Dekadens korszaka

Full text search

Dekadens korszaka
Költői pályája 1903 táján kezdődik, mikor a budapesti egyetem bölcsészkarára iratkozik. Egy szemesztert a bécsi egyetemen is végez, de két év után abbahagyja tanulmányait és újságírónak szegődik a Budapesti Naplóhoz. Nevével előbb – utóbb szinte valamennyi, számára elérhető lapban találkozunk. Kezdő éveinek terméséből legtöbbet a Bácskai Hírlap (1903–1905)) a Szeged és Vidéke (1904–1905), a Magyar Szemle (1906) közöl. A Nyugatnak kezdettől munkatársa, de dolgozik a katolikus Életnek (1910–1914), a szociáldemokrata Népszavának (1907–1908), A Hétnek (1906–1916), az Új Időknek (1907–1916) s 1910–19-ig egyik főmunkatársa a radikális Világnak. Igazi íróvá újságírói munkája során érik, de műveltségének gazdag alaprétege egyetemi évei alatt rakódik le. Tagja a Négyesy-szemináriumnak, itt köt szoros barátságot Juhász Gyulával és Babits Mihállyal, s velük együtt készül tudatosan a költői hivatásra, a modern magyar irodalom megteremtésére.
A sajátjává érlelt filozófiai és művészi hatások természete igen ellentmondásos. A bölcselők, akikhez a kordivat vagy saját hajlamainak ösztönzésére vonzódik – Schopenhauer, Nietzsche, Platón – gőgös individualizmusra vagy magános lázadásra nevelik. A költők – Leconte de Lisle-től Baudelaire-en át Rilkéig – valamennyien a polgári társadalomban magányossá vált művész helyzetének fájdalmas, kínzó válságát tárják elé. A modern szociológia az adott társadalom igazságtalanságára, a változások szükségére és lehetőségeire eszméltette. A haladó polgári lapok redakcióiban naponta szemben találta magát a megoldást sürgető konkrét kérdésekkel, de az egyértelmű elkötelezés helyett eleinte tábort nem választott, engedte magát sodortatni. A polgári újságírás laza erkölcse kezére játszott ebben.
Korai műveiben kevés a megszenvedett, súlyos alkotás. Első kötete – Négy fal között (1907) – a mohó felkészülés verseit tartalmazza. A modern elemek e kötetben s az 1910 előtt írott versekben általában még szervetlenül keverednek a századvégi szecesszió stílusjegyeivel. Reviczky érzelmessége, Komjáthy izzó lobogása és a neoromantika engedékenyen megfér Nietzschétől 307tanult lázas vitalizmusával, mely időnként önmaga ellentétébe: enervált hangulatokba csap át.
Ez a végletesség azonban már igazi egyéni sajátság, a költő művészi jellemének két fontos vonását árulja el: az ideges zaklatottságot és hajlamot a mutatványosságra. Bármiről írjon is – a megfeszített Jézusról, a viharba bődülő oroszlánról, történelmünk eseményeiről –, e hajlamait valamiképpen mindig érvényre juttatja. Ő is felfedezi például a "magyar Ugar"-t, de nyomban egzotikummá is lényegíti. Ázsia rejtelmességét érzi az alföldi tájban. A paraszt nomád csodaként tetszik fel előtte, "Mint egy bús isten", magánosan, büszkén, ismeretlen bánattal terhesen (Alföld, A magyar paraszt). Magyar szonettek című ciklusa iskolapéldája annak, hogyan tudja az ifjú Kosztolányi a szonett zárt és szigorú formájában, a tiszteletreméltó történelmi emlék anyaga révén a maga szenzáció-szomjúságát kielégíteni s lázas izgalmait tárgyiasítani. Biztos érzékkel méri fel a szonett-adta teret. Az élménykomplexusból kiválasztja a számára fontosat, lehánt róla minden mellékes elemet, aztán elkezdi az építést. A maghoz alkot burkot, lehetőleg könnyen alakítható és jól kapcsolható, de nem egy tömbből való elemek révén. Így nem kell a szigorúan szerves és ágasbogas anyag versbetörésével "vesződnie". Ezért tudja könnyedén követni az ihlet ujjmulatásait: hátteret, szituációt teremteni és ennek közegén haladni tervszerűen a vers csúcsa felé. Mélyre nem hatol sem hőse, sem a történelem értelmezésében. Számára elsősorban a robbanó hatású, színpadias látvány a fontos.
