ÉLŐÁLLAT, HÚS, BŐR ÉS GYAPJÚ

Full text search

ÉLŐÁLLAT, HÚS, BŐR ÉS GYAPJÚ
A juhtenyésztés első haszna tavasszal a bárányok eladásából származott. Az egyes üzemegységek, a továbbtenyésztésre vagy későbbi hizlalásra szántak kivételével, a bárányokat tavasszal, jobbára húsvét előtt áruba bocsátották. A palócföldi uradalmakban húsvét előtt nyájszámra adták el a bárányokat. Előző évben sokszor cigája kossal űzették a merinó birkákat, hogy a bárányok nagyobb testűek legyenek. Vasúton szállították Pestre és más nagyvárosokba. A húsvéti bárány fogyasztása a magyar parasztságnál régebben nem volt szokásban (Borzsák E. 1937). Az ürüket 1–2 éves korukban, feljavítva, élőállatként piacokon, vásárokon értékesítették. Hasonlóképpen jártak el a kiselejtezett idős kosokkal és anyajuhokkal is.

161. ábra. Juhfül jegyek: a) Felső-Kiskunság: 1. fecskefarkú, 2. hasított, 3. felcsapott, 4. csípett, 5. csonka, 6. pillangó, 7. likas, 8. csipkés, 9. nyilas; b) Csík vármegye: 1. kerekfal forma, 2. csípés, 3. ájos, 4. csonka, 5. rótt, 6. likas, 7. hasított, 8. többféle jegyes
733Az Alföld és az Északi-középhegység között élénk juhkereskedelem alakult ki. Balassagyarmat, Eger és Putnok tavaszi vásárain sok mustrajuh elkelt. A történelmi borvidékek szőlősgazdái tavasszal sok bárányt megvettek, s szőlőjükben nevelgették a szüreti levágásig. A rimaszombati, rimaszécsi és putnoki vásárokon pedig szlovákok vásárolták nyájszámra a juhokat (Paládi-Kovács A. 1965). A 19. században Erdélyből és Temes megyéből hajtottak fel sok élőjuhot Losonc és Nógrád vásáraira. A szlovákok Erdélyből, a Bánátból, a Bácskából és Magyarországról vásárolt juhokat lábon hajtották fel az Alacsony-Tátra, a Kis- és Nagy-Fátra falvaiba (Podolák, J. 1982).

