BEVARROTT UJJÚ FÉRFIINGEK

Full text search

BEVARROTT UJJÚ FÉRFIINGEK
A főúri körökben a férfiak is viseltek alsó és felső inget, az utóbbiak finomabbak, díszesebbek voltak az alsónál. Ezek paraszti párhuzamairól nincsenek történeti adataink.
Bár Gáborján Alice (1969b: 184–186) a szlavóniai magyar falvakban az asszonyi öltözetben találta meg az ingnek még a pálha előtti, azaz a reneszánsz ingtípust megelőző változatát, a bevarrott ujjú ingek történetileg mégis inkább a hazai férfiviselethez kapcsolódnak. Az Iparművészeti Múzeumban őrzött 17. századi férfiing (13544. ltsz.) képviseli ez ingtípus régies formáját, melynek derékrészét vállban kettéhajtott egy szél vászon alkotta, és T alakú nyakkivágással, vállnyílásba bevarrt ujjakkal készült. Az ujjak alá bevarrt oldaltoldások adták az egyébként feltűnően rövid derék bőségét.
Az ilyen alul-felül egyenlően széles, igen rövid derekú, nyitott ujjvégű inget borjúszájú ingnek is nevezték. Kifejezetten magyar típusnak tartották, pedig mások is használták, pl. az egykorú alpesi parasztok is ragaszkodtak hozzá, hogy a rövid ing alatt hastájuk fedetlen maradjon (Mautner, K.–Geramb, V. 1932–1933: I. 451).

