DOHÁNYCSEMPÉSZET

Full text search

718DOHÁNYCSEMPÉSZET
A legáltalánosabb elutasítás – amennyire az adatok tömegességéből következtetni lehet rá – az állami jövedelem növelése érdekében bevezetett úgynevezett közvetett adókat fogadta. Így például a fogyasztási, a forgalmi adót, különösen egyes, csak állami monopóliumként forgalmazható termékeket, mint a dohányt, a szeszt, a sót terhelő jövedéki adót. És az elutasítás azonnal az ilyen adóformákkal kapcsolatos financiális törvényeknek, rendeleteknek, hatósági utasításoknak a végrehajtására létrehozott, megszervezett szakapparátust és fegyveres testületet, a pénzügyőrséget – közkeletűen: a fináncokat – övező elkeseredett, dühödt ellenszenv és nyílt küzdelem formáját öltötte!
Ezeknek az állami törvényeknek az elutasítása korántsem vezethető le a „senki sem szeret adót fizetni” tartalmú banalitásból: az adóhivatalok és az adózásra kötelezettek örök és egyetemes küzdelméből. A fogyasztási adók a parasztok által megtermelt és saját fogyasztásra szánt termékeket is terhelték. Ezért az önellátás eszményével: a „termelés érdekében kifejtett munka révén bármilyen készpénzkiadás megtakarítható, tehát megtakarítandó” gazdaságszervezési elvvel került ellentmondásba az állam bevételgyarapító szándéka. A parasztok értetlenségének lényegét a szegedi tanyavilág kiváló ismerője, Cserzy Mihály így foglalta össze, amikor a homokbuckák között a századfordulótájt még fel-feltűnő boros és dohányos vermek rendeltetését magyarázta: „A paraszt praktikus és mert semmiképp nem megy a fejébe, hogy miért kell őneki borital után adót fizetni, mikor ő neveli, ő kapálja, ő dolgozik érte, s az ő tulajdona, amit megiszik, továbbá, hogy miért termeli voltaképpen a dohányt, ha kis pénzen be kell vinnie, és nagy pénzen ugyanazt visszaváltani, ez okból kapja magát: valahol a földje végibe levermezi” (Cserzy M. 1943: 199–200).
Az osztrák példát követő, a dualizmus idején kiteljesedett pénzügyi politika és adórendszer a neoabszolutizmus korszakában, az 1850-es években hozott császári intézkedésekkel, például az állami dohánymonopólium bevezetésével kezdődött. Természetes tehát, hogy eleinte a szabadságharc véres leverésének fájdalmából táplálkozó Habsburg-ellenesség általános hangulatával találkoztak az ilyen intézkedések. Ezt a politikai tartalmú szembenállást fejezi ki az a dalszöveg, melyet Kiss Lajos Hódmezővásárhelyen jegyzett le, s a „dohánycsempész” jellemzésének bevezetéseként közölt (Kiss L. 1981: I. 332):
„A nagy császár azt írta az újságba,
Hogy ne szívjak szűz dohányt a pipámba.
Már a magyar szabadon se pipálhat,
Magva veszett hazánkban a dohánynak;
Hogy is legyen kedve hát a magyarnak,
Mikor szegény szabadon se pipálhat.”
Bizonyosan motiválta az „osztrák hivatal – öntudatos magyar ember” politikai tartalmú szembenállás azt a „nagy ellenszenvet”, melyet – Kiss Lajos szavait idézve – „a parancs [tudniillik az 1850. november 29-iki császári nyílt parancs] végrehajtói kiváltottak a magyar emberből”, a paraszti ellenállást mégis inkább a gazdasági érdeksérelem 719motiválta. A megtermelt dohány legjavának rejtegetése, ezzel együtt „a szűzdohány [azaz: finánc nem látta dohány] az igazi, a minőségi füstölni való” értékminősítő előítélet általánossá válása, valamint a dohánycsempészés valóságos „népi foglalkozássá” fejlődése hamar elveszítette „nemzeti ellenállás” színezetét. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a dohánnyal való szervezett csempészkedés nem az 1850-es években, tehát a monopólium magyarországi bevezetésével kezdődött. Az osztrák örökös tartományokban a 17. század vége óta érvényben volt a monopólium, s a 18. században az ország nyugati határán át folyt – a katonasággal folytatott csetepaték közepette – a dohánycsempészet. És az alföldi dohánykertész telepeken is jóval hamarabb kialakult a megtermelt mennyiség egy részének eltagadása, rejtegetése és titkos utakon való értékesítése. Ezen a vidéken a dohánykereskedőt játszották ki a dohányosok. A kereskedő ugyanis abban az értelemben monopolhelyzetben volt, hogy „sokszor évekre lekötötte, lefoglalózta egy-egy kertészközség dohányát, az áringadozás pedig a kertészeket sújtotta” (Takács L. 1964: 398–399).
