Az 1890. évi I. t.-czikk.

Full text search

Az 1890. évi I. t.-czikk.
Az 1890 évi I. t.-czikk a közútak történetében mindenkorra fontos alkotás marad és pedig nemcsak abból az okból, mert a közmunkarendszert megszüntette, hanem mert az út- és vámügyet rendszerbe foglalta és az útügy műszaki ellátását és kezelését a kor igényeihez képest szabályozta.
A közmunkarendszer eltörlése és az útadó megállapítása folytán, a megye síkfekvésü részeiben levő útak, a melyek eddig az építő-anyag hiánya miatt csak rendkivül nagy áldozatok árán készültek, most készpénz segélyével sokkal könyebben voltak kiépíthetők. Az új törvény az összes közútakat a következő osztályokba sorozta: állami, törvényhatósági, vasúti állomáshoz vezető, községi közlekedési, vagyis viczinális, a tisztán községi, vagyis közdűlő- és végül az egyesek, társaságok vagy szövetkezetek által létesített útakra.
Bihar vármegye közönsége a törvény életbeléptetése után, a törvényhatósági útadót a következőleg állapította meg:
a) Az állami egyenes adó után kivetendő útadót 10 %-ban. b) Az útadó fejében kivetendő legalább is három kézi napszámnak folyó árát 1.50 frtban. c) A legalább is két igavonó állattal birók úti adó minimumát, vagyis egy igás napszám folyó árát 3 frtban. d) Az állami adót nem fizetőkre nézve az 1890 évi I. t.-cz. 25 §-ában előirt három kézi napszám váltság-árát ugyancsak 1 frt 50 kr-ban állapította meg. E határozatot az akkori kereskedelemügyi miniszter 75575/90 számu rendeletével jóváhagyta és azóta ez a kivetési mód folyton érvényben maradt. E rendelettel a miniszter Bihar vármegyének 10,000 frtnyi államsegélyt engedélyezett, azzal a kikötéssel, hogy ez az összeg tisztán a n.-károly–debreczeni hadászati fontosságu törvényhatósági út kiépítésére fordítható. Azóta majdnem minden évben ugyanily összegü és hasonló czélra felhasználandó államsegélyt kapott a vármegye, úgy hogy mostanáig már 11.5 km.-nyi szakasz épült ki ebből az útból.
288Az 1891. évi előirányzati bevétel végösszege 284,186 frt 29 kr. volt, melybe a hídvámokból folyó jövedelem 5711 frttal volt felvéve. A vámszedés vállalatba volt adva, csak 1898-ban vette a vármegye, Papp János megyei főjegyző javaslatára, házi kezelésbe és most a vámbevételek már 13500 frtra emelkedtek, mely összegből azonban a mintegy 3250 frtot tevő kezelési költségek levonandók.
Az új közúti törvény azonban Bihar vármegyében nem idézett elő oly üdvös hatást, mint másutt, mert a vármegye, a helyett, hogy amúgy is kevés törvényhatósági közútjait szaporíthatta volna, az újabban tervezett helyi érdekű vasútak segélyezésével a közúti alapot annyira megterhelte, hogy már 1894-ben kénytelen volt a tárgyalásokat a törvényhatósági úthálózat újabbi redukálására megindítani. A törvényhatóság 1894-ben a tervezett hollód–kötegyán–vésztői, valamint a b.-ujfalu–paptamási h. é. vasútnak összesen 350,000 frtnyi segélyt szavazván meg, a kereskedelemügyi miniszter 65666/95. számu rendeletével a közúti-alap terhére leendő segélyezést oly feltétellel hagyta jóvá, „ha a vármegye közúti alapjának mintegy 250,000 forintot tevő évi bevétele terhére, a konvertálandó 200,000 frt régebbi kölcsön beszámításával 1,000,000 frt-nyi újabb kölcsönt vesz fel és ebből: a szilágy–somlyó–margittai helyi érdekü vasút segélyezésére 50,000, a hollód–kötegyán–vésztői és a b.-ujfalu–paptamásira 350,000 frtot, az említett korábbi kölcsön törelsztésére és a debreczen–derecske–n.-létai vasútra megszavazott 50,000 frtból még fennálló 40,000 frtnyi részlet egyszerre leendő lefizetésére 240,000 frtot, a törvényhatósági közútak törzskönyvezésére 12,000, új közútak kiépítésére 348,000 frt, összesen tehát 1,000,000 frtot fordít; továbbá mivel az új kölcsön felvétele után a közúti alapnak évi legszükségesebb kiadásai körülbelül 159,737 forintra fognak rúgni és így fedőanyag előállítására, hídak építésére és fentartására évenként csupán mintegy 90263 frt. marad., a törvényhatóság közúti hálózatát oly mértékben redukálja, hogy ezzel az összeggel az új hálózat összes közúti vonalait megfelelő jó karban fentartani, illetve a fedőanyag szállítása, a hídak építése és javítása, valamint az úttest tartozékainak fentartása körül felmerülő költségeket hiány nélkül fedezni lehessen.
