Móricz Zsigmond

Full text search

Móricz Zsigmond
A sajátosan magyar nemzeti dráma kérdése izgatta Móricz Zsigmondot. "A magyar színpadnak még ma sincs igazi színműirodalma, s így a magyarság élete a színpad világában ma sincs eléggé képviselve" – írja A magyar színpad tradíciói című nevezetes cikkében. Móricz szerint a magyar nemzeti drámának különböznie kell a nyugati drámától, a magyar életben kell gyökereznie.
469Ennek a programnak a jegyében született meg a Sári bíró (Nemzeti Színház, 1909). A darab új jellegét, szakítását a népszínmű hagyományaival gyengítette, hogy Sári bíróné szerepét a színház Blaha Lujzára osztotta, akinek személye elválaszthatatlan a nótázó, pántlikás népszínműtől. Blaháné nem az a rusztikus, erőszakos parasztasszony volt az előadásban, akit Móricz megírt, hanem bájos, stilizált nagyasszony. A szerep majd első felújításakor, 1923-ban talál igazi gazdára Rákosi Szidi személyében.
A Sári bíró idealizálás nélkül ábrázolja a falu életét. Ebben megelőzte Bródy A tanítónője, de Bródy a konfliktust a polgári radikális entellektüel szemével, Tóth Flóra alakján keresztül ábrázolja. A Sári bíró társadalmi képlete egyrészt szélesebb, másrészt a parasztságon belüli osztályharcot mutatja meg.
A Sári bíró szcenikai szemléleté, dramaturgiája naturalista. Az állóképszerű ábrázolás, a társadalomból kivágott szelet mikroszkopikusan aprólékos bemutatása, a gondos környezetrajz jellemzi, s figuráit úgy beszélteti, hogy szövegükből a környezethez való konkrét viszonyuk, társadalmi hovatartozásuk derüljön ki. Móricz osztályhelyzetük szerint, társadalmi összefüggésükben rajzolja meg hőseit, bizonyos értelemben tipizál.
A Sári bíró műfaját tekintve vígjáték, de minden látszólagos kedélyessége ellenére, sokkal kegyetlenebb képet fest a valóságról, mint a korabeli középfajú drámák. A két rivális, Sári bíró meg Pengő-Kovács összebékül egymással: megegyeznek a szegényparasztság kárára. Ez a "happy end" tehát társadalombírálat s Móricz finom valóságérzékét mutatja. A bonyodalom a klaszszikus vígjátékok tanulságai szerint szövődik: a két öreg vetélytárs gyermekei egymást szeretik. Ez a motívum azután egyszerűvé, átttekinthetővé teszi az egész szerkezetet, s ugyanakkor néhány harsány komikai ötlet megvalósítására ad alkalmat.
A darab sikere fellelkesíti az írót. Két év múlva bemutatják a Falu összefoglaló cím alatt három kis remeklését, a Mint a mezőnek virágai, a Magyarosan, a Kend a pap című egyfelvonásosokat (Nemzeti Színház, 1911). Mesterien építi fel egyfelvonásosait, dialógusai élők, s az adomaszerű történetekből megannyi drámai világ bomlik ki.
A nemzeti dráma megteremtésének programja jegyében írja át drámának Fazekas Mihály Ludas Matyiját. A darab – annak ellenére, hogy nem fejezte be teljesen – azt bizonyítja, hogy Móricz ért a drámához: biztos kézzel formálja drámává az elbeszélő költeményt. Új szállal bővíti a történetet: Matyi és Éva szerelmével gazdagítva motiválja a drámai összeütközéseket. Változatos cselekményt komponál s tovább is mélyíti Fazekas mondanivalóját. Matyi nem adja vissza háromszor Döbröginek a botütéseket, a harmadik verés mint figyelmeztető fenyegetés hangzik el, mint elkerülhetetlen végzet következik be valamikor a történelemben.
Móricz Zsigmond egyfelvonásosai külön fejezetet érdemelnének drámairodalmunk történetében. Előtte az egyfelvonásosokat nem tartották teljes értékű drámának, s ha valami jelentős született e nemben, mint Tömörkény István A barlanglakókja (Nemzeti Színház, 1912), amely a Hauptmann-féle naturalista dráma színvonalán röntgenpontosságú kórképet fest a magyar szegénység egyik rétegéről, a kritika s Tömörkény életrajzírója is színpadra tett novellának tartotta. Pedig Csehov, Strindberg, Shaw, Móricz s a modern 470dráma új egyfelvonásos-kultusza bizonyítja, hogy ebben a formában nagyon lényeges új dolgokat lehet kimondani a világról.
