GUBA

Full text search

GUBA
A gyapjú alapanyagú paraszti ruhafélék között a megérdemeltnél kevesebb szó esik a gubáról. Ennek a bolyhozott felületű vagy szövés közben belefogott gyapjúfürtökkel dúsított szövetfélének és a belőle varrt ujjasoknak – Gáborján Alice (1972, 1976, 1985) kutatásai előtt – csak 18. század óta ismert megjelenési formáival foglalkozott a hazai néprajzi szakirodalom. Pedig a prehisztorikus Európa és Közép-Ázsia hasonló textiljeit már korábban is többen tanulmányozták (Cherblanc, E. 1937; Clark, J. G. D. 1955). Nagy összefoglaló munkájában François Boucher (1987: 49–51) fejezeteket szánt az ilyen anyagból készült ruhák középkorig kimutatható történetének, amikor is a szenteket – különösképpen Keresztelő Szent Jánost – és a pásztorokat ábrázolták gubában (Mautner, K.–Geramb, V. 1932–1933: I. 90–93).
E késő középkori példák közé illenek hazai krónikáink gubát ábrázoló képei és a velük azonos időből származó írásos emlékeink. Legrégebbről (1348) talán egy raguzai kis magyar kolónia testamentumaiban maradt fenn a gubák – a helyi vélemény szerint – „magyar”, illletve „magyar módra” készült takarók emléke, melyek sima és fürtös felületűek 630és kékre festettek is lehettek. Az ilyen takarókat, a kor szokásának megfelelően, köpönyegnek is használták (Petrovi°, Đ. 1988: 268–269; K. Csilléry K. 1982: 222–225). A vállra vetve viselt pokrócokat, amelybe bármikor be is burkolózhattak, a 17. századig Európa-szerte kedvelték pl. a skótok (Marly, D. 1986: 40), az ír parasztok és flamand tengerészek (Oakes, A.–Hill, M. H. 1970: 97) vagy a spanyol, portugál pásztorok (Snowden, J. 1979: 26). Gáborján Alice (1985: 225) a gyöngyösi latin–magyar szójegyzékben lelt rá az ilyen módon használt takarók egyértelmű hazai leírására: „lasnakot (pokrócot) vetettek paraszti öltözetnek, felsőruhának, amelyet a daróchoz, gubához, szokmányhoz hasonlóan az imeg fölé szoktak viselni”. A lazsnak, az erdélyi pokróc, lombos pokróc, illetve a cserge, azaz a gubatakaró felsőruhaként késői, 18. század végi használatára utalhat az erdélyi borgói Becski Trézsi körözőlevelében az egyéb meleg ruhát nem említő öltözetleíráshoz tett megjegyzés, miszerint: „Van egy csergéje” (Györffy I. 1929: 117).
A gubaszövetből varrt felsőruhák ábrázolásai megtévesztőek lehetnek. A gubát elődei, a szőrmés bőrruhák között csupán fürtjeinek rendezettsége teszi felismerhetővé. A 17. században is kedvelt gereznától pedig – amely kisállatok bőréből összevarrt, szőrmés oldalával kifelé viselt köpeny volt – éppen a guba fürtjeinek ehhez viszonyított ziláltsága különbözteti meg. A Képes Krónika 1360–1370-es években készült ábrázolása (50. f. 25) azonban minden kétséget kizáróan gubavászonból varrt ujjasokban örökíti meg a magyarokra nyilazó vlachokat. Az ott látható ujjasokhoz hasonló gubaruhák használatának folytonosságát 1528-ból származó hazai írott forrás (Gáborján A. 1985: 221) igazolja, és az, hogy az erdélyi Viseletkódex 17. század végén készült festett képei között (1990. 27–28. kép) – ugyancsak román pásztorfigurákon – a guba szinte középkori változatlanságában jelenik meg. Nem véletlen, hogy a szőrmeruhák jó tulajdonságaival rendelkező, de azoknál olcsóbb és a nedvességre kevésbé érzékeny gubákat legtovább éppen a pásztorok használták Európa más tájain is. A bárányfürtökből készült, a hátközepéig érő nagy galléros köpönyeget viselő angol (Marly, D. 1986: 21) és a gubaujjast és a gubanadrágot viselő francia, gascogne-i pásztorok is (Oakes, A.–Hill, M. H. 1970: 98) nyilván ilyen előnyei miatt kedvelték ezt a matériát, akárcsak horvát társaik (Gavazzi, M. 1978).
