Színházak és közönség. Naturalizmus, impresszionizmus

Full text search

Színházak és közönség. Naturalizmus, impresszionizmus
A századvég és a századelő a kapitalista színházi rendszer kialakulásának az időszaka. A nagy bécsi színházak mintájára a vidéki nagyvárosokban modern kőszínházak épülnek, s Pesten a millennium évében megnyílt Vígszínház 459után egymást követik az újabb színházi vállalkozások. Budapest ekkor lett igazi világváros, négy évtized alatt majdnem négyszeresére nőtt a lakossága, s a gyorsan gazdagodó polgárság megtöltötte a színházakat. Különösen a Vígszínház ment igen jól; valósággal összenőtt a korszakkal: az élet és a társadalom igazi, mély problémáival szembenézni nem akaró polgárság a francia háromszög-drámákat s a "nemi életet körültáncoló" bohózatokat feltálaló vállalkozásban cinkostársat, megértő jópajtást talált.
A korszak uralkodó stílusa, a naturalizmus a múlt század utolsó éveiben a színpad nagy forradalma volt, s a valóság esztétikai megismerésének új lehetőségeit tárta fel a színház számára is. A regény naturalizmusát át kell vinni a színházba is – adta ki a programszerű jelszót a naturalizmus szellemi atyja, Zola, aki a naturalista színház esztétikáját kifejtő híres tanulmányában (Le naturalisme au Théâtre, 1881) regények dramatizálására ösztönzött. Szerinte a regények különböző fejezeteinek, jeleneteinek színrevitele alkalmas volt az élet egy szeletét megmutató ábrázolási technika kimunkálására, másrészt a tizenkilencedik századi regényben megkövetelt gondos környezetrajz, részletes leírás a színpadi képszerű ábrázolásra, a díszlet és díszletfestő szerepének kiemelésére ösztönzött.
A naturalizmus haladó korszakának nagy színházi reformátorai a Goncourt-testvérektől, Laubétől kezdve Paulay Edéig nem egy ismert regényt vittek színpadra; maga a mester, Zola, a Thérèse Raquin című regényének dramatizálásával mutatott példát, s Paulay számára a Jókai-regények színpadi változatai az új művészi játékstílus kialakításának a Csiky-drámákkal csaknem azonos értékű alkalmai voltak. A magyar színpadi naturalizmus kétségtelenül legtudatosabb és legműveltebb képviselője, Hevesi Sándor is programszerűen vallotta, hogy a magyar színpadi irodalmat regények dramatizálásával kell megteremteni, s az ő nevéhez fűződik Mikszáth, majd Móricz regényeinek (Nem élhetek muzsikaszó nélkül, Légy jó mindhalálig) színpadravitele.
A naturalizmus új területeket fedezett fel a művészi ábrázolás számára, új témákkal (mint a kapitalizmus nyomása alatt szenvedő munkás, a nyomor költészete) gazdagította az irodalmat. A színpadon a klasszicizmus álpátoszos szavaló stílusával szemben a természetes beszédet, az apró gesztusokat, az az élethű arcjátékot, a kidolgozott mozdulatokat, a pontos díszleteket, kellékeket hangsúlyozta, s a csillogó egyéni alakításoknál fontosabbnak tartotta az összjátékot. Arra törekedett, hogy minden olyan legyen a színpadon, mint az életben.
A naturalizmus győzelme a színpadon lehetővé tette, hogy a valóság új oldalait feltáró nagy drámaírók, a realista Ibsen, majd Csehov és Gorkij, azután Hauptmann és Bernard Shaw műveit forradalmian új módon vigyék színre. Ismeretes, hogy Sztaniszlavszkij, aki különösen szcenikai szemléletben nagyon sokat tanult és vett át a naturalizmustól, Csehov és Gorkij drámáinak színpadra vitelével addig nem remélt mértékben mélyítette el a színészi lélekábrázolást.
A naturalista dráma klasszikus előfutára Ibsen, aki dialógusépítésben, zártságban, az élet egy szeletét ábrázoló szcenikai szemléletben, a gondos környezetrajzban szinte utolérhetetlen példát mutatott. De nemcsak a naturalisták, a modern dráma olyan művelői, mint O'Neill, Miller, Williams is ősüknek tekinthetik; naturalisták, szimbolisták, pszichológisták és újromantikusok, 460mind felfedezik a maguk Ibsenjét, oly gazdag az ő világa. Ibsennél (mint Zola regényeiben is) a szimbólum kiegészíti a naturalista látásmódot, aláhúzza a jelenségek értékét, hogy a részletek naturalista megfigyelésén alapuló ábrázolásából, az élet bemutatott "egy szeletéből" általános érvényű törvényszerűségeket mutathasson fel.
A naturalizmus első "szűkítője" Strindberg, aki megalapítja az élet "egy szeletét" leginkább bemutatni képes, a természetes beszédnek megfelelő akusztikát és teret biztosító Intim Színházat, s a drámát a társadalmi nyomor és bűn ábrázolásától a szekszuális nyomor és bűn ábrázolása felé fordítja.
A naturalizmus kezdeti szakasza hazánkban még a Nemzeti Színház Paulay-korszakára esik, s legnépszerűbb képviselője Csiky Gergely. Csiky az újromantikus drámával szemben tágítja a valóság drámai ábrázolásának határait, új témákat fedez fel a magyar színpad számára: a kapitalizálódó, polgárosodó társadalom jelenségeit és dilemmáit. A Párizst járt Csiky elsősorban a francia társalgási drámától tanult technikát, Ibsent még nem ismerte. Tőlük azonban nem a társadalmi bajok ábrázolására kapott példát, hanem elsősorban arra, hogyan lehet a konfliktust úgy kibontani, hogy az esetleges tragikus végkifejletet elkerülve, mindig kibékítő megoldással végződjön a dráma. Ezzel a század magyar drámáját tévútra terelte.
