A ROKONHÁZASSÁG TILALMA

Full text search

A ROKONHÁZASSÁG TILALMA
Visszatérően megfogalmazódtak természetesen olyan, főleg egyházjogi tiltások is, melyeknek elfogadtatása érdekében nem kellett kényszerítő eszközt alkalmazni, lévén, hogy tartalmilag teljességgel megegyeztek a közösség erkölcsi elveivel. Nemcsak az európai paraszttársadalmakban, a törzsi társadalmakban is általános, napjainkig érvényes erkölcsi szabály például a vérfertőzés (az incestus), azaz a vérrokonok közötti szexuális kapcsolat és házasság tilalma (vö. Bodrogi T. 1962: 141). Annak megítélésében nem volt egységes a magyar parasztok szokásjoga – ahogy egyébként az Európán kívüli népeknél sem volt –, hogy a rokonok milyen körére (a testvéreken túl hányadfokú unokatestvérekre, esetleg az affinális rokonságra is) kell vonatkoznia a házassági tilalomnak. Ebben a kérdésben azonban a hazai felekezetek egyházjogi előírásai sem voltak azonosak: „oldalágon katolikusoknál negyedízig, protestánsoknál 701másodízig, […] görögkeletieknél hetedízig” zárják ki a rokonokat a házasodási körből (Tárkány Szücs E. 1981: 306). A néprajzi közlésekből arra következtethetünk, hogy a negyed-, sőt ötödfokon rokonok házasságát elítélő erkölcsi és szokásjogi felfogás a 20. századra a szigorúan endogám faluközösségekben (például a kisnemesek lakta Ivádon, Heves m. – Nemeskéri J. 1965: 163–175), illetve a módos parasztgazdák körében országosan, a birtokaprózódás elleni védekezéssel megokoltan, mind megengedőbb lett. Csak az első unokatestvérek összeházasítását emlegették „vérfertőzésként”, mondván: „nincs [rajta] isten áldása, a gyerek béna lesz, nem lesz normális” (Berettyóújfalu, Bihar m. – Szalay E. 1972: 366). Majd minden faluban-mezővárosban számon tartanak konkrét eseteket a kivételesen mégis előforduló unokatestvér-házasságokról, melyeket külön kérésre az egyház, illetve az állam engedélyezett (anyakönyvből vett példák püspöki engedéllyel kötött harmadik fokú rokonházasságokra: Ipolyszécsényke, Hont m. – Csáky K. 1994: 56). Örsi Julianna több helyütt elvégzett anyakönyvvizsgálatai azonban két évszázados távlatban sem mutatták az 1–2%-ot lényegesen meghaladónak a rokoni házasságokat – eltekintve néhány feltűnően endogám, főleg kisnemesi falutól. (Összefoglalóan: Örsi J. 1983: 592–593; Mátraderecske, Heves m. – Örsi J. 1978a: 98; Karcag, Jász-Nagykun-Szolnok m. – Örsi J. 1990: 160.)
Ezek az adatok az incestustilalom tiszteletét, ha nem is maradéktalan betartását bizonyítják. Azt azonban nem tudjuk, hogy a tilalom erkölcsi alapelvvé szilárdulásában a vérfertőzéstől való ösztönös félelmen túl mekkora szerepe volt annak, hogy az egyház meg tudta akadályozni a nemkívánatos házasságokat: megtagadta az esketést. A vérfertőzés megelőzését célzó egyházjogi előírás: az esküvőt megelőző háromszori templomi hirdetés mint „kötelezőnek” elfogadott, bár formális szokáselem mindenütt szervesen beleilleszkedett a lakodalmi szokáskörbe. Ami annak bizonyítéka, hogy a házasság egyházi áldással való „törvényesítésének” igénye automatikusan elfogadtatott a parasztokkal minden kiegészítő jogi feltételt.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me