Társadalomkritikai és filozófiai törekvések a század eleji drámában

Full text search

Társadalomkritikai és filozófiai törekvések a század eleji drámában
A huszadik századi magyar dráma nagy lehetőségeit és elvetélését jelképezi Bródy Sándor drámaírói munkássága (l. a IV. kötetben). Drámái a polgári radikalizmus politikai fórumaivá váltak, de művészi erejük tehetsége alatt maradt, s így a magyar színpad ekkor még érintetlen attól a forradalomtól, 462amelyet Ady és Móricz, Bartók és Kodály jelentett az irodalomban és zenében.
Pedig igazi előfutár volt. Két út nyílott belőle: Móricz, sőt a harmincas években fellépő új drámaíró nemzedék, főleg Kodolányi János, Darvas József sem érthető meg nélküle, de Molnár Ferencnek is ő a kiindulási pontja. Bródy Sándor kezdeményei helyett Herczeg Ferenc a magyar dzsentri lassú alkalmazkodását fejezte ki Magyarország kapitalizálódásához, Molnár Ferenc műve viszont a polgár kiegyezését jelentette a dzsentri Magyarországgal. Ez a kompromisszum rányomta bélyegét a magyar dráma fejlődésére, s minden egészséges, az európai eszméket visszhangzó progressziós törekvésre.
A védekező magatartást kellett volna a kedvezőbb körülmények között utána jövő drámaíróknak a társadalmi és politikai progressziót támogató magatartássá változtatni, mint ahogy ezt tette Ady Endre a költészetben. De a polgári radikalizmus támadása drámairodalmunkban – még mielőtt kiépíthette volna hadállásait – megbukott. Ebben a helyzetben azután nem találhatott megfelelő akusztikára Földes Imre (1881–1958) két, jobbsorsra érdemes drámája, A császár katonái (1908) és a kispolgári nagyzolást leleplező A hivatalnok urak (1908). Így a magyar drámának a modern európai törekvésekkel lépést tartó, arra visszhangzó, a polgári társadalmi fejlődést leleplező, valóságábrázoló útja hosszú időre elzáródott. Ez az öncsonkító folyamat nemcsak drámairodalmunk egészét köti gúzsba, hanem egyéni tragédiák egész sorát eredményezi. Földes Imre Molnár sikerét megirigyelve, de a színpadrajutás egyedüli módját is választva, kommersz íróvá lesz, s társadalombíráló darabjainak eszméit megtagadva, eljut az Ifjabb Horváth Pálig, mindannak igazolásáig, amit fiatalkori darabjaiban elutasított.
Bródy szépen induló drámaírói pályája derékba tört. S ezt annál inkább sajnálhatjuk, mert Bródy színpadi sikere mutatja, milyen lehetőségeket tartogatott a polgári radikális szemléletű dráma mind a közönség nevelésére, mind színészetünk számára. Bródy ugyanis nemcsak harcos drámaíró volt, aki szószéknek tekintette a színpadot, hanem jól játszható szerepeket is írt: Varsányi Irén, a Vígszínház legkiválóbb színésznője A dada és A tanítónő címszerepeiben találta meg a maga egyéni, "varsányis" stílusát.
Bródy után nem egy írónk vállalja a társadalomkritikai mondanivalót. Számuk azonban egyre csökken, egyre kevesebben kapnak színpadot, egyre fagyosabb körülöttük a levegő. A Vígszínház magyar ciklusa több drámaírót szóhoz juttat, így jelennek meg színpadon a később több országban való hányódás után Bukarestben meghalt Fényes Samu (1863–1937) történelmi drámái, a Kuruc Féja Dávid (1902) és a Bacsányi (1903). A Kuruc Féja Dávid szemben áll a századforduló kuruc romantikájával, Herczeg Ferenc Ocskay brigadérosának megszépítő, a múlttal a mát igazoló szemléletével, s a kuruc témával a millenniumi görögtűzben lankadó függetlenségi eszmét éleszti ugyanazzal a keserűséggel, és szenvedélyes indulattal, mint majd Ady kuruc versei. Figyelemre méltó drámája még a Mátyás (1919).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me