De Csiky még így is a kor nyelvén beszélő magyar polgári társadalmi drámát teremti meg, Thury Zoltán pedig Katonák című színművével (Vígszínház, 1898) a társadalmi kérdéseket még bátrabban felvető Bródy-drámáknak készíti elő az utat.
A magyar színpad a századforduló idején még lépést tart a világ drámairodalmával, s a modern dráma eredményeire elég gyorsan reagál. Ibsen, Csehov, Gorkij, Strindberg, Hauptmann, G. B. Shaw drámái a modern irodalom iránt érdeklődő Vígszínházban hamar színpadra kerülnek. A Vígszínház új lendületet ad a magyar drámairodalomnak is: a polgári progresszió eszméit tükröző Thury-, Bródy- és Lengyel-drámák színrevitelével. A modern dráma s az emberi haladást szolgáló modern színházművészet ápolását és támogatását, hazai kultuszát tűzte zászlajára az 1904-ben megalakult Thália Társaság. Művészi programja azonban (Ibsen, Strindberg, Gorkij, Hauptmann, Wedekind, Heyermans szerepeltek műsorán) a hatóságok ellenállására talált. A színházak haladó célkitűzései a tízes évektől kezdve a konzervatív körök egyre erőteljesebb ellenállásába ütköztek. A Vígszínház, amely a naturalizmusnak végleg polgárjogot adott magyar színpadon, a régi Nemzeti Színház patetikus, színfalakat hasogató, a különböző nagy egyéniségek összjáték nélküli stílusa után a természetes beszédet, az apró gesztusokat, az élethű arcjátékot, a pontos díszleteket és kellékeket helyezte előtérbe. Viszont hiányzott belőle a társadalmi betegségek leleplezésének szándéka. A szcenikai szemlélet, a dramaturgiai elv még azonos volt: a színpadon lejátszódó történet az ábrázolandó élet másolata legyen, a közönség az élet egy darabját lássa a színpadi képzelt negyedik falon keresztül. De a Vígszínház a naturalizmussal a divatos francia társalgási drámák által ismerkedett meg, amely azt a háromszög-drámák, kisszerű szerelmi történetek intim ábrázolásának technikájává sekélyesítette.
A francia társalgási dráma művelői s a strindbergi erotizmust továbbfejlesztő Frank Wedekind vagy az osztrák Arthur Schnitzler, Oscar Wilde 461nyűgnek érezték már a naturalizmust, de technikája nélkül nem tudtak meglenni, Így fordultak az impresszionizmushoz, s a naturalizmust az impresszionizmussal akarták továbbfejleszteni.
Az impresszionizmus a drámairodalomban és a színházművészetben korántsem tölt be olyan pozitív szerepet, mint a festészetben vagy a lírában. Köztudomású, hogy a valóság új rétegeit hódította meg a festészet számára, elmélyítette a festői látást: elég csak Monet, Renoir képeire vagy a magyar festészetre gyakorolt hatására hivatkoznunk. Eddig kifejezhetetlen dolgokat és érzéseket tett kifejezhetővé a líra számára.
Nem így a drámában. Az impresszionista dráma lemond arról, hogy hőseit a környező világgal levő kapcsolataikban ábrázolja, s a naturalizmusénál is szűkebb világot vitt a színpadra. Hősei szekszuális viszonyainak hangulatreflexeit mutatta csak meg. Lemondott a művészet egyik alapvető feladatáról, az általánosító törekvésről, csak benyomásoknak adta át magát, s egy szűklátókörű, individualista nyárspolgári életideált fogalmazott meg színpadi figuráiban. Az impresszionizmus útját járja Herczeg Ferenc és Molnár Ferenc, de a két világháború között feltűnt népszerű szerzők: Bókay János, Vaszary János és Gábor, Bus Fekete László és a többiek is. S mivel az impresszionista színpad (a spenceri szociológia, a Taine-féle miliő-elmélet csődjének beismeréseként,) a társadalmi összefüggések drámai magyarázatával is szakított, a valóság felszíne mögött irracionális, misztikus jelenségeket éreztetett, s a szerelmet is mint misztériumot, mint az emberre leselkedő végzetet fogta fel. A stílus rendkívüli ellentmondásossága abban áll, hogy a metafizikai világot a naturalizmus földhözragadt prózaiságával, költészet és stilizálás nélkül ábrázolta.
A pillanatnyi benyomásoknak élő, a nagy összefüggések bemutatását mellőző impresszionista dráma szükségszerűen lemondott az igazi drámai konfliktusokról is: sem Schnitzler, sem Oscar Wilde, de Molnár drámáiban sem igen találunk olyan konflikust, olyan valódi drámai harcot, amire az ember az életben igazán odafigyel.
A tízes évektől kezdve –. majd a két világháború között még fokozottabban – színházaink ízlését és világszemléletét a kasszaraport, a közönség igényeinek a kiszolgálása határozta meg. A közönségigény a nyugati kozmopolita export-dráma világszemléletében nevelődött. A kozmopolita piac importja s az ezzel versenyrekelő, ezt utánzó hazai export-dráma kiszorítja a színpadról a társadalmi és nemzeti sorskérdéseket megfogalmazó igazi drámát. Ha valódi író színpadhoz jut, eltereli őt a végső kérdések kimondásától, a konfliktusok kibontásától, hogy a közönség nyugodjon meg: az életben minden rendben van, ami harc a színpadon folyt, csak félreértés, trükk, játék, tévedés volt.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me