CSECSEMŐGYILKOSSÁG, MAGZATÖLÉS

Full text search

CSECSEMŐGYILKOSSÁG, MAGZATÖLÉS
Az erkölcs kétarcúsága még nyilvánvalóbb a csecsemőgyilkossággal és a magzatöléssel kapcsolatos paraszti vélekedésekben. Kapros Márta a palócföldi falvakban a csecsemőgyilkosságról hallott 1930-as évekbeli és jelenkori példázatokból a kriminalitást, a gyilkossá lett leányanya törvényes felelősségre vonását érezte igazán hangsúlyosnak. Azokra a megjegyzésekre azonban magyarázatot kellett keresnie, miszerint a 19. század végéig „irtották a gyereket, annyi volt”. Arra következtetett, hogy a 19. században a sokgyermekes szegények esetében a faluközösség „tolerálta a végszükségben igénybe vett megoldást”: a véletlen balesetnek vagy természetes halálnak álcázott ölést (a párnával, dunnával megfojtást, a kiéheztetést, a kihűlés előidézését). Ezeknek a módszereknek a megítélése a „születéskorlátozó eszközök terjedésével párhuzamosan alakult át”, s minősült, hiszen más megoldás is létezett, egyértelműen bűnnek (Kapros M. 1989: 20–21).
A szegénység jelentette kényszerhelyzet miatt ítélte tehát a faluközösség a csecsemőgyilkosságot, ha nem is „bocsánatos bűnnek”, de méltányolható kétségbeesett megoldásnak. Csak akkor azonban, ha a tettes megfelelően titkolózott, azaz senki sem „tudhatott” bizonyosat. A megértés persze nem jelentett erkölcsi felmentést. Ha 759lehet is találni személyes mentséget a gyilkosságra, kinek-kinek úgyis számot kell adnia minden bűnéről a saját lelkiismerete és Isten ítélőszéke előtt – íme, ez a cinkosság miatt érzett személyes bűntudat és az önfelmentés magyarázata.
A büntetésnek a láthatatlanul is jelen lévő legfőbb hatalomra hárítása nem csupán a valláserkölcsi elvekből levezethető logikai következtetés. A magzatölés „büntetésének” országszerte elterjedt hiedelme, az tudniillik, hogy a művi vetélésben vétkes asszonynak a halálos ágyán, a túlvilágra készülőben (vagy a túlvilágon) „meg kell ennie” a meg nem szült gyermekeit, félreérthetetlenül kifejezi a bármilyen evilági bíróságénál elrettentőbb bűnhődés elkerülhetetlen voltát (összefoglalóan: Gémes B. 1975:233–258).
Ez alkalommal nem feladatunk az abortusz módszereinek számbavétele (vö. Gémes B. 1987). Aki azonban az egybegyűjtött adatok birtokában vállalkozni fog rá, hogy az ország egyes vidékei – legjellemzőbben az Ormánság és a Sárköz – birtokos parasztságának egykézésével együtt járó, szélsőségesen kegyetlen, szándéktalanul ugyan, de az öngyilkosságig-önpusztításig fajuló terhességmegszakítási módszereit az ölés paraszti „normává” válása szempontjából értelmezze, figyelembe kell majd vennie: a művi abortusz tömegesedése párhuzamos folyamatként zajlott a túlvilági büntetéstől való rettegés enyhülésével. A világi hatalom bármennyire következetes szankciói – ezt igazolja a családon belüli gyilkosságokat titkoló közösségi cinkosság – a szolidaritást erősítették a faluközösségben. A büntető törvénykezésnek nyújtott segítség „árulásnak” minősült volna. Ez a felfogás eredendően része volt a faluközösségbe bezárt parasztok erkölcsi- és jogérzékének, függetlenül attól, hogy a büntetőhatalom a maga jogrendszerével „jó” avagy „rossz” célokat szolgált-e, amikor – együttműködésüket remélve – le akart sújtani a bűnösökre.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me