SZOKÁSOK, KONFLIKTUSOK, VÁLASZTÁSOK

Full text search

SZOKÁSOK, KONFLIKTUSOK, VÁLASZTÁSOK
Az élettörténetek látótérbe kerülésével a néprajz számára régi témák új dimenziói és új témák nyíltak meg. Ilyenek például a „népszokások”, amibe hagyományosan főként ünnepi alkalmak közösségi szokáscselekvései (illetve ennek emlékanyaga) kapcsolódtak. Az életrajzok két vonatkozásban egészítik ki reálisabb színekkel a népszokásokról tudottakat. Egyfelől azzal, hogy kitűnhet belőlük valódi jelentőségük: nagyon sokban alig esik szó népszokásokról, másokban csak egészen kevésről és mellékesen; például alig ír „lakodalmáról” Csibi Istvánné (1985) vagy idős Váci Mihályné (1981). Több és részletesebb népszokásleírás inkább azokban a munkákban található, amelyek kifejezetten néprajzi pályázatokra, a megfelelő útmutatók felhasználásával, a néprajzi népszokásfogalom valamelyes (általában kissé felületes) ismeretében készültek (például Vankóné Dudás J. 1983). A reálisabb képhez járul hozzá másfelől az is, hogy az emlékezésekben van esély rá, hogy a maguk valóságos összefüggésrendszerében mutatkozzanak meg a szokások, beágyazódva a hétköznapi életbe, a vélemények és ítéletek gazdag rendszerébe. Eközben – egyes esetek felidézése révén – a szokásoknak nemcsak a „csontváza”, modellszerű képe, hanem konkrét valósága, változó megvalósulása jelenik meg, így például a múlt századi búcsújárásoké Orosz Istvánnál (Bálint S. 1942) vagy a harmincas évek aratóbáljáé Koós Imrénél (1960).
Az emlékezésekben a népszokásoknál fontosabbak és gyakoribbak azok a konfliktus- és krízishelyzetek, amelyeket parasztemberek a saját életükben meg kellett hogy oldjanak. Az egyik leggyakoribb, férfiak és nők élettörténetében újfent visszatérő konfliktusforrás a házasodás: megannyi történet szól kikényszerített házasságokról, szülők erőteljes elvárásairól, hosszú haragokról, békétlenségekről. Idős Váci Mihályné szegényen ment férjhez szülei szándéka ellenére 1922-ben, anyja el sem ment esküvőjére (Váci M.-né 1981); a széki Győri Klárának szinte egész házasélete pokol volt italos, erőszakos férje mellett (Győri K. 1975), akárcsak Csobot Borbáláé Andrásfalván és Déván (Salamon A. 1979); Berényi Andrásnét a szándéka ellenére adták férjhez, rossz házasságában sorban születtek gyermekei (Berényi A.-né 1975). Rövid ismeretségeket (és gyors döntéseket) viszont éppúgy követhettek kiegyensúlyozott, boldog házasságok, mint hosszú udvarlásokat boldogtalanok.
Sehol olyan közel nem kerülhetünk megalázott, testileg-lelkileg megcsúfolt gyerekek, 785asszonyok, öregek életének és nehézségeinek megismeréséhez, mint éppen az emlékezések révén (Salamon A. 1979). Az életút folyamán sok egyéb között meg kell birkózni a szegénységgel, a nélkülözéssel, éhezéssel, adósságok terhével, a pénz elértéktelenedésével. Meghalnak a gyermekek néhány hetes-hónapos vagy nagyobb korukban; nehéz őket felnevelni, taníttatni; megbetegszenek és meghalnak a szülők, a rokonok, a házastárs. Pusztulnak az állatok, váratlan természeti csapások, balesetek, perek, pénzromlások következnek. Meg kell küzdeni a falu szájával, a rokonok megszólásával, a szokásoknak és a hagyományoknak sokszor szinte megfoghatatlan, mégis nagyon valódi szorításával, hogy a történelmi kataklizmákat ne is említsük. Különösen nehéz sorsa volt az árváknak, akik testvéreiktől sokszor távol, mostohák keze alatt cseperedtek, s élettörténetük sokszor az önsorsrontás iskolapéldája lehetne. Ezek a nehézségek minduntalan kitérítik az életvezetést a megszokott vagy az elképzelt medréből; az élni akarásnak, a talpra állás és a felemelkedés vágyának, a vallásos hitnek vagy a tradíció erejének számos élő példája éppen élettörténetekben van meg.
Természetesen a hétköznapi örömök és reménységek, a vallásos hit olykor meglepő mélységei, a művelődés iránti igény és fogékonyság, a közmondásos paraszti józanság, olykor szinte életbölcsesség is feltalálható az élettörténetek szóbeli vagy írásbeli változataiban.
Az élettörténetekből lehet fényt deríteni arra, hogy a hagyományos falusi világban élők vagy az onnan kilépők milyen választási és döntési helyzetek elé kerülnek, egyáltalán: milyen helyzetekben tudatosítják magukban a döntések lehetőségét vagy csupán a körülmények kényszerének engednek. A meghozott döntések vagy azok indoklásai látni engednek erkölcsi értékeket, magatartási mintákat: sokszor nem is annyira norma mivoltukban, mint inkább valóságos működésükben. Az is igaz, hogy koherens értékvilággal mint kifejtett rendszerrel ritkán találkozhatunk, inkább elemek, végletes helyzetekben megfogalmazott hangsúlyok jelentkeznek. Nemcsak a fentebb említett kritikus helyzetek, hanem a hétköznapi élet is számos kisebb-nagyobb döntési helyzet elé állította a falusiakat. Az öröklési szokásokról például sok általánosság mondható a hagyományos néprajzi módszerekkel gyűjtött adatokra támaszkodva, amelyek kétségtelenül egyfajta normát közvetítenek – az élettörténetek viszont bepillantást engednek a másképp rejtve maradó részletekbe is, a vagyoni viták során keletkezett neheztelésekbe, az egyensúlykeresésnek, a kifizetésnek számos módozatába és ezek hosszú időn keresztül történő számon tartásába (Tamás K.–Sófalviné Tamás M. 1990). A hétköznapi döntések és választások vizsgálatához a legjobb alapot az adja, amikor egy életút vizsgálatához nemcsak a visszatekintő emlékezés szolgál alapul, hanem rendelkezésre állnak az emlékezet torzításaitól többé-kevésbé mentes, folyamatosan vezetett naplók és egyéb írások, valamint szélesebb körben gyűjthető emlékanyag is. Ilyen vizsgálatot Nagy Sándorral, egy szlovákiai magyar parasztgazdával kapcsolatban e fejezet szerzője végzett (Mohay T. 1994): ez derített például fényt arra, milyen változatos eszközökkel igyekezett alkalmazkodni a családban, a faluban, a régióban és a történelmi környezetben bekövetkezett változásokhoz egy maga lábán megálló kisbirtokos parasztgazda az első világháborút követő évtizedekben. Ezek között ott volt a birtok vásárlással és bérlettel történő gyarapítása, a kölcsönmunkák hálózatának összetett rendszere, a termékek rendszeres 786piaci értékesítése, a település magasabb társadalmi rétegeivel fenntartott barátságos kapcsolatrendszer, a gyermekek iskoláztatása, a műveltség és világlátottság hasznosítása, a megbecsülést szerző egyházi és olvasóköri tisztségek betöltése egyaránt.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me