Fehértemplomi magányossága

Full text search

Fehértemplomi magányossága
Gozsdu két évet tölt a Függetlenségnél. S két év után kilép, mivel nem ért egyet a lap egyre hangosabb antiszemita kirohanásaival. De ellenzéki politikai ambícióiról még nem mond le, s 1883-ban, Hentaller Lajossal, Inczédi Lászlóval és Bogdányi Mórral együtt, új, Tisza-ellenes lapot alapít. A lap, a Magyar Újság, egyike a hetvenes és nyolcvanas évek fordulóján sűrűn keletkező, kérész-életű, polgári ellenzéki lapalakulásoknak. Éppen úgy, mint a "radikális" Havi Szemle, Magyar Szemle és Új Nemzedék: a Tisza Kálmán-féle nemesi szabadelvűséggel szemben polgári liberalizmust sürget, a nemesség elsőbbsége helyébe pedig polgári vezetést. Visszhangtalanságuk, bukásuk azonban jelzi: a korszak polgári emancipációs törekvései még elszigeteltek. Gozsdunak is, társaival együtt, hamar elmegy a kedve a lapcsinálástól. Kénytelen-kelletlen ismét a jogi pályán keresi a napi megélhetést. S midőn kedvező állást kínálnak neki, alügyészi tisztet, Pestet is elhagyja. 1885-ben Fehértemplomba költözik, ebbe a kies fekvésű, Temes vidéki kisvárosba.
A főváros, az újságírás forgataga után a vidéki csönd: alkalom a meditációra, a művészi elmélyülésre. Kötetének, a Tantalusnak összeállításához is ekkor fog hozzá. S új témák kidolgozásába kezd. Mindinkább letisztulnak művészi nézetei. Felfogásának egyik lényeges, a realista íróra valló vonása annak hangsúlyozása, hogy "használnunk kellene valami módon". De mind kevésbé elégszik meg a puszta filozofálással, aggályosan, kedvenc orosz íróit 835szem előtt tartva, keresi a minél tökéletesebb művészi realizálás módozatait. "Ne vedd rossz néven a megjegyzéseimet – írja egyik levelében, Justh hozzá küldött elbeszélését, a Taedium vitaet bírálva –, de én igen magas mértékkel mértem az elbeszélést, s ma az artistikus kérdés igen fontos, majdnem olyan fontos, mint a megoldandó kérdés" (Levél Justh Zsigmondhoz; Fehértemplom, 1887. június 5.).
Ekkor mélyül el az a művészi képessége, hogy filozófiai gondolatoknak érzékletes, képszerű kifejezésformát adjon. Rendszerint sikerül megtalálnia a novella alapkonfliktusát összefoglaló, szimbolikusan felnagyító képet. A társadalomban folyó küzdelem érzékletes, művészi megjelenítési módját leginkább egy-egy természetből merített hasonlatban, költői képben leli meg. Így lesz a "madárpanasz", "az anyja után síró őzgida", a "károgó varjúcsapat" képe, "a vándormadarak húzásának fütyülő zenéje, a pásztorkutyák nyafogó ugatása, a füvet kereső nyájak kolompjának csengő-bongó hangja": kísérőzenéje a novellahősök melankolikus, panaszos, pesszimisztikus lelkiállapotának. Kétségtelen, hogy Gozsdu természetérzésére s természetfestésének módjára hatott Turgenyev. De mégsem azonos vele: Turgenyev természetérzése harmonikusabb, míg Gozsduban mind több az ideges, diszharmonikus elem. Küzdelem és lázongás sűrűsödik képeibe, nem csupán melankólia és szemlélődés; s megszólal benne a kifáradás, a menekülés hangja.
Az elmélyült, bensőséges természeti képek, a bennük rejlő hűséges couleur locale-hangulattal, telítik Gozsdu elbeszéléseit, s egyre teljesebb atmoszferikus értéket biztosítanak. A novellák természeti hátterei: a karánsebesi hegyvidék, az alibunári mocsarak, a delibláti homok s a végtelenbe nyúló bánáti szántóföldek perspektívája és szín-valőrjei mind finomabban, artisztikusabban szívódnak fel bennük. S Gozsdu "életképei", a vidéki interieurökről festett vásznai is elsősorban lenyűgöző atmoszférájukkal hatnak. A vidéki dzsentri-kaszinó népe a Nemes rozsdában (1886), a pusztuló arisztokrata kastély és park levegője az Arany füstben (1886) s a fülledt vidéki úri társaság rajza az Aranypávában (1887) megérdemlik azt a méltatást, amit pár év múlva, az egyik jóbarát, Méray Horváth Károly írt róluk A Hétben: "A kristályokban rejlő tűz, az nem mesterkélt csillámlás volt, hanem hamisítatlan, klímánkbeli napvilág sugarainak egy-egy csillogó kévéje. Igazi, bánáti bővilágosságú kolorit áradt belőlök, egy-egy éclaire-jével a mély pozitív filozófiának, egy egész társadalmi réteg színeit játszva" (Gozsdu Elek, A Hét 1893. február 26.). Gozsdu realizmusa, emberábrázoló képessége ezekben a novellákban mutatkozik meg a legművészibben. Alakjaiból eltűnik a filozofikus monologizálással együttjáró egyhangúság, tömören, könnyeden, plasztikusan testesítenek meg egy-egy bánáti típust.
A fehértemplomi korszak természet- s emberközelségének van még egy új, fontos mozzanata. Gozsdu maga említi, hogy munkája végeztével kiült a járásbíróság előtti kis ligetbe, a padra s beszélgetett arra járó, ügyes-bajos dolgukat, panaszaikat előadó emberekkel: egyszerű parasztokkal, piacozó asszonyokkal, játszadozó gyerekekkel. Egyik novellája, A nádsíp (1888) éppen ezt a szituációt örökíti meg: az író és egy féleszű, sztoikus szerb csavargó párbeszédét. S gyakran, ha belefáradt a munkába, emberekbe – Kiss József, a gyakori vadászcimbora visszaemlékezése szerint – "fogta vadászfegyverét, vagy ment cserkészni, vagy megvonult lesbe valami orvvadász cimborával, 836nem is a vad, mint inkább a vadásztárs kedvéért". Nemcsak a természethez kerül közelebb így, hanem a szegény, nyomorgó néphez is. Darwinizmusának szociális érzékenysége most különösen élesen, fájón reagál bizonyos tapasztalatokra. Öreg, nyolcvan esztendős temetőcsőszre bukkan, akinek hirtelen föltörő panaszában a negyvennyolc óta folyton kisemmizett nép jajkiáltása szólal meg. A róla írt novella, az Ultima ratio (1886) egyike Gozsdu legmélyebb, legművészibb írásainak. Egy kis karcolata, A philantroph (1887) pedig élénk, határozott vonásokkal vázolja föl a fényűző kastélyok mellett lapuló falvak kietlen szegénységét.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me