Gozsdu és a szecesszió

Full text search

Gozsdu és a szecesszió
A fehértemplomi tartózkodás utolsó évében írt néhány novella Gozsdu realizmusának mélyüléséről, művészi gazdagodásáról ad jelet. Kezdete lehetne ez a tájékozódás egy új, egyértelműen realista korszaknak. De ehelyett csupán egy záróakkord lesz, ami után egészen más irányú, s egyre határozatlanabb tájékozódás következik. 1888–1889: félreérthetetlen törés Gozsdu művészi pályáján, mely után sohasem tud többé magához térni s a megkezdett színvonalon dolgozni. A törés, megtorpanás szorosan összefügg egyéni pályája alakulásával. 1887-ben még egyszer megkísérli, hogy kitörjön szűkös egzisztenciális viszonyai közül: a parlamenti választások során, függetlenségi párti listán képviselőjelöltnek lép fel a fehértemplomi kerületben. De ami sikerül Mikszáthnak, neki nem. Megbukik, s ez amúgy is nyomott kedélyét tovább rontja. A maga egyéni karrierjének sikertelenségében az egész polgári, ellenzéki politikai aspiráció kudarcát látja. Ősszel elhagyja Fehértemplomot, ismét Pestre költözik, az ott tapasztalt viszonyok sem tudják többé felrázni. A választási vereség után az ellenzék dezorganizált. Íróbarátaival – Mikszáthtal, Méray Horváth Károllyal – sem találja meg a régi hangot. Ambrussal érti meg magát legjobban, de ez csak szkepszisét növeli, nem tudja visszaadni korábbi határozottságát. Meg is nősült időközben, felesége élni vágyó, feltűnő szépségű görög-zsidó származású asszony, az "aranypáva" típus, akit novellájában oly érzékletesen írt meg. S már negyven éves: nincs ereje célok után futni, bohém terveket kovácsolni. Beteljesedik rajta hősei sorsa, végképp lemond írói terveiről. Ismét hivatalt vállal, először Karánsebesen, majd 1892-től Temesvárott, ahonnan el sem mozdul többé. Mindinkább visszavonul munkájába, fokozatosan halad előre a hivatali ranglétra fokozatain, 1900 körül már királyi főügyész, méltóságos úr. Az egykor nemzedéke legjobb tehetségei közé számító írónak, a köznapi élet küzdelmeibe, céljaiba merülten, mintha a tehetsége is kiapadt volna; amit ír, egyre vértelenebb.
A művészethez, irodalomhoz való megváltozott viszonyát Kiss József jellemzi legjobban: "Foglalkozott szépművészeti tanulmányokkal, gyűjtött drága kiadványokat, képeket, műtárgyakat, előkelő ízléssel és tudással. Nagy ismerője a renaissance kornak, egy kicsit maga is renaissance ember, tele tűzzel, szenvedéllyel. Írni azonban már nem ír többé. Húsz év alatt mindössze három-négy apró novellettet vetett papírra és ezek nagy időközökben A Hétben láttak napvilágot. A Hét alkotta az egyetlen kapcsolatot közte és az irodalom között."
837A ritkán megjelenő írások azonban történeti szempontból fontosak, élesen mutatják a magyar szecesszió kialakulásának belső rugóit, természetét. Az első írás, amely a világnézeti válságról, Gozsdunak a darwinizmus, a materializmus útjáról való letéréséről hírt ad, még 1889-ből való. A novella – Una poenitentia a címe – a "konvertita" élmény lírai feldolgozása; az éneklő apácák szuggesztiója hirtelen a vallásos rajongás érzelemhullámát kelti fel az íróban. Ez a felbuzdulás azonban nem jelenti azt, hogy Gozsdu vallásos lesz; Justh, aki éppen ebben az időben lel meg egy "pozitív filozófiát", világosan látja, hogy barátja a "káprázatokba" esett bele, a szkepszis, a nihil örvényébe. "Egyáltalán – jegyzi fel róla naplójában – il n' a plus son opinion presque sur rien. Ing jobbra-balra, nem meri kimondani véleményét s azt sem meri bevallani, hogy nem bízik a véleményében." Baudelaire-t, akit régóta ismer, most érti meg s éli át igazán: vallásosságát és sátánosságát, vonzalmat a rút s hódolatát a szép iránt. Egész világnézetének találó kifejezője Baudelaire "érzelmi ambivalenciája". Baudelaire nyit neki ablakot még távolabbi "tájak" felé. Ruskin esztétizmusával, a preraffaeliták szép iránti imádatával telik el, Whistler és Böcklin festészetéért rajong. Bécsbe kétszer is felutazik a szecessziós kiállításra, Velencében a renaissance emlékeit csodálja. Az esztétizáló hevület néha egy-egy novellában csapódik ki: Hangulatok a Szaharában, 1891; Ének a zenéről, 1898; Piros zászló a temetőben, 1907; majd egy drámában, A félistenben (1908), melynek renaissance művész, Verocchio a hőse. S mintegy kiegészítéseként az esztétizálásnak, menekülésének van még egy iránya. Az egykori realista lázongás élettelen pszichologizálásban csillapul (Eliz, 1892; Magdolna, 1895; Gritti, 1898; Czeczil, 1905). Társadalombírálata a tolsztojánizmus morálfilozófiájában feneklik meg, élettől meghurcolt hősei valamennyien úgy viselik a sors által reájuk mért csapásokat, mint vezeklők, mint a "ne állj ellent a gonosznak" hittételének, a "szenvedők vallásának" apostolai (Őszi eső, 1892; Országúton, 1905; Mea culpa, 1905).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me