Légi bombázások és károk Komárom megyében, 1944–45

Full text search

Légi bombázások és károk Komárom megyében, 1944–452
2 Vizsgálódásunk az 1944-ben közigazgatásilag Komárom megyéhez tartozó területre, illetőleg helységekre terjedt ki.
Az 1944. április 13-i támadás célpontjai között már nemcsak budapesti, hanem vidéki objektumok is voltak. Ezen a napon érte az első támadás Komárom megye területét is: a Győr ellen vonuló kötelékekből néhány gép a bánhidai villamos erőművet bombázta, szerencsére csak jelentéktelen károkat okozva.
Mintegy másfél hónapig tartó viszonylagos nyugalom után, június elején, a sikeres partraszállást követő napoktól kezdődően a magyarországi „olajcélok” megsemmisítésére kaptak parancsot a 15. amerikai légi hadsereg kötelékei és a szövetséges angol bombázócsoport egységei. Ettől kezdve állandó támadási veszély fenyegette Szőnyt és Almásfüzitőt, ahol az olajfinomítókban a német hadigépezet számára létfontosságú üzemanyagokat állítottak elő.
Az első támadásra 1944. június 12-ről 13-ra virradó éjszaka került sor. Június 13-án 0.45-kor az angol légierő 50 Wellington gépe világítórakéták mellett, 4 hullámban bombázta az almásfüzitői olajfinomítót. Jelentős károk keletkeztek a gyártelep épületállományában, valamint a kész- és félkésztermékekben, illetőleg a különböző nyersanyagokban. „Találatot kapott és tönkrement az atmoszférikus torony, a parafinüzem, a nehézpárlat parafintalanító üzemrész és a tartálypark nagy része.”5
5 Makaky Zoltán: Az Almásfüzitői Kőolajipari Vállalat története az alapítástól az államosításig (1899–1949) 15. l. (Móricz Zsigmond Városi Könyvtár Tata helytörténeti gyűjteménye.)
A gyártmányokról és anyagokról készült kárösszesítés szerint megsemmisült6:
6 Országos Levéltár (OL) Vacuum Oil Company Rt. iratai. Z. 529. 25 csomó 56. tétel
1.
Gyártmányok és
félgyártmányok:
 
9 146 819 kg =
 
1 175 655 P
2.
Komponensek:
82 716 kg =
142 602 P
3.
Segédanyagok:
54 417 kg =
77 108 P
 
Összesen:
9 283 952 kg =
1 395 365 P
Ebből lispei
 
 
 
