GYILKOSSÁG A CSALÁDBAN

Full text search

GYILKOSSÁG A CSALÁDBAN
A bűnnel kapcsolatos paraszti felfogás ellentmondásossága: a jogi minősítés és az erkölcsi megítélés egybeesének feltűnő hiánya még nyilvánvalóbb a családon belül elkövetett, s a faluközösség által hallgatólagosan tudomásul vett gyilkosságok esetében. A paraszti erkölcs nemzetveszejtő eltorzulásaként szokták volt kárhoztatni a szociografikus látleletek és elemző tanulmányok szerzői, hogy a 20. században a legsúlyosabb bűnök: az öregek, a betegek halálba segítése, a csecsemőgyilkosság, és – ezeknél is tömegesebben – a magzatölés a paraszti közösségek által eltűrt végső megoldássá, már-már életszabályozó „normává” vált egyes falvakban és egymáshoz 757igazodó falucsoportokban. A századelő óta fokozódó aggodalommal emlegetett „nemzeti sorstragédia”, a társadalmi igazságtalanságra rádöbbentő „néma forradalom” genezisének mélyreható elemzése nem tárgya ugyan ennek a fejezetnek (vö. Kovács Imre 1989), a legsúlyosabb bűnökkel azonosulásnak ezek az oly sokszor idézett tényei mégis megkerülhetetlenné teszik az erkölcs és a jog kiáltó ellentmondásának az egyik lehetséges értelmezését – ez alkalommal is.
Nemcsak a kortárs publicisztika és a politikai radikalizmussal azonosuló szépirodalom (például Háy Gyula berlini emigrációban írt, a sajtóközleményekre hagyatkozó Tiszazug c. drámája), hanem az elmélyültebb szociológiai, társadalomtörténeti elemzések is a kriminalisztikai vonatkozásokon messze túlmutató jelentőséget tulajdonítottak-tulajdonítanak a tiszazugi arzénes pereknek (lásd pl. Szombatfalvy Gy. 1931: 141–163; Gunst P. 1986: 89–97). Az 1929-ben kipattant ügy vizsgálati szakaszában 162 olyan személy tetemét exhumálták Nagyrév és Tiszakürt (Jász-Nagykun-Szolnok m.) temetőiben, akiket a nyomozás feltételezése szerint arzénnel (a légyölő papírból kioldott méreggel) segítettek a halálba hozzátartozóik. Bár alapos volt a gyanú, hogy a családi vagyon és presztízs védelmével, a minden áron való szerzéssel, olykor csupán az idősek, a betegek ápolásának nem vállalt vesződségével megokolt gyilkossági hullámnak a többi tiszazugi faluban is lehettek áldozatai, a hatóság igyekezett gyorsan lezárni a hovatovább a paraszttársadalom általános válságtünetének, nem egymástól elszigetelt bűneseteknek tetsző ügyek nyomozását. Ha elfogadjuk Gunst Péter érvelését, mely szerint „kiterjedt és alaposabb vizsgálattal az áldozatok száma […] nagyságrenddel lett volna növelhető”; illetve ha az ország más vidékein már évtizedekkel korábban elő-előforduló, s akkor beteges hajlamú személyek tettének minősített mérgezéses gyilkosságoknak is figyelmet szentelünk, nem tűnik megalapozatlannak arra következtetni e persorozatból, hogy az önérdekből gyilkolás és ennek a szörnyű bűnnek a takargatása egyes vidékeken szinte „tömegessé”, legalábbis „szokássá” vált. Ami a következtetés belső logikája szerint a paraszti erkölcs – gazdasági okokra visszavezethetően a 20. századra bekövetkezett – végzetes torzulásaként értelmezendő.
Nem az esetszám megnövekedése azonban a leginkább feltűnő a tudván tudott vagy gyanított gyilkosoknak a bűnüldöző hatóság előtti rejtegetésében. Az elemi erkölcsi érzék ugyanis az első gyanús esetben messzehangzón tiltakozna s méltó büntetésért kiáltana: nem engedné kórossá terebélyesedni az egyéni devianciát, ha a faluközösség életmegnyilvánulásait amúgy következetesen kontrolláló szokásjog nem lett volna eredendően kétarcú az intim szféra, a család titkolt, következetesen mégsem titkolható bűneinek számon tartásában, kezelésében és szankcionálásában.
Az emberélet kioltásának elvi szintű rosszallása, sőt: a „szemet szemért” elv igazságos voltának hangoztatása, konkrét esetekben azonban a gyanított gyilkosság agyonhallgatása végső soron annak a következménye, hogy a faluközösségnek nincsenek, sohasem voltak hatékony eszközei a „főbenjáró bűnök” felderítésére és megbüntetésére. El kellett fogadniuk a parasztoknak ilyen ügyekben a faluközösségen kívüli, lényege szerint idegen, barátságtalan és folytonosan fenyegető hatalom illetékességét. Nem csupán kényszerűségből: a természeti törvény érvényességével vették tudomásul, hogy minden súlyos bűn felderítése és a bűnösnek talált személy méltó 758megbüntetése a hierarchizált világi hatalom, s ha tehetetlennek bizonyulna, a legfőbb túlvilági hatalom elidegeníthetetlen joga és kötelessége. Csak a faluközösséget is sújtó gyújtogatás esetében vitatta a világi hatalom egyedüli illetékességét: az önbíráskodás eszközéhez nyúlt, tűzhalált szánt a gyújtogatónak, vállalván a nyílt ütközetet is a bűnüldöző hatóságokkal (vö. Degré A. 1963: 264–267; Gelencsér J. 1992: 251–262).
Nem csupán tudomásul vette a faluközösség, hogy a családban s titokban történt legsúlyosabb bűnesetek gyanújának igazolásában, a bűnnel arányos büntetés jogi formulázásában a mindenkori hatalom az illetékes – el is hárította magától a közreműködést. Azért hárította el, mert a „közösség” természetesen nem, csak valamely tagja vállalhatta volna a nyomozásban, a bírósági eljárásban való tevőleges részvételt: a gyanú megfogalmazását, az elítéltetéshez szükséges vád tételes igazolását. Az egyén azonban, ha megalapozottnak vélte is a maga részéről a tényeken és kombinációkon felépülő, a helyi szóbeszédben kiformálódott gyilkossági gyanút, az ellenséges hatalommal való együttműködéstől óvakodva nehezen lépte át a „mi” és az „ők” határát. Okkal-joggal félt ugyanis az esetleg igaztalannak vagy igazolhatatlannak bizonyuló vádaskodás reá nézve hátrányos következményeitől; attól, hogy közössége „rágalmazóként” fogja megbélyegezni. A gyanúja elhallgatása miatt érzett bűntudatát pedig a múló időre és az igazságosztó sorsra hivatkozó szentenciákkal enyhítette: „Bűn büntetlenül nem marad”; „A gaztettet a gonosz hiába takarja, a kakas is kiszólja, a tyúk is kikaparja” (Vöő G. 1989: 67, 109). Ezért van, hogy a családon belül elkövetett gyilkosságok feljelentői – a tiszazugi persorozat is ezt bizonyítja – rendszerint névtelenségbe burkolóztak. Máskor pedig személyes bosszújuk eszközeként használták fel a büntetőhatóságot: haragosuk, riválisuk nyilvános meghurcolását remélték a feljelentéstől.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me