Mintha nem ismerne mérsékelt érzést, folyton végletes hatásokra tör. Leveleiben szenzációkról, megrendülésekről, nagy válságokról és elhatározásokról tudósít, s verseiben éppen így túloz. Vagy fergetegesen kavargó vagy meredten mozdulatlan, vörösen izzó vagy jegesen dermedt, vakítóan fényes vagy éjsötét, színtere a szoba vagy a kozmosz. Amit fontosnak érez, azt a bűvész ügyességével helyezi el a vers csúcsára. Művei tele vannak mély jelentőséget sejtető rövid mondatokkal. Gyakori bennük a felkiáltójel, a gondolatjel és a három pont. Mind arra figyelmeztet, hogy nagy és mély gondolatot közölt. Verselési alakzatai mindig erőteljesen zárnak, tagolnak és hangsúlyoznak, földrengéssé fokozzák az idegrezdüléseket vagy halotti némasággá a csendet.
Korai novelláiban ugyanezekre a tulajdonságokra ismerhetünk. Első köteteiben (Boszorkányos esték, 1908; Bolondok, 1911) alig van olyan történet, mely konkrét látványból, valóságos élethelyzetből bontakozna ki. Általában valamilyen különös érzést tárgyiasít ezekben is, de nem határozott indulatot vagy felismerést, hanem ismét csak a maga megnevezhetetlen, morbid izgalmakkal vegyes zaklatottságát. Anna, a képzelgő cselédlány fél a boszorkánytól, rémületében leszúrja az őt ijesztgető úrfit s utána "őrült örömmel" újságolja: "Megöltem a boszorkányt" (A boszorkány). Másik jellegzetes, novellájában (A léggömb elrepül) egy gyermeket szerepeltet, akinek betegességén semmi gyógymód nem segít. Végül egy ötlet mégis hatásosnak bizonyul: léggömbbel ajándékozzák meg. Ettől látszólag visszanyeri életkedvét, de valójában a betegség másik végletébe csap át, a repülés mániája tör rá, s a léggömbbel kiugrik az ablakon. Így azonban természetes lehetne a történet, ezért Kosztolányi úgy fejezi be, hogy a fiú nem zuhan le, hanem az égbe száll. A korai novellák többségében a realitás éppen csak sejthető, 308épp hogy belejátszik a valószínűtlen történetbe, vagy ha túlsúlyra jut, mint a Két öreg úr esetében, akkor is csak eszköze valami fontosabbnak vélt, mögöttes jelentésnek. Annak például, hogy az ifjúság visszavonhatatlanul elmúlik, vagy hogy a költő, fia pusztulása láttán is, az eseményben rejlő novellalehetőségen tűnődik. A történet primér értelménél mindig fontosabb a borzongással vegyes ámulás azon, hogy az emberen milyen furcsa, értelmetlen hangulatok és rögeszmék lehetnek úrrá.
Az Európa-szerte divatos fantasztikus-szimbolikus novella magyarrá honosításának vagyunk itt tanúi. A módszer gazdag lehetőségeket rejt magában, egyelőre azonban csak szokatlansága a szembeötlő, mivel a feldolgozott problémák hordereje mérsékelt jelentőségű. E hiányt itt is a jól bevált műfogásokkal igyekszik pótolni a költő. A valóságelemekkel itt is épp olyan mesteri fölénnyel bánik, mint a versekben. Könnyedén teremt kiélezett helyzeteket, feszült atmoszférát. A közeli tárgyak éppúgy, mint az ég vagy az időjárás, mindig a különös mondandó természetéhez stilizálódnak. A figurák is teljesen a képzelet művei, önmagukért sohasem fontosak, jellemüket a koncepció határozza meg, s az méri ki létük határait. Furcsa alakok, de gazdag egyéni vonásokkal nem rendelkeznek. Hitelesek és érdekesek a maguk módján, de izgalmaik, problémáik ma már távoliak. Pedig Kosztolányi előadása már ekkor is tiszta, jó iramú és célratörő. De épp azért ilyen, mert a konkrét látvány nem kényszeríti ábrázolásra. Mondandóit nem a közvetlenül látott életdarab szívós alakítása révén tükrözi. Anyagát képzeletéből merítve adagolja és színezi az eltervelt drámai hatás igényei szerint. Nagyon mesterkélt egyszerűség az ifjú Kosztolányié: a lázas zaklatottságot nem a túlburjánzó részletekben, hanem a történet struktúrájában juttatja érvényre. Színjáték számára a novella is, elsősorban belső szenzációinak eszköze.