Móricz csaknem negyven egyfelvonásost írt, nagy részét az első világháború előtt, s Nagy Endre kabaréjában kerültek színre. Ez a kabaré Ady, Móricz Zsigmond, Kosztolányi Dezső, Juhász Gyula, Karinthy Frigyes műveinek biztosított fórumot s a radikális polgári ellenzék szatirikus színháza lett. Nagy Endre a kabarét kísérleti színpaddá avatta, de nemcsak a formával és újszerű megoldásokkal kísérletezett,hanem művészi magatartást is alakított ki. Móricz egyfelvonásosait, jeleneteit konvencióktól mentes, természetes előadásban adták elő.
A korszak Móricz-egyfelvonásosai közül a Fortunatus című dráma emelkedik ki, amelyben – Gellért Oszkár véleménye szerint – Móricz legközelebb jut Shakespeare-hez. A téma és a történelmi konfliktus, amelyet Móricz megragadott, valóban "közel állt az angol királydrámák világához. A Mátyás halála után feltámadott feudális anarchia kora, Mohács küszöbén."
A nagy író drámái közül itt emelkedik fel először regényeihez és novelláihoz, itt teremt igazán drámai nyelvet. S éppen ez a nagyigényű, az egyfelvonásos műfaji megújításával kecsegtető mű cél előtti megtorpanása mutatja, hogy a kommersz-színház milyen bénító befolyással volt még a legnagyobb tehetségekre is: a Fortunatusban "az ábrázolás monumentalitása keveredik a kommersz-dráma színpadi ügyeskedéseivel".
A Fortunatus egy idejétmúlt társadalmi forma felbomlását, válságát mutatja meg, s a Tisza István Magyarországában a figyelmeztetés, a vészjósló kritika erejével hathatott. De az éles összeütközést, Drágffy és Fortunatus Imre küzdelmét érthetetlen módon feloldja, másrészt a naturalizmus szekszuális érdeklődésén messze túlmenve, szinte dekadens, túlfűtött erotikájával elvonja a figyelmet a fő ellentétről. Ez gyengíti a hasonló erővel írt, de vad erotikába fulladó későbbi, kitűnően szerkesztett, ellenállhatatlan sodrású Vadkanját is.
Móricz e korszakot záró, egyben új útjaival, új művészi gondjaival összekötő műve, a Pacsirtaszó (Nemzeti Színház, 1917). A téma végigkíséri Móricz írói útját, novelláiban, regényeiben egyaránt feltűnik a Pillangótól kezdve az Égi madárig és a Csibe-novellákig. Drámáiban kétszer fogalmazta meg: az első neki rugaszkodás a Pacsirtaszó, az utolsó, egyben Móricz drámai életművét lezáró alkotás a Kismadár.
A Pacsirtaszó a Sári bíróhoz képest is további és tudatos szembefordulás a népszínmű hagyományaival, megtartva annak eredeti irányzatosságát. A darab főhőse, Erzsi szegény parasztlány, akit szülei, míg szerelme katonáskodott, hozzáadtak a falu leggazdagabb, özvegy gazdájához. Erzsi dolgos asszony, a nagygazda házában is megbecsülik, mégsem érzi ott igazán jól magát. Lelkiismeretfurdalása akkor válik teljessé, amikor Miska hazajön a katonaságtól s megsérti. Azt kívánja az urától, vegyen elégtételt Miskán az őt ért sértés miatt. A gazda azonban nem áll ki Miskával, hanem lecsukatja. Erzsi látja, "miféle ember" az ura, s elhagyja. De nem Miska hitvese lesz, hanem a falu becsületes bírájáé. Ez a megoldás a francia társasági drámákból való s megfelel a közönség korabeli igényének, erkölcsi és esztétikai felfogásának. Miska is elnyeri jutalmát: Erzsi húga lesz az ő felesége.
Móricz nem elégedhetett meg ezzel a felemás, kiegyező, a polgári közönség ízlésének fejet hajtó megoldással. A téma és a megoldás égethette lelkét, 471mint a tűz, ezért fogott mindegyre neki, hogy igazságosabb s egyben művészibb megoldást találjon.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me