Repülőgép-lezuhanások a Felvidék térségében

Full text search

Repülőgép-lezuhanások a Felvidék térségében
Az alábbi adatokat Feszty István hosszú évek során gyűjtötte Csehszlovákiában, s levélváltásaink során bocsátotta rendelkezésünkre, amelyért ezúton is köszönetünket fejezzük ki. Az adatok nagyrészt a helybeli anyakönyvek, és temetői jegyzékek alapján készültek, figyelembe véve a rendelkezésre álló amerikai adatokat és a kevés korabeli sajtóban megjelent híreket.
Az első adat Felvidék térségéből csak 1944. VII. 15-éről van, amikor Ács térségében egy ismeretlen típusú amerikai gép lezuhanásáról tudósítanak. Ez a magyar adatok között szerepel. Az 1944. IV. 1.–VI. 14. közti időszakról nem sikerült adatot találni amerikai gépről.
1944. VI. 16-án 10 óra 30 perckor egy B–24-es bombázógépet német vadászgép lelőtt, és az Felsőszeli községtől 1 km-re ÉK-re lezuhant. A legénységből 3 fő kiugrott, 7 fő bennégett a roncsban. A 3 főből 2 megsebesült, ezeket az Érsekújvári kórházba szállították.
A halott személyzet azonossági számai:
– Hammer Marshall
17073944 T43–44B
– Ray Bowden
38219404 T42–43OP
– Ismeretlen férfi 20–30 év közötti
 
– Panl E. Miller pilóta
0674996 T42–4 (?)
– Robert M. Hightskoe
0812593 T42–43AP
– George W. Kaspar
C–696103 T43–43OP
– Whitlock Erwin
18216000 T42–43AP
 
Ezen a napon valamivel később egy másik B–24 Liberator bombázógép is lezuhant Érsekújvártól DNy-ra, Komárom felé. A 10 főnyi legénységéből a navigátor ejtőernyővel kiugrott és elfogták, 9 fő a lezuhant gépben meghalt.
1944. VII. 2-án 10 órakor a 459.BG-be tartozó B–24 Liberator bombázógép Megyercs község mellett a levegőben felrobbant egy vadásztámadás után. Egész legénysége ejtőernyővel kiugrott, de egyiküké nem nyílt ki – Harold G. French 30 éves repülő halálra zúzta magát. Azonossági száma 0707258 T42–44, a helyszínen temették el július 3-án, majd 1946-ban exhumálták és elszállították. (Debrődy György hdgy. és Huszár András zls. közös légi győzelme volt.)
1944. VII. 7-én délben (?) Kolozsnéma mellett magyar vadászgép lelőtt egy B–17 bombázógépet. Ez vitéz Molnár László rep. hadnagy légi győzelme volt, a gép 9 főnyi személyzetéből 4 kiugrott, 5 fő bennégett a lezuhant gépben. Egy fő leereszkedés közben ráesett az égő gépre és meghalt. Ezeket VII. 9-én temették el, egyik azonosított repülő Henri O’Neil volt, száma 3253388 T 424A. Szülei Baklyn (N. Y.)-ban laktak. A további 4 halott valószínű nem volt azonosítható, 1946-ban exhumálták és elszállították a maradványokat.
1944. VII. 15-én Ács mellett a légvédelmi tüzérség lelőtt egy észak felől sérülten visszafelé repülő B–24 bombázógépet. A legénységből 3 fő kiugrott, ezeket elfogták, 7 fő bennmaradt a lezuhanó gépben. Bizonytalan adat szerint bombáit előzőleg a Vág folyóba dobta, s a komáromi hidakat védő légvédelmi üteg lőtte le. (Saját adataink szerint Ácsnál állt egy 105 mm-es magyar légvédelmi üteg, a gép a délkomáromi lengyárat bombázta, és az Ács melletti Lovadi rétre zuhant le.)
2991944. VII. 21-én este a RAF 205.BG-ből 10 db Wellington B. Mk, X. típusú bombázógép szállt fel Tortorella repülőteréről a Pardubicei David Fanto Olajművek bombázására. A 40. Sq és 150. Sq-ból összeállított kötelékből egy gép műszaki hiba miatt visszafordult, 9 tovább repült Bécs felé. A Hvar szigeten települt német Freya lokátor bemérte a köteléket, és a Bécs melletti repülőterekről 51 db Me–110G4 éjszakai vadászgép szállt fel. A brit gépek Bécset elhagyva, Znosnó felett repültek Brünn felé, amikor vadásztámadás érte őket. A 20 óra 39 perckor felszállt 40.Sq-ba tartozó LP–204 számú gép szárnyát eltalálták, kigyulladt és Mikulovice mellett lezuhant. A gép elégett, legénysége meghalt, a benne lévő 3 db 500 fontos és 2 db 250 fontos bombák felrobbantak. Legénysége: F/Sgt. F. E. Palmer pilóta; F/O. Lyon navigátor; Sgt. T. Neilan rádiós; Sgt. D. R. Jones bombázó; Sgt. El Owen lövész földi maradványaik 1946 óta a Prágai temetőben nyugszanak.