Ez a magába fordult lázas aktivitás külső elkötelezés híján még évekig nem kap megfelelő formákat. Pedig a hazai társadalom erjedőben van, a politikai forrongás közönséget nevel, fórumokat teremt az új irodalomnak s ösztönző villanyossággal hatja át az irodalmi életet. Kosztolányi átveszi és magában fel is fokozza ezt a villanyosságot, de politikai tartalmától megfosztja. Érlelő, tartalmas kapcsolatoktól esik el így, s ezért kényszerül privát jellegű izgalmakkal, narkotikumokkal kárpótolni magát. A lázas idegtornák, a hosszú kártyacsaták, a polgárhökkentő csínyek, a bohém szertelenség ideje ez: Esti Kornél fénykora. Ekkori köteteinek – Őszi koncert, Kártya (versek, 1911), Beteg lelkek (novellák, 1912), Mágia (versek, 1912) – halálkultuszában, borzongásaiban, ellankadásaiban és tobzódó lázaiban a hatáskeltő szándéknak éppoly nagy szerepe van, mint a belső kényszernek.
Pedig elég korán felismeri, hogy gazdagabb kapcsolatok híján elsorvadhat lírája. Mágia című kötetében már gyűlöletes börtönnek érzi az individuum szűkös világát. A zilált, értelmetlen élet iránti csömör és unalom egyre erősebben üt át a versein, s lázas mámora épp a maga végletességével, haláltáncszerű örvénylésével jelzi, hogy a privát szenzációk utolsó fázisához ért a költő.
Eme válságjelekkel párhuzamosan, nagy megszakításokkal és erőtlenebbül ugyan, de viszonylag épen működik írásaiban egy termékenyebb hajlam is: a szociális indítékú lázadás és az esett, kiszolgáltatott emberek iránti részvét. Ez öltött érdekes és eredeti formát már az egészen korai Sakkmattban, s ez 309a magasabbrendű érdekeltség emeli ekkori darabjai fölé Szeretlek, Egy régi tárca, A szemetes és Appendicitis című novelláit. Erejüket és elevenségüket az adja, hogy a mondandó, ami bennük életre kel, olyan határozott értelmű, humánus tartalmú érzelmi vagy gondolati lelemény, mely a költőt is intenzívebben, sürgetőbben ösztönzi átérző, beleélő epikusi képességeinek mozgósítására. A másutt kimódoltnak ható váratlan fordulat itt sorsfordító jelentőségűvé súlyosodik, a jelentéktelen esemény mély értelmű bírálatot fejez ki. Az Appendicitis szürke, szorgalmas kishivatalnoka egy vakbélműtét során a feléje hajló emberek figyelme, az érte való részvét és aggodalom közepette egy pillanatra a mindenség centrumának érzi magát, s ez a pillanat kiveti élete szokott rendjéből: fütyül a hivatalra, szorgalomra, utcára kerül, de szánalmas és megható szívóssággal őrzi a pillanat emlékét, mikor magát fontosnak tudhatta. Így lett az operáció sorsfordító esemény; s épp így figyelmeztet arra, hogy az adott társadalom a boldogságnak csak tragikomikus fajtáját adhatja. A jelentéktelen fordulatok képtelen és gyakori felduzzasztásában tehát – mint erre Kardos László rámutatott – az életbetöltő események hiánya, a kispolgári élet szűkössége, szomorú távlattalansága is benne foglaltatik.
Kosztolányi humánus érzékenysége nem tompult el tehát e válságos esztendők során sem, de tudatos szemléletté sem tisztult. A kor lázas zűrzavarából nem tudta kivenni a világos cél felé törekvő tendenciákat, s így a felfogott villamosság szükségképpen okozott benne értelmetlen zaklatottságot. A világ ugyan kiszámíthatatlan, titokzatos zűrzavar e művekben, de – alig sejthetően – csodákat is rejteget.
Mindezzel együtt Kosztolányi pályájának első szakasza erősen dekadens jellegű. Ösztönzői közül Wilde romlatag esztétizmusához áll a legközelebb. A szegény kisgyermek panaszai (1910) azért legjobb műve e korszaknak, mert benne művészetének leggazdagabb forrása fakad fel. Az az érzelmi réteg, mely még közel áll az ember testi, gyermeki mivoltához. Kosztolányiban, mint erre Barta János rámutatott, a tudat intellektuális, erkölcsi, akarati szintje alatt páratlan elevenséggel élt haláláig a gyermek, aki csak lát, hall, tapint, s e primitív érzékelések nyomán fakadt hangulataiba mélyed, akinek a világhoz fűződő kapcsolatain a homályos öntudatlanból fakadó ősi ösztönök uralkodnak, s ezek szerint érzi magát otthonosnak, riadtnak, idegennek vagy kíváncsinak.
A heroikus pózokban tetszelgő költő egyszerre ráérez erre a gyermeki érzésrétegre. Nem véletlenül. A boldog, gondtalan készülődésnek vége, Babits, a szeretett barát is eltávolodik tőle, s a védettséghez szokott ifjú egyedül áll az irodalmi élet porondján. Közben egy heves szerelem is szülővárosához vonja. Saját szorongását, egyedüllétének bánatos hangulatait vetítheti rá a szabadkai gyermekkor visszaidézett világára.