59680. ábra. Férfi vászonruhák, ingek: 1. széles ujjú, rövid derekú ing, Tard (Borsod-Abaúj-Zemplén m.); 2. széles ujjú, hosszú derekú ing, Gyimes (v. Csík m.); 3. galléros, kézelős, hosszú ujjú, rövid ing, Martos (v. Komárom m.); 4. galléros, kézelős, hosszú bő ujjas, mellfoltos rövid ing, Csököly (Somogy m.)
597Ez az ingtípus a 19. század közepéig tartotta magát, pedig pl. 1746-ban a Jász-Kun kerület 25 botütéssel igyekezett a pásztorokat, jobbágyokat a rendkívül rövid derekú ing használatától eltiltani. A tilalmat 1777-ben Túrkevén 12 kemény korbácsütéssel nyomatékosították (Györffy I. 1937: 125). A század végére pl. egy komáromi halászon (Cser-bák A.–Gáborján A. 1990: 59), a 19. század közepén már jobbára csak az alföldi parasztokon, még inkább pásztorokon örökítették meg az ilyen ingeket (Kresz M. 1956: 64). A pásztorok meztelenül maradt derekukra széles tüszőt, rejtekes, zsebes bőrövet csatoltak.
Ezzel a borjúszájú inggel egy időből ismert „német férfi-üng” hosszabb és szűkebb volt (Radvánszky B. 1986: I. 40), és terjedt a 17. század elejétől a magyar férfinép öltözködésében. Az ilyen férfiingek bokáig érő női párjai is ismertek voltak előkelő körökben: háló-, fürdőruhaként használták, és szoknyingnek, szoknyaingnek is nevezték őket. A hazai hosszú férfiingeket mégsem tekinthetjük egyértelműen e német ingek párhuzamainak, sem a polgári fejlődés eredményének. A régies szabású, két eresztékkel is szélesített, hosszú derekú baranyai ingek, az aljukon is díszített érsekcsanádi ingek is valószínűsítik, hogy gatyára kivetve az ilyen hosszú ingeket egykor a parasztférfiak széles körben használták (Cserbák A.–Gáborján A. 1990: 59). Példáinkat erősítik a 17–18. századi ábrázolások, s az, hogy ez az ingviselet Erdély keleti végein, csíki, hétfalui székelyeknél, a moldvai csángóknál szinte a legújabb időkig fennmaradt.
A „borjúszájú ing” csak lassan egészült ki a különböző ingrészekkel. A még madzaggal sem rögzített, gallér nélküli, T nyakkivágású ingek legtovább, századunk fordulójáig az Ormánságban, Göcsejben és Hetés vidékén maradtak fenn (Kiss G. 1931: 31; Gönczi F. 1910: 202), és Magyarország északi részén, pl. Hontban, Gömörben használták. A dolmány alatt nem is volt jelentősége az ingnyaknak, s amikor látható lett volna, a nyakravaló takarta. Így a hasíték szélére vagy a keskeny nyakpántra varrt madzag is sokáig megfelelt a célnak, pl. Nógrádban, ahol még századunk közepén is emlékeztek az egykori, „szatyinggal” megkötött ingre. Ilyeneket az erdélyi Mezőségen is sokáig viseltek. Torockón az ünnepi ingen ez a madzag bojtos ingdísszé változott (Nagy J. 1957a: 23).
A 18. században az ing elejét és hátát már két külön darabból is szabták, a vállvarrások közé, a gallér mellé kis háromszögletű toldást, pöcköt illesztettek, hogy az ing jobban követhesse a nyak vonalát. Az inghátat a gallérba ráncolták, hónaljába pálhát illesztettek, hogy kényelmes mozgást engedjen. A nyakpánt kiszélesedett, visszahajtható lett. Ezt az immár mai értelemben vett gallért is, ahogy a tardiak ingén, két lyukba fűzött madzag, idővel gomb is összefoghatta. Néhol pánt keskenységű maradt a gallér, pl. Komárom vidékén, mégis gombbal záródott. A visszahajló gallér mellett is megőrizték a háromszögű nyakbetoldást, főleg Komárom, Gömör, Nógrád, Heves megyében és a Dunántúlon készült ingeken.
A gallérral együtt – még a 17. században – a kézelő is megjelent a férfiingeken, s akárcsak a gallért, lyukba fűzött madzaggal kötötték össze. A kézelő gombolt formája csak a 19. század elején alakult ki. Zalában ekkor is idegennek érezték, az ilyen kézelős inget „németes ingnek” nevezték (Kerecsényi E. 1977: 82). Korábban a felső ruha alól kilátszó ingujjak végét díszítették, a kézelőre a hímzés már nem illett. De az országszerte továbbra is kedvelt nyitott, néhol igencsak bőre szabott ujjak végét ezután is legalább mesterkével szegték vissza, esetleg ki is hímezték.
Ahogy a múlt század elején szélesedett az ingujj, egyre nagyobb súllyal húzta az ing vállát, egyre szükségesebbé vált azok megerősítése. A vállfoltot eleinte az ing fonákjára 598varrták fel – erre komáromi vagy martosi ingeken láthatunk példát –, vagyis kizárólag gyakorlati szerepe volt. Idővel került csak kívülre, eleinte az ujjak mellett, függőlegesen a mellrészre, majd hátra is, vízszintesen, a váll vonalába.
Amikor a 19. század közepén az addig egyenes derékvégződést kikerekítették, tulajdonképpen századunk ingformája készen is állt.
Ingük szabásában az elit és a köznép, a földeken dolgozó parasztok között esetleg nem is volt különbség, a rangot az ing anyagának finomságával, még inkább díszítésével fejezték ki. Mikor a 19. század elejétől egyre inkább a mellény, a nyakravaló és az ing összehangolása volt a divatcél, a gazdagon hímzett ingmell, az ingfront anyaga, díszítettsége lett – s majdnem a század végéig maradt is – a társadalmi rang ismertetőjegye. A vízszintes mellvarrással, mellfolttal alul lezárt, „zeimedlizett”, hímzett ingmell elsődlegesen az ünneplő ing ékessége lehetett a parasztférfiak körében. 1710-ben Debrecenben pl. Pikó András vargalegény szabadulásakor „szép cifra gyolcsinget” kapott nénjétől. Ez az ing és az 1761-ből említett skófiummal kivarrt, aranykötéses, aranycsipkés férfiing (Zoltai L. 1938: 87, 105) hasítékja mentén, kézfőjén, a varrások mentén lehetett díszített. A 19. század elején Plánder Ferenc (1838: 3–34) Göcsejből, Kerecsényi Edit (1977: 96) a zalai falvakból már kifejezetten subrikált, hímzett ingmellekről tett említést. Egyes helyeken, így Pincehelyen vagy Váralján mást nem is hímeztek ki, csak a férfiing mellét (G. Vámos M. 1977: 15; Andrásfalvy B.–Schmidt Károlyné 1981: 12). Hölbling Miksa 1845-ben említésre méltónak tartotta, hogy a baranyai férfiak mennyire szerették ingükön a fehér hímzést (Komlósiné Nagy P. 1978: 303). Az ilyen ingeket Zalában „franciás ingnek” nevezték (Kerecsényi E. 1977: 82). Az ingmell alsó szegése, a mellfolt idővel szintén dísszé vagy díszítmény helyévé válhatott, a vállfolt viszont legfeljebb keretként kapott keskeny mintázást. Csak a mezőkövesdi és a Kalocsa környéki szállások legényingeinek váll- és mellfoltja volt dúsan hímes.
Az ingek zsúfolt díszítése eredetileg csak a jegyingeken volt szokásos. Mezőkövesden is eleinte csak a vőlegénying bő, lobogós, a kézfejnél is hosszabb ujjainak végét szegték fehér lyukashímzéssel. Századunkban az immár színesen hímzett ing a legényeknek, fiatal házasoknak is kedvelt ünneplője lett. Idővel az ing díszítménye viselője korára is utalhatott. Kendervászon, hímzetlen inget viselt pl. az idős ember Kalotaszegen. Finomabb, fehérített vászon dukált a középkorú férfinak az ing ujján keskeny mértanias mintával, a széles csíkban hímzett kézelőjű, széles hímű gyolcsing a legényt, vőlegényt illette meg (Fél E. 1965: 226).
Az ingujj bőségével, hímzett díszítményével ugyancsak a férfiing jellemző része lehetett. A mezőkövesdiekhez hasonlóan szertelenül széles, de rövidebb volt a kunsági férfiak ingujja. Bőségében, cifraságában még szerényebb pl. a torockóiaké. A jóval szűkebb mezőségi gyolcsing ujját már kézelőbe is fogták, s az ujjat sajátos, keresztirányú hajtásokkal díszítették.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me