nyersolaj:
5 494 344 kg
 
 
gázolaj:
1 059 189 kg
 
 
A támadásnak 4 halottja és néhány sebesültje volt.7 Másnap, június 14-én délelőtt amerikai kötelékek a szőnyi olajfinomítót bombázták. A 10.45-kor kezdődött és mintegy 45 percig tartó akció során – az épületkárok mellett – 5 db 6000 m3-es nyersolajtartály, 1 db 2500 m3-es benzintartály, 10 db 200–500 m3-es tartály vált a tűz martalékává, emellett egy halott és néhány sebesült jelentette a személyi károkat.8
7 Komárom Megyei Levéltár, Esztergom (KML) Szőny halotti anyakönyve 1944/23–26.
8 Csanádi Norbert–Nagyváradi Sándor–Winkler László: A magyar repülés története. 208. l.
Július 2-án az amerikai légierők egyik legnagyobb bevetésüket hajtották végre magyar célok ellen. Több mint 700 bombázó és mintegy 180 kísérővadász vett részt az akcióban. A főváros ellen vonuló kötelékeket megtámadó magyar és német vadászgépeknek sikerült, ha nem is megakadályozni Budapest bombázását, legalább megzavarni és némileg szétszórni a támadóegységeket. Így egy ellenséges repülő tervszerűtlenül Komárom déli városrészére szórta le bombáit. A Lenfonógyár környékét és a szomszédos temetőt érte találat, s egy haláleset is történt .9 A támadó gépek közül a légvédelem lelőtt egy B–17-es nehézbombázót, amely a várostól néhány kilométerre zuhant le.10 Egy másik egység Dunaradvány és Dunamocs ellen intézett támadást, amelynek – különösen Dunaradványban – sok halálos áldozata volt.11 Ennek az akciónak a célpontja eredetileg feltehetően az almásfüzitői és szőnyi olajfinomító volt, azonban a megzavart kötelékek elszámítva magukat a Duna túlsó oldalán, mintegy 15 km távolságban lévő két, stratégiai szempontból jelentéktelen községre dobták le bombaterhüket.
9 Komáromi Lapok, 1944. július 8.
10 Érsek János (Komárom) közlése.
11 Komáromi Lapok, 1944. július 8.
Augusztus 9-én délelőtt 11 órakor 3 hullámban, a júniusinál is súlyosabb légitámadás érte az almásfüzitői olajfinomítót. „A szőnyegbombázás következtében az épületek és berendezések 80–85%-a tönkrement. Ezután a támadás után megkezdték a gyártelep kiürítését, a telepen lakókat a környező falvakba telepítették, s a gyári irodát kihelyezték Dunaalmásra. Az agyonbombázott telep újjáépítése helyett megkezdték a még épségben maradt berendezések elszállítását.”12 A vasútállomáson 297is súlyos vágánykárokat okoztak a bombatalálatok, s a vasúti forgalom is hosszú időre szünetelt.13 A támadás súlyosságát jelzi; hogy 12-én vesztették életüket a gyár-, illetőleg lakótelepen.14
12 Makay Zoltán: i. m. 15. l.
13 Csanádi–Nagyváradi–Winkler: i. m. 210. l.
14 KML Szőny halotti anyakönyve 1944/31–41., 43.
Augusztus 21-én este ismét az almásfüzitői olajfinomítót érte, csak kisebb anyagi kárt okozó támadás.
Augusztus 28-án a délelőtti órákban „mintegy 100–120 darab bombázóból álló kötelék a szőnyi Magyar Olajművek ellen hajtott végre bombatámadást, amelynek során 6 nagy olajtartály megsemmisült. Ugyanakkor megrongálódtak Szőnynél a Budapest–Bécs közötti vasúti és közúti vonalak”.15
15 Csanádi–Nagyváradi–Winkler: i. m. 210. l.
Szeptember 11-én a légvédelem Komárom felett lelőtt egy amerikai B–24-es bombázót. 8 főnyi személyzetéből 7 a lelövéskor, egy pedig néhány héttel később a kórházban meghalt. 1945-ig a komáromi, azóta pedig egy prágai temetőben nyugszanak.16
16 Sárhidai Gyula (Budapest) közlése
Komárom ellen az első tervszerű légitámadásra október 7-én került sor. Negyed egykor jelezték a légi veszélyt, 12.21-kor már riasztás volt. Az első hullámban (13.43-kor) dél felől nagy magasságban 8 repülőgép támadott és észak felől is jött egy kötelék. A második hullám 14.22-kor érkezett. A támadás 54 halálos áldozatot követelt, s jelentős épületkárok is keletkeztek.17 „Elpusztult a vasúti rendező pályaudvar, az úri utca (ma Sport u.), a strandfürdő. Bombák hullottak még a Czuczor Gergely utca–Jedlik Ányos utca–Erdélyi út (ma Fürst Sándor u.)–Bánáti utca (ma Damjanich u.) által határolt barakkra is, amely teljesen elpusztult.18
