóval kimondva, amit leírt, ő, aki annyi-annyi élőszót hallott, amit leírjon… Élőszóval volt neki tele az egész természet, a kis alföldi világ, amelyben élt, élőszót csapott a fülébe minden szellő, megírni való drága magyar szó: így nem szerette soha senki a szegény magyar élő szavát, mint ez a szelidnézésű, rádermedő, gondolkodó 899pillantású ember, aki minden élőszóra rezonált, s mind meg akarta és mind meg tudta írni… " (Népek az ország használatában, Előszó. Írta Móricz Zsigmond. 1917. 5.).
Ez a pesti bemutató az a pillanat lehetett volna, amely végképp és éremeó szerint odavonzza és kijelöli Tömörkény helyét a haladó, a forradalom felé törő irodalom országos csapatában. S Tömörkény készült is az újabb próbákra. Hamarosan új egyfelvonásost ír: a Szelet hevernek című drámai életképet s tervezte a Baráberok és A hajó kifúrása nem elégtétel című novelláinak feldolgozását is, hogy három, egész estét betöltő egyfelvonásosa legyen. Egy év is alig zajlik le azonban, s kitör a háború.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me