Gárdonyi Géza

Full text search

468Gárdonyi Géza
Már Gárdonyi Géza (pályáját l. a IV. kötetben) nagysikerű A bor című színművében (Nemzeti Színház, 1901) is van ebből a szemléletből valami: Baracs Imre és Szúnyog Juli konfliktusa, Eszter életútja mögött mint társadalomtörténeti háttér a falu differenciálódása tűnik fel. De Gárdonyi a kínálkozó népdrámai lehetőséget, az igazi konfliktust, a társadalmi ellentét ábrázolását megkerüli, s esetleges vonások kidomborításával a házastársi dac drámájává egyszerűsíti a történetet.
Gárdonyi, Bródyhoz hasonlóan, szintén tudatosan alkalmazza a naturalizmus dramaturgiáját, a darabhoz írt szerzői utasításai félreérthetetlenül erről tanúskodnak, A bor mégsem tiszta naturalista dráma. A népszínmű konvenciói, melodramatikus megoldásai továbbélnek benne, de nagy jelentősége, hogy figuráit megtisztítja az eddigi parasztábrázolás cifraszűrös, pántlikás szemléletétől, s ezzel az igazi fordulat, Móricz Sári bírója számára készíti elő az utat.
Többi darabjában nem tudja megközelíteni A bor drámai erejét: sem a szirupos érzelgősséggel kevert Annuskában (Nemzeti Színház, 1903), sem A láthatatlan emberből dramatizált Zétában. Egy művére érdemes még felfigyelni, a Fehér Anna (Király Színház, 1905) című népies játékára, vagy ahogy a szerző nevezte (a népszínművek még mindig sikeres betyár-romantikájára gondolva): betyár-történetére. Gárdonyi a népballadák világához fordul; néhány évvel azelőtt jelenteti meg Nagy János Heves megyei gyűjtésében a Fehér Anna-ballada variánsait. A népköltészet gyűjtése ebben az időben újra program, Bartók és Kodály ekkor kezdik meg népzenei gyűjtőútjaikat, s ebben a légkörben írja meg Balázs Béla is ősi nyolcasban – a Molnár Anna című ballada formájában – A kékszakállú herceg vára szövegkönyvét.
A Király Színház a János vitéz sikerén felbuzdulva határozta el a Fehér Anna bemutatását, de a várt siker elmaradt. Gárdonyi darabjának sokkal sűrűbb, tragikusabb volt az atmoszférája, mint a János vitéznek, amely a színpadra került változatában, bár Petőfi költeményének népmesei elemeiből készült, mégiscsak operett volt. A Fehér Anna komor balladaisága nem tetszhetett a Király Színház közönségének, még akkor sem, ha a címszereplő Fedák Sári a szerep tragikai lehetőségeit kilúgozva, szentimentális operett-szerepeinek irányába vitte el a figurát.
A Fehér Anna újabb elszalasztott lehetőséget jelent: a nemzeti drámának a korabeli színházi viszonyok között pusztulásra ítélt kísérletét.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me