Ezekhez a „csempészhagyományokhoz” képest persze a 19. század második felében alapvetően átalakult a dohány rejtegetésének és titkos értékesítésének mindennapi gyakorlata. Mind tömegesebbé vált a csempészés, miközben a fináncokkal való küzdelem vállalásával, a menekülés, a bujkálás, a rafinéria közösség szentesítette módszereinek egyéni találékonyságot feltételező alkalmazásával lett azonos. A tömegességről nemcsak az etnográfusok és szépírók múltra emlékező általánosításai szólnak (például Kiss L. 1981: I. 332–345; Kádár L. 1959: 186–187; Nagy Gyula 1975: 310–311). Egykorú becslésekkel is rendelkezünk: a 19. század utolsó évtizedeiben „az évi dohánytermésnek kb. 10%-a a csempészek útján került forgalomba” (idézi: Takács L. 1964: 399). A szűzdohányt rejtegető s azzal üzletelő „furfangos kópé” típusú hősök diadalát, az együgyű, a gyámoltalan, a könnyen rászedhető fináncok felsülését részletező élményelbeszéléseket és anekdotákat viszonylag kis számban jegyezték le a gyűjtők (lásd pl. Tőke I. 1983: 181–185; Ujváry Z. 1986: 100–102). A mennyiség alighanem félrevezető. Feltűnő, hogy nemcsak a tréfás elbeszéléseket, anekdotákat közlő folklórkötetek szövegei mutatják a dohányt kereső fináncokat szánnivalóan mulatságos figuráknak, a csempészeket pedig diadalmas népi hősöknek. Ugyanez a hangulat hatja át Takács Lajos, Kiss Lajos vagy Nagy Gyula fentebb már idézett szaktanulmányát is, ha a dohánycsempészésről mint társadalmi jelenségről vagy a sikeres rejtési módozatokról: a fináncokat megdolgoztató, s mégis az ő felsülésükkel végződő trükkös kerestetésekről emlékeznek meg.
A sikeresnek bizonyult termény- és árurejtegetéseket, akár a háború, akár a parasztokat sújtó gazdaságpolitika elleni védekezést szolgálták (vö. Nagy Gyula 1983: 181–205), valamint az első világháború után szigorúan ellenőrzött országhatárokon át folytatott, egész faluközösségekre jellemzőnek mondott csempészetet (vö. Boross Z. 1985: 179–183; Viga Gy. 1994: 243–247) ugyanígy anekdotikus színezetű élményelbeszélésekben szokták volt felidézni az érintettek. A sztereotip „esetek” és szövegpanelek ezeket a folklórszövegeket is, a dohányt kereső finánc „igaz történeteit” is kissé gyanússá teszik. Hátha nem „szó szerint”, csupán a művészi tükrözés: a vágyak valósággá stilizálása értelmében „igazak” a kapitalizmus kori pénzügyi törvényekkel hadakozó „furfangos kópék” mulattató kalandjai? Akár a finánc, akár a csendőr, akár a határőr a rászedett balek, a folklór közönsége a maga törvényekkel való bekerítettségét, 720az állam által legyőzöttségét neveti ki ezekkel a „bárcsak igaz lehetne” hangulatú elbeszélésekkel.
Külön elemzést érdemelne, hogy ebben a „kiszolgáltatott kisember – a maga törvényeivel önkényeskedő állam” oppozícióban miért éppen a dohány vált afféle jelképes termékké. Hiszen bármennyire számon is tartja a parasztok emlékezete például a pálinkafőzésre (pl. Jablonkay G. 1973: 95–101; Nagy Gyula 1975: 301–302) vagy a sós víz használatára (pl. István L. 1978: 103) szintén kiterjesztett pénzügyőri ellenőrzés már-már nevetségesen abszurd voltát, s annak könnyű kijátszhatóságát, ezeknek a jövedéki törvény hatálya alá eső áruknak messze nincs olyan jelentősége a folklórban, mint a szűzdohányt hasztalan kereső fináncoknak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me