A HÁZASSÁG ELŐTTI NEMI KAPCSOLAT

Full text search

702A HÁZASSÁG ELŐTTI NEMI KAPCSOLAT
A leányanyákat övező általános megvetés, a faluközösségből való kirekesztés gyakran emlegetett tényeiből úgy tűnhet, hogy a parasztok szexuális erkölccsel kapcsolatos normája és a házasságon kívüli bármilyen nemi kapcsolat „vétkes magatartásnak” nyilvánítása mint felekezeti különbségtől is független valláserkölcsi felfogás teljességgel egybeesett. A szexuális szabadosságot következetesen kárhoztató s szankciókkal is nyomatékosító egyházi (és világi) felfogásnak szükségtelen volt tehát jogi eszközökkel érvényt szerezni, hiszen a faluközösség úgyis ítélkezett a vétkesek fölött. A megesett lányok által önkéntesen vállalt – tulajdonképpen a közvélemény terrorja által rájuk kényszerített – szimbolikus megszégyenítés kifinomult rendszere is azt sejteti, hogy nem a felsőség, hanem maga a faluközösség alkalmazott elrettentő hatású szankciókat. Kapros Márta 19–20. század fordulójára érvényesnek tekintett Ipoly menti adatai jól szemléltetik az erkölcsi megbélyegzés szimbólumokba sűrűsödését. Egyszersmind azonban a „vétek” takargatásának igyekezetét is! Ha a lány teherbe esett, de csak a szülei tudtak róla, mintha mi sem történt volna, úgy zajlott a lakodalom. Ha híre ment a családban, nem tették fel a menyasszony fejére „a fátyol rögzítésére szolgáló rozmaring koszorút”, mert ez csak a szűz leányokat illette meg. Ha tágabb közösség is tudomást szerzett a terhességről, le kellett mondania a leánynak a menyasszonyi ruháról, s főkötőben esküdött. Ha már erősen látszott rajta a terhesség, egyszerű sötét ruhában, előre kötött fejkendőben, s csak a legszűkebb rokonság jelenlétében illett lakodalmaznia. Ha pedig már megszületett a gyermek, akár nagy lakodalmat is tarthattak, de „a koszorú helyett főkötő volt a menyasszonyon” (Kapros M. 1984: 325–326).
Bármennyire általános is a 19–20. század fordulója óta a megesett lányok, a leányanyák ilyen és hasonló „közösségi büntetése”, az önmegtartóztatás valláserkölcsi parancsának a parasztok erkölcsi felfogásával való eredendő egybeesését mégsem tekinthetjük vitathatatlan evidenciának. Nem hagyhatjuk ugyanis figyelmen kívül azokat az adatokat, melyek szerint korántsem volt mindenütt a „legfőbb érték” a férjhez menendő lányok érintetlensége. Ahol annak tekintették – a leginkább polgárosult vidékeken –, nem alakultak ki, illetve a 20. században már nem voltak jellemzőek a szeretőtartás próbaházasság tartalmú, lokális elterjedtségű szokásokban megragadható formái (vö. Tárkány Szücs E. 1981: 266–268, 316–318). A próbaházasságszerű szerelmi játékok – az együtthálás esetei – nem jelentettek persze szükségszerűen szexuális kapcsolatot. A tilalom, a megelőzés intézményes formái sem épültek bele azonban a szokásokba – már amennyire ezt meg lehet ítélni a polgári prüdéria befolyásától nem mentes, a kendőzetlen szókimondástól óvakodó néprajzi közleményekből. Különösen nehézzé teszi a véleményalkotást, ha a leányi szüzesség és a széki (Szolnok-Doboka m.) szóhasználat szerint „összeeresztés” egymással merőben ellentétes erkölcsi parancsának való engedelmeskedés lehetetlenségéről szólva maguk az adatszolgáltató asszonyok is a megfelelés emberfeletti kötelességével jellemzik a maguk kiszolgáltatottságát: „a leány döntése így is, úgy is rossz döntés” tartalmú sorspanaszt (vö. Nagy O. 1989: 134–136).
Az adatok értelmezésének nehézségei ellenére megállapíthatjuk, hogy a szeretők szexuális kapcsolata nem volt teljességgel kizárt – egyes vidékeken legalábbis nem. 703Azt azonban kívánatosnak tartották, hogy a szeretői kapcsolat a házasságot készítse elő. Vagyis a teherbe esés önmagában nem számított megbélyegzésre okot adó leányi véteknek, csupán a szeretők váltogatása. A gyimesi csángók guzsajosba járása: a szeretők együtt hálása, vagy az őrhalmi (Nógrád m.) „nagyszeretők” szinte már házastársi viszonya a lányos ház falai között (közös fekvése az ágyban, közös tálból evése) a formális esküvést, ezzel a legény szüleihez költözést megelőzően nem jelentett tehát promiszkuitást (gyimesi csángók: Gunda B. 1949: 233; egy 1909-ben született csángó férfi személyes példája: Albert E. 1995: 111–115; Őrhalom: Fél E. 1941b: 250–260). Azt azonban jelentette, hogy a helyi norma szerint a házasságra készülő szeretők kapcsolatának része lehetett a szexuális érintkezés. Ha mégsem volt az, nem annyira a szüzességnek mint értéknek a kísértéssel is szembeszálló védelme motiválta a leányt, hanem a jövőért aggódó tartózkodás: mert túl könnyen engedett, a legény esetleg könnyűvérűnek tartja, és elhidegül tőle.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me