17 Érsek János (Komárom) közlése
18 Érsek János: Komárom bombázása. 5. l. Kézirat. (József Attila Megyei Könyvtár, Tatabánya helytörténeti gyűjteménye.)
Október 13-án Bánhidát támadták ellenséges kötelékek, s ennek során – az anyagi károk mellett – 20-an vesztették életüket.19
19 KML Bánhida halotti anyakönyve 1944/76–95.
Október 14-én ismét komoly anyagi veszteséggel járó támadás érte Komáromot. „Ekkor pusztult el a KAC-pálya tribünje, a selyemgyár, a vágóhíd, a csatorna szivattyútelepe… Egy-egy »eltévedt« bomba esett az evangélikus imaházra (annak keleti sarkára), Schmidthauser keserűvíz-telep északi végébe, a Majorovics nővérek kis trafikjára (a korzó mellett), a Jedlik Ányos utcába, a Ghyczy Kálmán utcába, a Tóth Lőrinc utcai óvodára, az Arany János és Petőfi Sándor utcákra, az összekötő vasúti híd felénk eső (déli) első pillérére.”20 Novembertől februárig – elsősorban a kedvezőtlenebb időjárási körülmények miatt – csak kevés stratégiai légitámadás érte a magyar célpontokat, a Komárom megyei helységeket pedig egyetlen bevetésben sem támadták ellenséges gépek.
20 Érsek János: i. m. 5. l.
Február végétől – a szárazföldi hadműveletek alakulása következtében – a szövetséges csapatok légi tevékenységének jellege megváltozott: a stratégiai támadások mellett a taktikai akciók is fontos szerepet kaptak. Komárom fölött szinte naponta megjelent az esti órákban egy-két kisebb repülőgép. Ezek zavaró jelleggel egy-egy alkalommal csak néhány kisebb bombát dobtak le, így ezek a támadások sem emberéletben, sem pedig anyagiakban nem okoztak a stratégiai akciókéhoz hasonló károkat, viszont lélektani hatásuk annál jelentősebb volt, hiszen a több-kevesebb rendszerességgel megjelenő gépek mégoly kis erejű bombázással is állandó nyugtalanságban, bizonytalanságban tartották a lakosságot. Mivel Komárom fontos közlekedési és ipari gócpont volt, a közeli „olajcélok” rombolása is hadműveleti érdekeket szolgált, így a stratégiai támadások sem szüneteltek.
Komáromot március 8-án, 14-én és 29-én érte újabb légitámadás. Különösen a 14-i okozott jelentős anyagi károkat a teherpályaudvar és az Úri (ma Sport) utca, míg a 29-i Észak-Komárom területén. A halálos áldozatok száma csak az október 14-i, a március 8-i és 14-i támadás, valamint az alkalomszerű taktikai akciók összesített adataként ismeretesek: 35-en vesztették életüket.21
21 Érsek János közlése. (A komáromi rk. és ref. egyház halotti anyakönyveinek bejegyzései alapján)
Március 14-én Szőnyt és Almásfüzitőt, 20-án Szőnyt, míg 19-én és 20-án Bánhidát érte támadás. A jelentős anyagi károk mellett összesen 13-an haltak meg.22
22 KML Szőny halotti anyakönyve 1945/21–22., 2627., 29.: Bánhida halotti anyakönyve 1945/49., 51., 55–57., 71.
A Komárom megyei helységek ellen intézett 17 stratégiai és számos taktikai légitámadás veszteségadatainak felmérésére részben az egyes akciókat követően (hivatalos jelentések, anyakönyvek), részben pedig a felszabadulás utáni hónapokban történtek összegzések. Dokumentálhatóan 140-en váltak bombatámadás áldozatává. Az anyagiakban, létesítményekben okozott károkról egyetlen számszerű adatot sikerült találnunk: az almásfüzitői olajfinomítót ért háborús károk (bomba, belövés, tűz) összege (1943. decemberi érték szerint) 30 751 000 pengő, illetőleg egy másik összesítés szerint a kárösszeg 47 643 000 pengő volt.23 További támpontot jelent a károkat illetóen a magyar városok háborús károsodási rangsora, melyen Komárom a 12. helyen szerepel.24
23 OL Vacuum Oil Company Rt. iratai. Z. 528.5. csomó 31. tétel
24 A magyar városok károsodási rangsorát 1946. november 7-én adta ki a Magyar Városok Országos Szövetsége. Ebben Komárom 13,50%-os károsodással a 12. helyen szerepel

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me