Az államépítészeti hivatal.

Full text search

Az államépítészeti hivatal.
A közutak kezelésében a legközelebbi, legfontosabb momentum az 1877. évi XXIV. t.-czikk életbeléptetésével állott be, a midőn t. i. a megyei utak kezelése az első sorban azok műszaki ellátása a megyei mérnöki hivatalok kezéből kivétetvén, az államépítészeti hivatalokba bizatott.
A törvényhatóságok ebben autonomiájuk megsértését látták és Bihar vármegye is sokáig nem tudott ez intézkedéssel megbarátkozni.
Tagadhatatlan, hogy a biharmegyei államépitészeti hivatal a sok teendő és a személyzet csekély volta miatt nem karolhatta fel a megyei útügyet oly intenzivitással, mint azt tőle a megye közönsége méltán elvárhatta volna; a közutak fejlődése ekként csak lassan haladt előre, a közmunkaszabályrendelet is hiányos volt, mert azon igás közmunkásoknak, a kiknek lakóhelye a kő termelési helyétől 1–2 mérföld volt: 1/2, a 2–3 mérföldnyi távolban lakóknak egy egész nap stb. volt a jövés-menés czímén levonandó és ha ehhez vesszük azt, hogy az igás közmunkának rakodási képessége 8 bécsi mázsában volt megállapítva, elképzelhető, hogy a vármegye nagy kiterjedése és nagy részének útépítési anyagokban levő szegénysége mellett, mily keveset lehetett a rendelkezésre álló közmunkával teremteni. A vármegye tehát az államépítészeti hivatal előterjesztésére új szabályrendeletet dolgozott ki és a megyei utakat három osztályba sorozva, kimondta, hogy jövőben, eltérve az eddigi gyakorlattól, nem fogja a rendelkezésre álló közmunkát és annak részbeli megváltásából befolyó pénzt a vármegye összes útjaira szétforgácsolni, hanem a rendes fentartás után fenmaradó összes erőt az első osztályba sorozott legfontosabb utaknak kiépítésére fordítani és így lassanként legalább ezeket jó karba hozni.
A törvényhatósági úthálózat hossza ekkor 770 km. volt; a kezelő személyzet egy fő- és 5 albiztosból és 35 útkaparóból állott. E szerint egy-egy úttatarozóra átlag 20 km.-nél hosszabb útszakasz esett, a mi természetesen nem mondható helyes kezelésnek. A főútbiztosi állást a vármegye 1883. év végén megszüntette, teendői az államépítészeti hivatalra ruháztattak. A következő évben az útbiztosok száma 5-ról 10-re és az útkaparóké 47-re emeltetvén, az utak kezelési viszonyai némileg javultak. Az új szabályrendelet életbeléptetésével a közmunka összeírása is sokkal rendszeresebben történt, úgy hogy míg pl. 1880-ban a számvevői összkimutatás szerint a közmunkaváltság 160,761 frt 75 krt tett, addig 1886-ban már 197,740 frt 05 krt. A közmunka-leszolgálás azonban most sem eszközöltetett rendszeresen, a mi a hátralékok évről-évre való szaporodásából látszik; mig pl. 1880-ban az előző évi hátralék csak 11,639 frt volt, addig 1888-ban nem kevesebbre mint 103,605 frt. 57 krra rúgott.