Csakhogy, míg a nyugati társadalmakban éppen a 17. századdal és a pásztorok szintjén fejeződött be a guba pályafutása, nálunk ugyanekkor reneszánszát élte, és nemcsak a juhászok, pásztorok körében. Hódító útját az Ung és Abaúj vármegyei 1626-os árszabásoktól követhetjük. Szatmár megyében 1666-ban felnőtteknek, gyerekeknek is készült a „Bojtos Lasnak” szövetéből varrt ujjas, és – bár a 17. századi erdélyi nemesember vállán is megjelent a guba (Szendrei J. 1908: 100) – a 18–19. században is inkább a köznéphez illő ruhaféle maradt.
Györffy István (1930: 111–119) 18. század eleji történeti forrásai arra utalnak, hogy a gubaszövet készítése, a gubacsapás – mesterség szinten – Ungvár, Munkács, Beregszász felől ekkortól terjedt az ország belseje, az Alföld felé. A korabeli mesterembereknek és kereskedőknek szóló árszabások a guba sima és fürtös változatairól szólnak. Ez utóbbi lehetett „egy felől gubás” és „két részről gubás Pokrótz”, és az ilyen, mind a két oldalán fürtös anyagból is készült „rakot Vagy dupla Leg nagyobb Guba” (HML 1744. Abaúj vm.). A gubaposztó minősége a beleszőtt gyapjú mennyiségétől és egyszeri vagy kétszeri kallatásától, azaz sűrűségétől függött. A 18. század végén Ungváron és Beregszászon 631még „övedző guba”, vagyis kallatlan, lágy szövetű, derékra övezhető guba is vásárra került (HBML 1793. Hajdú vm.) a merevebb, kallott gubák mellett.
Ahogy terjeszkedtek a gubacsapó céhek, termékeik egyre több, a helyi ízlés hatását mutató, szín- és szabásbéli eltérést mutattak. A legjelentősebb, a debreceni gubacsapó céh pl. csak hosszú, fekete gubát készített, míg az ungvári, beregszászi, rimaszombati csapók „kurta” gubákat is piacra vittek. A sima és fürtös, rakott guba fehéren inkább gyermekekhez, asszonyokhoz illő vásári portéka volt. A legbecsesebb és legdrágább bárányfürtös guba azonban csupán alku szerint készült, ennek csak fürtjeire ráment 15–16 kisbárány gyapja (BAZML 1792. Abaúj vm.).
A legtöbb szakértelmet a guba szabása, majd összeállítása igényelte. A súlyos gubaszövetet már szövés közben a leendő vállrésznél besűrítették, legsűrűbben itt fürtözték, hiszen a vállrész tartotta a guba egész súlyát, itt használódott a legjobban. A gubás a szövőszéken „szabta ki” az előre látható méretű darabokat, vagyis a szövőszéken eldolgozta, elszőtte a széleket. „Produkáltak ollyan Gubát is, a mellyben egy tsepp varrás sem volt, hanem egészen öszve szőve volt az ujja is. Ilyen Gubát ugyan rend szerént nem szőnek, tsak azoknak, akik úgy kivánnyák és tsak a végre Producálták, hogy meg lehet a Gubát ugy szőni, hogy azon a Szabónak semmi munkája nem kell” (Györffy I. 1930: 116–119). A „görög” kereskedők boltjaiban „csinálatlan” guba (Zoltai L. 1938: 94–95), a vásárokon „Öszve rakott Szürke Guba” és „Öszve nem rakott Szürke Guba” (BAZML 1818. Borsod vm.) is megjelent abban az időben, amikor a gubások és a gubásmesterséget eltanuló szűrszabók éppen a kész gubák árusítási jogán perlekedtek. Márpedig nagy különbség volt a szűrszabók által készített, vágott szelekből, gyakran hat részletből összevarrt guba élettartama és az elszőtt szelekből, legfeljebb két darabból összevarrt, a gubásoktól vásárolható termékek között. A két darabból álló guba ujjakkal egybefüggő vállrésze hosszában félbehajtott szélből állt, amelyen a nyaknál T alakú nyílást vágtak. A gubán ez volt az egyetlen, utólagos szegést igénylő részlet, ugyanis a guba másik darabja, az ujjak alá varrt derékrész elöl nyitott szárnyainak széleit is már a szövőszéken eldolgozták. Ennek a sajátos vízszintes szerkezetű szabásformának prehisztorikus észak-európai és recens közép-kelet-európai, elő-ázsiai párhuzamait Gáborján Alice (1972: 52, 62–63, 1985: 220–224) térképezte fel. Így szabták a 19. századi hazai gubákat is, melyeknek, akár elődeiknek, csak nyaka volt „körül veres posztóval bészegett” (Molnár J. 1943: 121).
A gubák ujja hosszabb volt a karnál, ezért inkább csak vállra vetve viselték. Átalvetőjét a nyakszegés mellé varrt, szintén vörös posztóból korong alakúra csavart cifra, ill. szem rögzítette. Ahol az átalvetőre nem volt szükség, leginkább Erdélyben, a szem helyébe vörös bojtot varrtak.
