A háború, a forradalmak: érlelődés

Full text search

311A háború, a forradalmak: érlelődés
A dekadencia köde a világháború idején kezd eloszlani Kosztolányi műveiből. Öccsét behívják katonának, hamarosan a frontra kerül. 1913-ban feleségül veszi Harmos Ilonát (aki neves színésznő s Görög Ilona néven novellákat is ír). A bohém élet gondtalanságát állandósuló aggodalmak váltják fel. Fia születése, felesége betegsége révén is valódibb fájdalmak s köznapibb gondok átérzésére kényszerül. Az emberiségre szakadt borzalmat egyéni megrázkódtatásai lassanként értetik meg vele. Nem osztozik a soviniszta lelkesedésben. A véres jelennel szemben Virág Benedek békés, szelíd világát idézi sóvár nosztalgiával (Ének Virág Benedekről). Közvetlenül a háború előtt tett külföldi útjai során már megsejti az osztatlan Európáról táplált illúziók széthullását, de mikor kitör a háború, még konokabb hűséggel őrzi a szellem Európájához fűződő kapcsolatait. Keserű ítéletet mond az írók felett, akik beállnak a háborús uszítók közé.
A Kosztolányi-ház munkás légkörében fogant, olvasmányai által is táplált s a haladó lapok redakcióiban felsarjadt demokratizmusa ekkor ölt határozott formát. Az egészség, a hétköznapok örömei, melyektől eddig mint közönséges és parlagi tulajdonságoktól divat volt irtózni, most kezdenek becsessé válni Kosztolányi számára is (Az élet divatja). Az övéiért érzett szorongástól hajtva egyszerre fogékonyabb lesz a nyomorgó pesti szegények keservei s a nemzetet fenyegető veszélyek iránt is. Az egyéniség-imádattal szemben már korábban csömört érez. Ez a csömör most lelkiismeretfurdalássá tisztul. Ha előbb kitért a közösség ügyének szolgálata elől, most e kitérés s a maga kényelmes, merész álmok nélkül való, filiszterinek érzett élete miatti szégyen bántja: "Itthon vagyok, itt e világban, | s már nem vagyok otthon az égben" –írja (Boldog, szomorú dal).
Az ifjonti gőg, a "hősi vadság" láza enyhülni kezd, s utat enged a szelíd jóságnak.
A háború vége táján (1918) Hatvany Lajos lapjainak, a Pesti Naplónak és az Esztendőnek egyik vezető munkatársa. E szerep s az egyre sodróbb események folytán megélénkül politikai érdeklődése is. Néhány kitűnő cikke – Forradalmi napló, A latin Lipótváros, Szegények, Az új színház – a bekövetkező forradalmi változások igenlését tanúsítja. Ekkori köteteiben – Mécs (1913), Lánc, lánc eszterlánc (1914), Öcsém (1915), Bűbájosok (1916), Mák (1916), Tinta (rajzok, 1916), Káin (1918) – a felelősség növekedését a nagymérvű stílusfordulat is jelzi. Emlékezéshez szokott fátyolos hangja most a közelgő fordulathoz szigorodik. A mindennapok égető gondjairól írván, anyagát is mindinkább a közeli valóságból meríti. Higgadtabbak, tisztábbak és hatásosabbak azok a művei, melyekben új, súlyosabb mondandói öltenek formát. Az élet természetes értékei iránt megújult fogékonyságról s az ehhez igazodó stílusról Tinta című kötetének tanulságos, szép rajzaiban igen nagy nyomatékkal beszél. Az előadás világosságára, a vers- és novellaépítés ökonómiájára kezdettől nagy gondot fordított, most azonban maga a látás, az alakok, élethelyzetek és a művek egész elgondolása is természetesebb, realisztikusabb lesz. A szeszélyes képzelet mellett az eddiginél nagyobb szerephez jut a pontos megfigyelés, a fantasztikum mellett a közvetlenül emberi és társadalmi jelentőség (A gipszangyal, Kain). A legjobb úton van tehát, 312mikor a Tanácsköztársaság bukásának s a háború elvesztésének súlyos konzekvenciái rászakadnak.
A bekövetkező fordulat a problémák és bajok egész sorát zúdítja rá. Magyarázatukhoz tartozik, hogy az őszirózsás forradalmat Kosztolányi még örömmel vállalta. Tagja lett ő is a Vörösmarty Akadémiának. A Tanácsköztársaság első hónapjaiban közzétett írásai még együttérzést mutatnak, de a fokozódó nehézségek hamar megriasztották. A diktatúra kényszerű szigorától féltette alkotói szabadságát, s hazafisága – mely a nacionalizmus eszmekörében fogant – még kiérlelt formájában is távol állt a Tanácsköztársaság internacionalizmusától. Emellett a megtorlástól is félt, nem bírta elviselni az egzisztenciális bizonytalanságot sem. Így történhetett, hogy a Tanácsköztársaság bukása után – a Nyugat jelentős alkotói közül egyedül – egy reakciós kurzuslap, az Új Nemzedék szolgálatába áll. Bírálataiban Rákosi Jenőhöz s Herczeg Ferenchez közelít, a "Pardon"-rovatban pedig, e rovat szerkesztőjeként, részese lesz a forradalmak s azok vezetői ellen irányuló dühös támadásoknak. E szerep méltatlan volt hozzá. A Pardon-rovat heccei nemegyszer saját barátait, hajdani fegyvertársait állították pellengérre. Azonosulása a lappal nem is lehetett teljes, munkatársai éreztetik is vele elégedetlenségüket. Pálfordulása ürügyén Szabó Dezső is támadást indít ellene, s természetes, hogy védekeznek a "Pardon" által megsértettek is. A szemrehányások, az árulás vádja, a felelősségrevonás kilátásba helyezése balfelől, a Szabó Dezső indította hadjárat jobbról, soha nem próbált szorítóba hajszolja az amúgy sem harcias költőt. Szabó Dezsőnek adott válaszában még van harci kedv, szellemesség, méltóság, de a "Pardon" által megbántottak zuhogó ellentmondásaira már nem tud mit válaszolni.
Amit mondhatott volna, nem fért el egy újságcikkben, mert érezhette, hogy kizökkenésének okai mélyre nyúlnak: a pályakezdés felelőtlen, lázas, szeszélyes, komédiás éveibe. A Tintában s a Latin Lipótváros című írásában már elkezdett leszámolás itt egyre égetőbb szükséggé válik. Számot kell vetnie ellenfelei vélt és valódi igazságaival, a maga emberségével s egész költői tartásával. E leszámolás dokumentuma első jelentős regénye: Nero, a véres költő (1922).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me