Intézkedések 1867-ben.

Full text search

Intézkedések 1867-ben.
Az alkotmány helyreállítása után a közmunka- és közlekedésügyi miniszter 8709/67. számu rendeletével az addig fennállott 71700/62 szám alatt kiadott közmunka-utasítást némi módosítással, melyek közül a leglényegesebb a közmunka-kényszerváltság elrendelhetése volt, továbbra fentartotta. Ezeket, valamint a vármegye önkormányzati jogának kiterjesztését czélzó módosításokat Bihar vármegye örömmel fogadta, minek a 108/68. számu bizottmányi határozatban kifejezést is adott. Csupán azzal nem tudott a vármegye megbarátkozni, hogy az álladalmi útak az ideiglenesség alatt felállított állammérnöki hivatal által kezeltessenek. Fel is írt e tárgyban a közlekedésügyi miniszterhez, sőt midőn Sáros vármegye később e tárgyban felterjesztést tett és Bihar vármegyét hasonló felirat készítésére felhívta, a vármegye újból megragadta az alkalmat és újabb felterjesztést intézett a miniszterhez. A közmunka- és közlekedésügyi miniszter azonban a feliratokat figyelmen kívül hagyva, az országos és megyei útak korszerü rendezési tervezetét készítteti el és leküldi a vármegyéknek nyilatkozattétel végett. Végre kimondja a kormány, hogy legalább az államútak, minden közmunka mellőzésével, készpénzből lesznek építendők és fentartandók, számítva arra, hogy a közútak javítására sokkal többet lehet tenni, ha az összeírt közerő helyett annak számításbeli értékével azonos pénzösszeg áll rendelkezésére.
A közmunka- és közlekedésügyi miniszter rendelete alapján a vármegye Sughó József másodalispán elnöklete alatt bizottságot küldött ki, melynek tagjai Tisza Kálmán, b. Dőry József, Haranghy Bálint főmérnök és Cseresnyés Sándor t. jegyző voltak. E bizottság a közutak korszerű rendezését a nemzetgazdaság és ipar legfontosabb tényezőjének tartván, azt javasolja, hogy a vármegye nemcsak megyei, de országos érdekből ajánlja fel közreműködését a tervezet kivitelére.
A miniszteri tervezet szerint a megye területén levő nagyvárad–b.-ujfalu–debreczeni, a nagyvárad–aradi és nagyvárad–kolozsvári állami közutakon kívül még a vármegyét az akkori Zaránd-megyével összekötő nagyvárad–belényes–halmágyi út is az állami közutak sorába volna felveendő.
A bizottság ezt örömmel veszi tudomásul, azonban javasolja, hogy a debreczen–aradi közútak a N.-Szalontáról Nagyváradon keresztül B.-Ujfaluig terjedő nagy kanyarulat helyett B.-Ujfalutól M.-Sas és Ugra községeken keresztül, egyenes irányban építtesenek ki N.-Szalontáig. A megyei utak közé sorozza a miniszteri tervezet azokat az utakat is, melyek a megye területét különböző irányban behálózva, úgy a helyi, mint a szomszéd vármegyékkel való közlekedést előmozdítani hivatva volnának. Ilyenek a nagyvárad–béli, a sarkad–szalontai, a tenke–hollódi, a nagyvárad–székelyhídi, a székelyhíd–n.-léta–debreczeni, a nagyvárad–okányi és a debreczen–mihályfalvi, már eddig is meglevő, továbbá az újonnan létesítendő következő útvonalak: Nagyváradról Szalárdon át Margittára; innen elágazólag Csanálostól Hagymádfalván át Alsó-Lugosra, továbbá Olcsától Pokolára, Érsemjénről Székelyhídra, végül a sápi vasúti állomástól a p.-ladányi állomásig vezető út.
Itt meg kell jegyeznünk, hogy ez időben a megye területéhez tartozott még Debreczen és vidéke is, miért is az idézett miniszteri tervezetbe még a debreczen–p.-ladányi út is felvétetett.
A bizottság elfogadandónak tartja a tervezet eme részét, azonban az úthálózat megállapításánál azt tartotta szem előtt, hogy az utak, a létesítendő vasútvonalak irányával nem párhuzamosan, hanem keresztirányban haladjanak, miért is első sorban a következő utakat javasolja kiépíteni, és pedig: a nagyvárad–béli, a n.-szalonta–tenkei, a tenke–hollódi, a széplak–margittai, a n.-léta–debreczeni, a nagyvárad–szalárd–margittai és Csanálostól a Körösvölgybe vezető utat. Ide sorozandónak tartja továbbá Élesdről a sólyomkői és feketeerdei üveghutákon át Kraszna-megyével összekötő utat és egy oly útvonalat, mely Belényestől a Körösvölgybe vezetne. A többi vonalak kiépítését nem tartja szükségesnek, mert azok a tervezett alföld–fiumei, valamint a bihari vasútvonalak következtében másodrendü fontossággal fognak bírni. Szükségesnek tartja azonban, hogy a sarkad–szalontai és a nagyvárad–okányi utak helyett Okány község Sarkaddal, mint leendő vasútállomással összeköttessék, 286továbbá hogy a tenke–hollódi vonallal nem nagy távolságban egyenközűen haladó és a nagyvárad–béli, valamint a nagyvárad–belényesi utakat összekötő olcsa–pokolai vonal helyett, e keresztút Krajova községből kiindulva, Siád, Rogoz és Urszád községeken át vezetne Pokoláig. Felvétetni ajánlja a bizottság, mint másodrendű fontosságut, a Nagyváradtól Pocsajon át Debreczenbe vezető utat.
E javaslatot a vármegye bizottsága egyhangulag elfogadván, a miniszternek ily irányban tett előterjesztést és az úthálózat – némi módoaítással – a javaslat szerint ki is fejlődött, azonban a belényesi útnak az állami közutak sorába leendő felvétele teljesen levétetett a napirendről.
A vármegye még 1868-ban utasította a megyei mérnöki hivatalt, hogy uttatarozók alkalmazása iránt tegyen javaslatot. A közgyűlés azonban elhatározta, hogy csak azokon az utakon kell útkaparókat alkalmazni, melyeknél földleomlások és a hegyi patakok a közlekedést rögtön megakaszthatják. A vármegye tényleg kevesebb útkaparót alkalmazott és ezeknek a száma csak a 80-as években szaporodott 45-re, sőt még a legujabb időben is voltak szakaszok, a hol egy-egy útkaparó 15, sőt több kilométernyi utat kezelt.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me