Bár a gubát leggyakrabban gubásmester készítette, néhol a parasztok is eltanulták szövését (Gönyey S. 1946: 86–87), és tudásukból háziipari gubakészítés is kifejlődhetett (Luby M. 1927). Széles körben keresték pl. az erdélyi, moldvai gyapjútakarót. Errefelé a marhaszőrből font, szőtt maszók és a kecskeszőr széjas cserge mellett hosszú fürtű juhok gyapjából készült csergék is piacra kerültek. Ezek fehér, szürke, barna vagy fekete színűek voltak, ahogy a juhok természetes színű gyapjából a fürtöket összeválogatták.
A gyapjú mosása után megfestett fürtökből vagy a már elkészült, kékre, zöldre, vörösre festett szövedékből varrt gubákról – amilyeneket középkori források is emlegetnek – a 18. század végétől sűrűsödnek meg adataink. Reneszánszuk minden bizonnyal összefügg 632a festőmesterek gyapjúra is kiterjedő tevékenységével. 1795-ben egy Vas megyei, nemesbődi inventárium említett „vásott kék Gubát” (Dömötör S. 1957a: 358), ugyanekkor egy kék gubás Zemplén megyei kocsist köröztek. Ekkortájt pl. Aszódon készítettek kék és zöld gubát (Magda P. 1819: 89). A közeli Pest megyei Verőce gazdag parasztjai mégis a híresebb, „Miskolci zöld és fekete tsupare forma gubákat” hordták (Krizsány J. 1827: 53–54). Úgy tűnik, a cselédség eleje, még inkább a jó módú gazdag parasztok nem éppen szekerezéshez szükséges ruhaféléje volt a színes guba, amely 1816-ban már piros béléssel, piros gallérral ékeskedett elegáns partnereivel társalgó úri viselője vállán a Bikkessy–Heinbucher-féle album egyik képén (Kresz M. 1956: 71). Hunfalvyt idézve Kresz Mária (1956: 193) is arra utalt, hogy a 19. század közepén a gubát „kivált útban, felsőbb rendűek is” viselték.
Az egykor a bunda szegényes változataként számon tartott, a 18. századi cselédbérekben még a szűrnél is olcsóbb guba (Györffy I. 1937: 130) közönséges kocsizó, szekerező formája azonban továbbra is a cselédek, pásztorok, vásározók, szabadban tartózkodók szükséges ruhadarabja maradt. A korabeli Magyarország kárpátalji és erdélyi tájain nemcsak köznapló és téli, meleg ruhaként, hanem a szokmány helyett mint ünnepélyes felsőruha is szerepelt magyaroknál és románoknál egyaránt (Nagy J. 1959: 443). A Mezőségen – főleg a románok körében – csuklyás, galléros formában kedvelték (Tőkés B. 1935: 72). A szilágysági Bogdándon a konfirmandus legény kapta a gubát, s mint „vevő”, azaz vőlegény, ebbe a „gubába fogta” a menyasszonyt az esküvőre, templomba menet (Ú. Kerékgyártó A. 1969: 38). A szatmári, beregi Tiszaháton, Szamosháton még századunk elején is szőttek gubát (Luby M. 1927). Ezeknek a rövid fehér gubáknak utolsó példányait szinte napjainkig őrizték a felső-Tisza-vidéki asszonyok. Az Alföldön a leghíresebbek mégis a debreceni gubások voltak (Ecsedi I. 1914b; Györffy I. 1930; N. Bartha K. 1939; Lükő G. 1939; Béres A. 1958–1959), akiknek készítményei vásározás révén a Hajdúságon, Jászságon túl is eljutottak.
Debrecenből, de Kárpátalja felől is terjedt a mesterség, ill. a guba használata Heves, Borsod, Gömör, Nógrád felé. Az itteni gubások a debrecenihez hasonló, hosszú, „fekete fürtös” gubákat varrtak a férfiaknak. A „Fekete-szürke vagy Fejér” „Asszonyi kurta Guba” azonban sosem hódította el a cifraködmönöktől e táj sokszoknyás asszonynépét.
Az északi megyékből a guba a Dunántúlra is átszivárgott. A 18. században Zala megye, pl. Sümeg volt az ország legnyugatibb pontja, ahová a „fekete guba” eljutott (Némethy E. 1950: 104), hogy aztán a 19. század közepén a Vas megyei falvakban és a Muraközben „tens uraink is csuklyás gubákat kapjanak fel”, így divatozzanak (Simon V. 1844: 538). Ekkortájt – ugyan Hevesből hozott gubavászonból – a soproni szűrszabók is készítették a gubát még osztrák megrendelésre is (Csatkai E. 1946: 73).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me