Az a megindultság, mellyel az eltünt emlékeket visszaidézi, ahogy színes varázslatukban megmerül, nagyon közel áll az impresszionisták sóvár szomjúságához, mellyel a pillanat benyomásait megrögzíteni törekedtek. Eszmét, értelmet, igazságot, törvényt az ifjú Kosztolányi sem keres a dolgok mögött, de belső világának rejtelmes sugallatait annál fontosabbnak érzi. Figyelmét tehát ezekre fordítja akkor is, ha látszólag a világra néz. A friss benyomás azért olyan becses számára, mert általa érzéseit közvetlenül fejezheti ki. Mégis 310tévedés lenne a ciklust pusztán impresszionistának minősíteni. A képek hangulata, a tárgyak s az éjszaka titokzatos jelbeszéde életről, érzésekről mindig tartalmaz itt valami jelentéstöbbletet, valami szimbolikus jelentőséget; a mozaikszerű részleteket összefogja az egyazon tónus, az egész verset átható baljós ünnepélyesség, a költő sajátos életérzésének e hangulati párlata. Impresszionizmus és szimbolizmus spontán és magabiztos egybejátszásának vagyunk tehát tanúi.
A költő úgy idézi egyes emlékeit, mintha önkéntelenül, sőt véletlenül bukkant volna rájuk, maga is ámul rajtuk, aztán révetegen elérzékenyül távoliságuk miatt. Képei laza, mellérendeléses kapcsolatban követik egymást, s felsorolásaival, állapotszerű rajzaival is tétovaságot, a magaátadás passzív örömét hangsúlyozza. De éberen vigyáz, hogy a megsejtett belső titkok közelsége érzékelhető legyen. Ezért alkalmaz sejtelmes világítást, mely áthatja hatásosan társított színeinek finom árnyalatait, s a felfokozott zeneiséggel együtt mélyre utaló szimbolikus jelentőséget képes sugallni.
A kisgyermek-szerep hitelét nemcsak a ciklus sikere, de az a tény is bizonyítja, hogy később új és új darabokkal tudta bővíteni, továbbépíteni, s az élményréteg egyik eleméből fejleszti ki önálló új ciklusát, az Őszi koncertet (1912). A költő itt is kilép önmagából, most azonban sokkal teátrálisabb. Oratóriumi keretben jeleníti meg szerelmi fájdalmát és borzongva játszat egybe gyümölcsös teljességet, veszteségérzést, halál-borzongást. De a szorongás és hallucinálás, ami jól állt a kisgyereknek, itt kínosan hat, s a misztikus, párás atmoszféra omlatag dekadenciát lehel. Nyilvánvaló, hogy az elszigetelt belső színjáték táplálóerői már ekkor apadóban vannak.
A bénulások és félelmek, mámorok és lehangolódások e lázas színjátéka azonban bizonyos nyereséggel is jár. Ahogy az ifjonti zaklatottságban is van korfestő jelentőség és csodát sejtető ígéret, úgy az önelemző figyelem jóvoltából is értékes kifejezőkészségekhez jut líránk. A fiatal Kosztolányi egyike azoknak, akik az epigon-népiesség idején megmerevedett és elszürkült költői beszédet a modern érzések kifejezésére alkalmassá teszik. A szavak között új összefüggéseket teremt, stílusának illanó könnyedségéhez, hajlékonyságához gyakran társul tapintható érzékletesség. Az oldott hangulatiságot, a zenei indítékú asszociációkat biztos szerkezet fogja arányos formába, s a pillanatnyi benyomások színes zavara felett mindig ott van az érzelmes-borús tónus állandósága. Vízió és elemzés, árnyalatnyi rezdülés és egy-egy élmény egész folyamatának ciklussal történő összefogása, vagyis minden oldás és kötés arra való itt, hogy a megfoghatatlannak tűnő szubjektumot hiánytalanul kifejezze.
Ezek az újszerű és gazdag művészi adottságok el sem képzelhetők anélkül a műfordítói munka nélkül, melynek termését Modern költők (1913) című nagyszabású gyűjteményében tette közé. A hitelesség nem tartozik e fordítások erényei közé. Sokféle jelleg, sokféle mondanivaló, tengernyi árnyalat, hangulat, szín, zene, szókötés, képalkotó és komponáló módszer elemzése és reprodukálása közben önmaga lehetőségeire eszmélt. S nemcsak maga nyert ezen. A korabeli olvasók, de még a következő nemzedék számára is ebből az antológiából bontakozott ki a modern világirodalom viszonylag teljes horizontja.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me