Pár perccel az előző után vadásztámadás érte a 37. Sq-ba tartozó JA–521 számú Wellington gépet is, amely 20 óra 46 perckor szállt fel Tortorrella-ból. A gép Stošikovice mellett egy tóba zuhant, az 5 főnyi legénysége meghalt. A személyzet: Capt. P/O F. B. Newmarch; F/O. J. D. Vaizey századnavigátor; Sgt. B. Nailor bombázótiszt; Sgt. N. E. Green rádiós; Sgt. J. T. W. Goodwin lövész, Prágában vannak eltemetve. A gépek lezuhanása nem Magyarország területén történt.
1944. VIII. 8-án Kava mellett hasra szállt egy B–17 bombázógép, közelebbi adatok nincsenek.
Szemtanúk szerint a gép egyedüli sérültjének súlyos combsérülése volt, kórházban a lábát amputálták, de belehalt. Ez van feltüntetve a ref. egyház halotti könyvében is Vilfred Bulton név alatt.
Mivel a komáromi régi temető egy részét megszüntették, az ott lévő 2 angol sírt nem helyezték át, valószínű ebből az egyik Bulton Wilfred, a másik ismeretlen, aki 1944. XI. 28-án hunyt el. Csak feltételezés, hogy amerikai lehetett. Wilfred Bulton azonossági száma 071988 3T/43–44 volt, missouri lakos, szül. 1917.
1944. VIII. 29-én a 20 BG (?) egy B–17 bombázógépét Nová Bosaca község felett, Trencsén közelében lelőtték, a városkától 20 km-re Ny-ra.
1944. VIII. 18-án Kaván, Komáromtól É-ra 12–15 km-re kényszerleszállt egy B–17 bombázógép, amelyet legénysége felgyújtott. A legénységet elfogták, egyik pilótája sebesült volt. Közelebbi adatok nincsenek. Egyes adatok szerint Martos és Agyagos puszta között kényszerleszállt egy gép, időpont bizonytalan, valószínűleg ugyanazon eseményről van szó.
1944. IX. 10-én délelőtt 10 óra 35-kor Köbölkútnál, Párkány közelében lelőtték a 301 BG. 32 Sq. egy B–17G bombázógépét, amely Lobau bombázásából sérülten repült visszafelé. A legénység 10 tagjából mindenki kiugrott és fogságba esett. A gép pilótája Gall. E. Stubbs hadnagy volt. Szemtanúk szerint a pilóta eltörte a lábát és az esztergomi kórházba szállították.
1944. IX. 11-én késő este a RAF 205. BG. 24 Sq-ba tartozó B–24D bombázógépe Harcsás mellett, Komáromtól K-re 2–3 km-re, a Vág–Duna parton a Harcsás majornál lezuhant és felrobbant. A SAAF keretébe tartozó gép aknarakó lehetett, egy fő élte túl a lezuhanást McWiese néger faroklövész (szül. 1924. II. 5. Picketberg), aki 1944. X. 16-án a komáromi kórházban meghalt. 1946-ban exhumálták, Prágában temették el. A további 6 fő személyzet a felrobbant gépben megsemmisült, maradványaikat a prágai temetőben helyezték el. Ez a gép repült neki a 20 kW-os távvezetéknek a Duna felett.
1944. X. 4–5-én éjjel a RAF 205. BG. 40. Sq-ba tartozó Wellington gépe Somorja, illetve Révkörtvélyes falunál az 1820. folyamkilométernél, Bőstől 3–4 km-re a Duna szélébe, a sekély vízbe zuhant. A legénység mind az 5 tagja meghalt, W. O. Charles H. Gunby holttestét kivetette a Duna, és Tejfalun temették el. A többi 4 fő soha nem került elő, a gép aknarakó volt. A meder szélébe zuhant gép alacsony vízállásnál kiállt, és évekig látható volt. A Wellington Mk. X. gépet légvédelmi gépágyú lőtte le, egyes adatok szerint az 1829–31. fkm között ért vizet, C. H. Gunbyt 1946-ban exhumálták, a prágai temetőben nyugszik.