A törvényhatósági úthálózat a 80-as években a helyi érdekű vasutak kiépítése által majdnem évente változott. Az 1880-ik évben a következő utak voltak a hálózatban felvéve: 1. bihar–szalárd–margittai, 2. püspöki–bihar–székelyhídi, 3. szent-andrás–okányi, 4. okány–sarkadi, 5. b.-szt.-márton–furta-zsákai, 6. inánd–cséffa–geszti, 7. n.-kereki–bojt–m.-keresztesi, 8. bihar–kismarja–pocsaji, 9. margitta–székelyhíd–n.-léta–sárándi, 10. mihályfalva–margitta–széplaki, 11. sáp–torda–n.-rábéi, 12. n.-szalonta–geszti, 13. püspöki–n.-kereki–henczidai, 14. pocsaj–henczida–b.-ujfalvi, 15. less–tenke–bél–tőzi, 16. 287nagyvárad–belényes–vaskoh–kristyori, 17. hollód–tenke–n.-szalontai, 18. n.-szalonta–árpád–feketebátori és végül 19. b.-szt.-márton–n.-rábé–n.-bajomi. Ez utak összes hossza 636.09 km. volt, de már 1886-ban az úthálózat hossza 824.1 km-re emelkedett, melyből 75.0 km. kőalappal volt ellátva és rendesen kavicsolva, 509.4 km. kőalap nélküli, szórványosan kavicsolt volt, 218.2 km. kezdetleges földút és 215 km.-nyi szakasz kőalappal volt ellátva, de 12 év óta nem volt rendsezresen fentartva.
A 80-as években épültek a bihari és a belényesi helyi érdekű vasútak, melyeknek segélyezése ismét a közúti alapot terhelte; 1888-ban a közúti alapot terhelő 1.120,000 frtos kölcsönhöz, melynek évi tőketörlesztés és kamatrészlete 65,165 frtot tett, a vármegye ujabb 200,000 frtos kölcsönt vett fel.
E vasútak kiépítése szükségessé tette a törvényhatósági úthálózat megváltoztatását, azon elvi határozat szem előtt tartásával, hogy a vasútakkal párhuzamosan haladó útak felhagyandók s a vasútak kedvezményeiben nem részesült vidékek úgy a főbb forgalmi helyekkel, mint a vasúti állomásokkal összekötendők. A 299/88. számu bizottsági határozattal a következő úthálózat állapíttatott meg:
1, püspöki–bihari út, 2, székelyhíd–ottományi, 3, székelyhídi állomáshoz vezető út, 4, bihar–szalárd–terebesi, 5, margitta–széplaki, 6, piskolt–érmihályfalva–debreczeni, 7, diószeg–n.-léta–hosszúpályi–sárándi, 8, Mezőtelegd vasúti állomástól a nagyvárad–kolozsvári államútig és P.-Ujlaktól, B.-Szóvárhegy, Kistótfalu, Sástelken át F.-Dernára vezető út, 9, Élesd vasúti állomástól a nagyvárad-kolozsvári államútig és innen Fekete-Erdőig vezető út, 10. pocsaj–henczida–b.-ujfalvi, 11, püspöki–n.-kereki–henczidai, 12, b.-ujfalu–bakonyszegi, 13, sáp–torda–n.-bajom–szerepi, 14, b.-szt.-márton–furta–zsákai, 15, ugra–szakáli út a vasúti állomásig, 16, okány–sarkadi, 17, geszt–n.-szalontai, 18, inánd–cséffa–geszti, 19, Komáditól a komádi vasútig vezető út, 20, Zsadánytól a komádi állomásig vezető út, 21, Csökmő–Czirkópuszta–Kót állomási, 22, pata-puszta–árpád–fekete-bátori, 23, nagyvárad–m.-cséke–belényes–lunka–rézbányai és lunka–vaskoh–kristyóri útvonal 24, hollód–tenke–n.-szalontai út a vasúti állomásig, 25, less–tenke–bél–tőzi út Arad-megye határáig, 26, nagyvárad–hegyközpályi–csatár–tóttelek–siteri, végül 27, homorog–szakáli, a szakáli állomásig vezető út.
E törvényhatósági úthálózat összes hossza 698.6 km. Ugyanezen határozattal megállapíttatott először a községcsoportosítással fentartandó útak hálózata 314.2 km.-el, mely hálózatba felvétettek mindazok az útak, a melyek az előbbi törvényhatósági úthálózatból kihagyattak, és melyek az eddig reájuk fordított költségek hasznosítása mellett, az egyes községek közötti forgalom előmozdítására szükségeseknek találtattak. E fenti határozattal végre megállapíttatott a viczinális utak czímmel a vasúti hozzájáró útak hálózata, összesen 12.0 km. hoszszal.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me