A vármegye közönsége utasította ennélfogva az államépítészeti hivatalt, hogy a redukálandó úthálózatra és a kiépítendő útvonalakra nézve tegyen javaslatot. A javaslat szerint az újabb kölcsön felvétele után a fedőanyag szállítására és a hidak építésére és javítására a 252 km.-el redukálandó úthálózatnál mintegy 90000 frtnyi dotáczióból lehetne mintegy 5220 kétköbméteres garmada kavicsot beszerezni és akkor maradna a hídakra 26000 frt évente. E szerint az előterjesztés szerint a 635.26 km. hosszú úthálózatból, melyből 207.1 km. kőalappal, 295.96 km. kavicscsal van kiépítve és 132.2 km. kiépítetlen, a következő közútak javasoltattak kihagyatni: a margitta–széplaki út, a székelyhíd–sárándi útnak vértes–sárándi része, a bihar–kismarja–hosszúpályi, a nagyvárad–belényes–rézbányai, a hollód–tenke–szalontai útnak hollód–kávásdi része, a sáp–szerepi útnak n.-rábé–n.-bajomi része, az okány–sarkadi és a pocsaj–b.-ujfalvi út.
Bihar vármegye közgyülése az államépítészeti hivatal javaslatát részben megváltoztatta, a kereskedelemügyi miniszter pedig megváltoztatta a vármegye határozatát, és arra utasítota, hogy az élesd–feketeerdei és a kistótfalu–f.-dernai útakat a törvényhatósági úthálózatban hagyja meg. Leiratában azt is írja a miniszter, hogy a vármegye közútjainak jókarba helyezésére bővebb kavicsolás lesz szükséges, s hogy a rendelkezésre álló 90,000 frtnyi évi dotáczióból az új hálózatban megmaradó közútakat jókarba helyezni alig lehet és így a közúti alap helyzetére való tekintettel czélszerü volna még néhány vonalat az úthálózatból kihagyni, mint a pata-puszta–árpád–feketebátori útvonalat, a székelyhíd–vértes–sárándi közútnak vértes–székelyhídi részét, a nagyvárad–belényes–rézbányai közútnak Belényestől Rézbányáig terjedő részét, még pedig utóbbit azzal a kikötéssel, hogy az úton levő műtárgyak fentartását a vármegye továbbra is magára vállalja.
Bihar vármegye törvényhatósági bizottsága 1897 évi márczius hóban tartott rendes közgyűlésén tárgyalva az emlitett miniszteri rendeletet, az alispánt megbízta, hogy a sarkadi, n.-szalontai, székelyhídi és margittai vasúti állomásokhoz 289vezető nagyforgalmu útaknak vámos utakká leendő minősítése és a vasúti árúk után szedendő díjak terhére rendes kőburkolattal leendő ellátása, illetőleg fentartása érdekében a tárgyalást indítsa meg. Kihagyattak továbbá a miniszteri leiratban foglalt további közútak is, azzal a különbséggel, hogy a vármegye nemcsak a belényes–lunkai, hanem a lunka–kristyóri vonalon levő összes műtárgyak fentartását elvállalta. Kihagyta továbbá a n.-bajom–szerepi vonalrészt, mert a p.-ladány–füzesgyarmati helyi érdekü vasút építésével az érdekelt három község vasúti állomást kap.
Ugyancsak 1897-ben megalkotta a vármegye a törvényhatósági útadólerovás és az egyenes adót nem fizetők és napszámosok útadó-kötelezettségének teljesítésére, valamint a községi közlekedési és községi közdülő-utakról készítendő törzskönyvek összeállítására és kezelésére vonatkozó szabályrendeleteket, melyeket a kereskedelemügyi m. kir. miniszter jóváhagyott. Úgyszintén jóváhagyta a redukált törvényhatósági úthálózatot is.
Minthogy a b.-ujfalu–paptamási vasút létesítése elejtetett, az e vasút segélyezésére fentartott 80,000 frt a közúti pénztárba visszautaltatott és az úthálózatból kihagyott pocsaj–b.-ujfalvi közút a hálózatba ismét felvétetett. Így tehát a végleges törvényhatósági úthálózat hossza 442.51 km.-re emelkedett, melyből 113.979 km. kőalappal, 245.31 km. kavicscsal van kiépítve s így a kiépítetlen szakaszok hossza 70.921 km. Ezekbe be van tudva a kistótfalu–sástelek–f.-dernai útnak időközben történt teljes kiépítése, valamint a n.-károly–debreczeni törvényhatósági út kiépített szakasz-hossza. E hálózat megállapítása óta kiépült továbbá a n.-szalontai vasúthoz vezető aszfalt-makadam út, az inánd–cséffa–geszti útnak 2.6 km., a pocsaj–esztár–b.-ujfalvi útnak 9.7 km., továbbá a komádi vasúthoz vezető útnak eddig ki nem épített része kőalappal és a n.-károly–debreczeni úton egy 1.07 km. hosszú szakasz ugyancsak makadamszerüen.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me