1944. X. 9-én a 15 AAF 301. BG-be tartozó B–17G bombázógépét Somorjától délre 3–4 km-re lelőtték a légvédelmi lövegek. A Lobaut bombázó gép sérülten repült visszafelé, mert a cél felett már légvédelmi találatot kapott. A legénység 10 tagja ejtőernyővel kiugrott, valamennyit elfogták. A gép pilótája Kenneth A. Wisner hadnagy volt.
1944. X. 13-án Stupavától nem messze, Borinka település mellett lezuhant egy P–51B Mustang vadászgép, amely a 2FW, 52FG, 2. Sq-ba tartozott. A 8 óra 50-kor Madnaból felszállt gép az 55 BW négy századának B–24 gépeit kísérte, ezek 11 óra 10 p-kor Blechammert bombázták. Ott 5 db P–51B kivált és vasúti célokat támadott. Ekkor J. G. BeArda hadnagy figyelmeztette a QP–H jelű, 437072 gy. számú gép pilótáját, hogy folyik gépéből a hidraulikafolyadék. A pilóta cap. W. CH. Pretzer (száma No: 705126) 10 óra 55-kor Olomuc felett visszafordult. 11 óra 15-kor 2400 m magasban kiugrott hibás gépéből, amely lezuhant, a földön nyomban elfogták.
3001944. XI. 19-én a Felvidéken lezuhant egy P–51D Mustang vadászgép, amely a 31. FG-be tartozott, gyári száma 4325954, jele WZ–J volt, pilótája L. A. Beeman hadnagy. A San Severó-i reptérről felszállt gépnek, három másikkal együtt Esztergom repülőterét és Pozsony pályaudvarát kellett volna támadnia, de a köd miatt eltévedt, a motorja leállt, így a pilóta kiugrott. Németek elfogták és Nyitrára vitték.
1944. XII. 2-án 12 óra 20-kor Gellér mellett (Nagymegyer közelében) a német vadászok lelőtték a 456. BG, 747. Sq-ba tartozó B–24G bombázógépét. Az észak felől visszafelé repülő gép 10 főnyi személyzete kiugrott. Közülük Salvatore de Andamoto rep. hadnagy (21 éves) másodpilóta ejtőernyője nem nyílt ki, halálra zúzta magát. A többieket elfogták, a halottat a temetőben hantolták el, 1946-ban exhumálták és elszállították. Egy további sérült B–24 gép dél felé elmenekült. A gép első pilótája John A. Gabriel volt.
1944. XII. 11-én 13 óra 08-kor egy B–24 bombázógépet Hétény községnél a vasútállomás mellett, Komáromtól 15 km-re ÉK-re lelőttek. A gép Bécset bombázta, sérülten repült visszafelé, amikor légvédelmi gépágyú lelőtte. A legénységből 3 fő kiugrott és fogságba esett, 6 fő a lezuhant gépben meghalt. Ugyanezen a napon egy másik B–24 (?) bombázógép is lezuhant, Csicsó község mellett, a Duna-parttól 20–30 m-re, az 1798 fkm-nél. Egyik halottja Charles R. Campel volt, azonossági száma: 0710442 T43–44B. Közelebbi adatok nincsenek róla. A helybeli sajtó szerint a harmadik B–24 bombázógép azonos időpontban Keszeg falu határában zuhant le, adatok nincsenek róla.
1944. XII. 29-én a RAF No. 301 Polish Sq. egy Halifax bombázógépe lezuhant Radăcov községnél, Kassától 20–28 km-re, Eperjes felé. Az egész személyzet meghalt, jelenleg a prágai temetőben nyugszanak. A lezuhanás nem magyar területen történt.
1945. I. 20. (körül) Harcsás község mellett lelőttek egy szovjet kétfedelű repülőgépet (Po–2?), amelynek 2 főnyi személyzete meghalt. Később ismeretlen temetőbe szállították őket.
1945. III. 5-én éjjel a RAF egy Halifax B. Mk. VI. 102 típusú DY–Q jelű bombázógépe lezuhant Észak-Szlovákiában. Az Észak-Angliából felszállt gép nem magyar területen zuhant le.
1945. III. 26-án német légvédelmi ütegek a Duna–Vág összefolyásánál lelőttek egy szovjet A–20 gépet, amelyen 3 főnyi személyzet volt. Dél-Komárom felett 2 fő kiugrott, egy a lezuhant gépben meghalt.
1945. IV. 16–17-én éjjel a 15. RAF 2641. St. Spec. Group egy B–24 gépét, amely utánpótlást szállított, német éjjeli vadász Tišñov községnél, Brünntől 20 km-re északra lelőtte. A legénység minden tagja kiugrott, és nem került fogságba. A gép nem érintett magyar területet.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me