A háborús idők

Full text search

A háborús idők
A háború alatt mindössze egy novellás kötete jelent meg, Népek az ország használatában címmel (1917). Mindössze egy kis töredéke volt ez annak a rengeteg lírai rajznak, tárcanovellának, amelyet rövid három esztendő alatt, csodálatos bőséggel szórt széjjel a Szegedi Naplóban, a Pesti Naplóban, a Magyarországban.
E korszak termése, Czibor János érdeméből, aki a gyűjteményes Tömörkény-kiadás gondozója volt, ma már áttekinthető. Értékei mindeddig a leginkább homályba vesztek Tömörkény pályájának valamennyi periódusa közül. Pedig ez a korszak korántsem a hanyatlás, az öregkori kifáradás, a vidéki írókra különösen jellemző háború alatti megzavarodás időszaka. Igaz, a háború első évében Tömörkénynek is hamis illúziói vannak a háborúról, benne is élénk hazafias felbuzdulások hullámzanak. Úgy érzi, neki, a régi katonának az egykori katonabajtársak, frontra menő fia mellett volna a helye. Ő maga is az önkéntes hadbavonulásra gondol, s ha nem annyira beteg, nyilván meg is teszi, amennyire makacs, elgondolásaihoz hűséges egyéniség. Az illúziós szemlélet forrása azonban – ezt világosan kell látnunk – korántsem a kor harsány, soviniszta sajtópropagandájának hiszékeny elfogadása s nem is a monarchia katonai vezetőibe vetett bizalom. Az ő tévedése, megcsalatása azonos a nép 1914-es, ideiglenes illuzionizmusával. S ahogy – még az első hó le sem hullik – a nép kezd magához térni, kijózanodni: vele együtt eszmél Tömörkény is. Nyáron még a hadba vonuló néppel együtt lelkesedik, télen már a nép elfáradásáról, rezignációjáról ad hűségesen számot, aztán, egyre inkább elszoruló szívvel, a szenvedésekről. A fiak halála miatt gyászoló szülőkről, odahaza maradt asszonyok keserves küzdelméről a magánnyal, a gazdátlan maradt földdel, jószággal. S aztán, úgy 1915 közepétől kezdve, a hang a régi vágásba zökken: a nép szembefordul uraival, kiábrándul a tábornokokból, Ferenc Józsefből, szűkölködve, vérezve és egyre hangosabb keserűséggel. Tömörkény rendkívül hűséges rögzítője e gyorsan változó néphangulatnak. Tökéletes rajzokban ad hírt a városvégi és tanyai paraszt elégedetlenségéről. Nem vásárolják meg már az "öreg regruták" a nagy csaták, a királyok s a hadvezérek képeit. "Hanem tudja, ha majd azt a képet áruli, amelyikön a kirájok mög a császárok mind szerbuszolnak egymással… aztat a képet majd mögvöszöm" – mondogatják. Meg azt sóhajtozzák: "Csak fél óra hosszat löhetnék én guta…" (Hangulatok, Etel és Tóni, Nehéz 900emberek, Kun László szekere, Tejfeles képpel, János hamisít, A kraszniki csata, Föltetszik a hajnal, Találkozás, Mihály és a fáradalom).
Tömörkény "sztenogramjai" nem közönséges riportok, nem háborús hangulatképek, lírai futamok. Erejük – mint a legjobb, korábbi Tömörkény-novelláké – a hű emberábrázolás. Mind az egyes embernek, mind annak a zárt közösségnek, amelynek tagjai ezek az egyesek. Mindamellett Tömörkény nem egy zárt, mozdulatlan, önmagába fulladt provinciát ábrázol. Elsőnek sejtette meg és ábrázolta a századvég írói közül a zárt paraszti világ felbomlását. S a háború alatt írt novellák paraszti világa méginkább szétzilálódik. Térben is, hiszen még a tanyavilág asszonyai is bejárják, férjeik utáni vándorlásaikban, az országot. A "fiak" pedig egész Európát végigfekszik, sőt hamarosan Ázsia túlsó feléről érkeznek a fogoly-levelek. De nem a külsőségek a döntők, hanem az, ahogyan Tömörkény pontosan ki tudja fejezni, mit jelent a háború s a paraszti életforma békés, hagyományos rendjének felborulása a lélekben. "Forrásmunkája lesz ez – írja az utolsó Tömörkény-kötet előszavaként Móricz – annak az életnek, mikor a magyar nép egész életfelfogása s maga az élete tökéletesen átalakult, mikor nemcsak új ideák, de egészen új világnézet, új filozófia kezdi gyökeresen kifordítani a régi sáncaiból a magyart."
Drámai történésekről, emberi sorsokról ír Tömörkény, de pillanatképeinek mégsem a drámaiság a fő jellemzője. Erénye a tárgyilagosság, az a higgadt, magabiztos szem és hang, amellyel a tényeket meglátja s kimondja. Majdnemhogy szenvtelen – a megrendültség nem az ő hangjában, hanem a dolgokban magukban van, amikről szól. S mindig jelenvaló a humora – a magára ébredt, önmagát is fanyar, önkínzó iróniával, urait pedig bölcs megvetéssel, fel-felparázsló haraggal gúnyoló nép humora. E tárgyilagosság nem a válságos évek precíz, az embertől a tárgyakhoz menekülő, etnográfiai objektivitása. Újszerű tárgyilagosság ez, a nép életét nem önmagában, hanem a nép és a teljes valóság viszonylatában föltérképező, új ábrázolási mód. Tömörkény csak kísérletezhetett vele; a módszer a háború utáni idők íróinak kezében, Móricz és a falukutatók használatában érvényesül majd tökéletesen. Így is: e három esztendő termése a háborúban új korszakba forduló népi élet maradandó művészi dokumentuma.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me