162. ábra. Juhnyíró ollók: a) nyomóolló, Váraszó (Heves vm.); b) szentesi olló, Mónosbél (Borsod vm.)
A juh húsát mind a városok, mind a falvak népe szívesen fogyasztotta. Minden forrás azt igazolja, hogy a sertéshús széles körű fogyasztása csak az utóbbi száz-százötven évben vált döntővé, korábban jóval nagyobb szerepe volt népünk táplálkozásában a szarvasmarha- és a juhhúsnak. Juhtartó háztartásokban a fogyasztás elsőrangú időszaka az őszi mustrától a disznóölésig tartott. Vágták kézfogókra és lakodalmakra, keresztelőkre, aratásra és búcsúkra. Kalotaszegen például a bárányhúslevest tárkonnyal, sóskával és egressel készítik; körméből pedig kocsonyát főztek (Kós K. 1947b). Másutt kutyaharapást és sebet gyógyítottak a juh kisütött faggyújának zsírjával. Disznóöléskor sok helyütt juhhúst a kolbászhúshoz is tettek. A 19. század derekán juhfaggyút használtak levesek és főzelékek berántásához. Nagy pusztákon a pásztorok saját használatukra szárított húst is készítettek. Másutt combját és más húsos részeit fel is füstölték (Borzsák E. 1937). A juhhús a keleti-palóc falvakban ünnepi alkalmakkor igen sokszor került az asztalra. Gerincit, az ódalast és a szegyet elsősorban sütve fogyasztották. A birkapörköltöt és a gulyásost a pásztorok bográcsban főzték. A juhtestet, a bonchúsát káposztában, újabban töltött káposztában fogyasztják. Farkából és farktövéből levest főznek. A köleskását is mindig juhhússal készítették. A nagygazdák pedig a töltöttbárányt kedvelték (Paládi-Kovács A. 1965).
734A juhtenyésztés egyik fő haszonvétele a gyapjú. Századunk első évtizedéig nyírás előtt a juhokat és a birkákat természetes vizekben többször megúsztatták vagy erre a célra kialakított helyeken megfürdették. A jó fürdetőhelyeket messzi vidékekről felkeresték. A rackák fürdetése nem volt szokásban. A magyar juhot rendszerint csak tavasszal, a merinót egyszer vagy kétszer (május és augusztus) nyírták. A munkát a gazdák, a juhászok, vagy átlagbérre, ritkábban napszámra fogadott nyírók végezték. Ez utóbbi esetben a juhász csak a juhokat terelte a nyírók keze alá. Az állatot juhnyíró ollóval a fejétől nyírják egyik, majd másik oldalukra fordítva. Arra törekedtek, hogy az állat bőrét meg ne sértsék és a bundát egy darabban fordítsák le róla. A toklyó-, a meddő-, az ürü- és az anyaszőrt külön zsákokba rakták. A nyírás specializált mesterséggé vált, voltak falvak, ahonnan az erre specializálódott férfiak és nők messzi földekre eljártak. A nyíróbandát a bandagazda (nyírógazda) vezette. A fedé-mesi és hevesaranyosi bandába 25–30 férfi, a mikófalvaiba 20 férfi tartozott. Serényfalváról, Dobócáról, Dédesről 10–20 férfi és nő, Kömlőről 15–20 nő járt egy bandában. A szállást az uradalom biztosította számukra, és szekeret is küldtek értük. A nyírást csűrben, fészerben vagy sátorban végezték (Paládi-Kovács A. 1965).
Az Alsó-Garam mentén az 1920–1930-as évekig a folyóban úsztatták a birkákat. Ráterelték egy kompra, majd azt a parttól néhány méterre bevontatták, s innen a vízbe dobálták a birkákat. Egy pásztor a parton csengetett, ennek a hangjára evickéltek ki. Itt a juhászok és családtagjaik, s egyes gazdák a maguk birkáját nyírták. A zsákba rakás előtt a levágott szőröket a színben, vagy más szellős helyen néhány napra kifüggesztették (Timaffy L. 1987). Az Észak-Cserhát falvaiban az úsztatás idő-pontjáról a falusi juhászok értesítették a gazdákat. A több birkával rendelkező gazdák elmentek és segítettek a munkánál. A juhász bért kapott különmunkájáért. Az uradalmakban is két-három cselédet adtak ekkor a juhász mellé. Az úsztató mellett sövénykarám állt, ebből hajtották a birkákat a vízbe. A nyírás megszervezése a juhászok dolga volt. Emlékezet óta Cserhátsurányba a terényi tótok, Őrhalomba a csitári és ilinyi asszonyok jártak, Nagylócon és Nógrádsipeken helybeli szegényebb sorsú zsellérek nyírtak. Fizetésük darabonként az első világháború idejéig 3–5 fillér, 1944-ben 2 pengő volt (Zólyomi J. 1984).
A Kiskunságban a birkákat úsztatás után egy-két héttel, legtöbbször júniusban nyírták. Az előre fogadott birkanyíró asszonyok és lányok reggel korán megjelentek a falkánál vagy a tanyán „a vándorjuhászoknál is rendelt helyen”, és egész nap dolgoztak. A nagyobb nyájakat 8–10 nő nyírta (Nagy Czirok L. 1959). Büdszentmihá-lyon (Tiszavasvári régi neve) nyírás után végezték a juhok újrabílyogozását (Gombás A. 1963). Konyáron (Bihar m.) helyi nyírók bandában végezték a munkát. Ez a 40 éve együtt járó banda járt el a szomszédos községekbe, Nagylétára és Bagamérba is. Az uradalom juhait együtt nyírták, a gazdákhoz azonban sorban házhoz jártak, ezért darabonként 50 fillérrel többet fizettek nekik. Egy jó nyíró naponta 25–30 darabot tudott megnyírni, ha házakhoz kellett menni, öttel-tízzel kevesebbet. Az uradalmakban egy juhot is levághattak és megfőzhették maguknak (Molnár Gy. 1976).
Hajdúböszörményben ugyancsak helyi szegényebb parasztemberekből állt a nyírócsoport, ahogyan magukat hívták: nyírócsalád. A 20. század közepén a csapatban jobbára idősebb férfiak voltak, de emlékeztek arra, hogy régebben asszonyok is jártak juhot nyírni. A hajdúböszörményi nyírók a homokon (Nyírség) és a Hortobágyon 736is vállaltak munkát, miután a helyi nyírást elvégezték. Dolgoztak a Hortobágy környékén Kisszegen, Bagotán, Pródon, a Nagyhortobágyon, illetve Újfehértó környékén. A Hortobágyon nyíróhodályban nyírták, ide hajtották a környékről a juhokat. Ha tanyákon nyírtak, a parasztgazdák hazahajtották juhaikat. A hajdúböszörményi nyírók magukat élelmezték, kenyeret, szalonnát, száraztésztát és krumplit vittek magukkal (Bencsik J. 1971). Kalotaszegen is – szemben a környező Gyalui havasok és a Meszes-hegység román népével – esztendőnként csak egyszer, május végén–június elején nyírattak. A nyírást a pakulár végezte a régi formájú nyíróollóval. Juhnyírás alkalmával a tulajdonosok közül sokan ott tartózkodtak, vigyáztak a gyapjújukra. Ebből készítették a téli ruházathoz a condraposztót és a pokrócot. A helyi parasztszűcsökkel szívesen feldolgoztatják a juhok bőrét is. Ebből készült a férfiak kacsulája (sapkája), a díszes mejjrevalója és a nők kisbundája (Kós K. 1947b).

73526. térkép. A vándor juhnyírók falvai és körzetük a keleti palóc népterületen
A juhbőr egyszerű kikészítéséhez sok pásztor és juhtenyésztő gazda értett. A bárányt, de néha a nagyobbat is – zsák vagy tarisznya céljára – tömlőre nyúzták, nem hasították fel a hasán. A lenyúzott bőrt vesszőkkel kifeszítették, hogy ne száradjon ki, majd bekenték mésszel, később az egészet timsós lében áztatták. Egy idő után kézzel törték, a belső részen maradt húsdarabokat pedig vaskaparóval tisztogatták. A kidolgozott juhbőrből hátibűrt, egyszerű bekecset, sőt jobb darabokat is készítenek. A kospásztorok a kimustrált kosok herezacskójából dohányzacskót készítettek. A juhbőrök kikészítését azonban jobbára szakemberekre, tímárokra és szűcsökre bízták.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me