SZÁRAS SARU

Full text search

SZÁRAS SARU
Honfoglalás előtti saru szavunk eredendően egy szíjjal lábra tekert, bocskorszerű lábbelire utalhatott, később általánosan lábbeli értelemben használták, és csak idővel, példánkban 1480-ban, a kassai vargák szabadalomlevelében (Kemény L. 1918–1919: 112) kapcsolódott az akkor széltében hordott hosszú szárú lábbelihez. A saru a korabeli európai technológia szerint készült: a talp széléhez úgy varrták hozzá a felsőrész bőrét, hogy a varrás körben látható volt, így egymás fölé 2–3 talpat is felvarrhattak (Gáborján A. 1958: 58–89). Kemény talpa, hosszú szára miatt sem a lábfejet, sem a lábszárat nem kellett esőtől, hidegtől védeni, s így a saru az utazók, vadászok, nyeregbe szállók legpraktikusabb lábbelije volt. Csupán a puha saruszár rögzítése okozott nehézséget: hasítékokkal, fűzőkkel, csatokkal, térd alatt megkötve és visszahajtva igazították, erősítették a lábhoz. A saru térden felül, esetenként combtőig érő vagy derékszíjhoz felkötözött szárú változata és neve, a szekernye nálunk a 15–16. század fordulóján tűnt fel. A „szekernyés saru”, „szekernye” leginkább a halászoknak, kocsisoknak, parasztembereknek készült.
A sarut azonban – nemre, korra és rangra való tekintet nélkül – mindenki hordta. Ezek javát karmazsinból és kordovánból, hitványabbját szattyánból csinálták. Többek között ilyen szattyánsarukat vásárolt Nagy-Körös 1661-ben a város szolgáinak (Radvánszky B. 1986: I. 212).
Apor Péter emlékezete szerint is ekkor „még a főasszonyokban is sokan nem csizmát viseltenek, hanem amaz ráncos veres sarut szász módon” (1972: 28), amilyet az erdélyi Viseletkódex (pl. 1990: 8., 9., 10., 12., 22., 24. kép) rajzolója is a legjellemzőbbnek látott, és szász, román, magyar, köztük székely asszonyon is ábrázolta. A vörös, sárga asszonysaru ráncos torkú volt. Ritkább volt a fekete saru – akkor is jobbára férfiakon –, amely mindig sima lábfejet és torkot mutatott, és sarkantyús is lehetett. A 17. század végén már nem ritkaság a „Fekete Kordovány, Asszony Embernek valo varrot czifra Saru” sem (BAZML 1697. Borsod vm.), és később a csak férfiaknak csinált „német kápás saru” „csinosan dupla fejér Czérnával ki varrott” (TML 1743. Tolna vm.) is lehetett.
A 19. században a német vargák a kápás, viaszkos sarukat és a technológiájában a csizmához közelítő Stiblit, a „lágy viasszal béeresztett” „Fényes Sarut” és „fényes Stiblit” varrták az úri népnek (BML 1812. Békés vm.). Szaporodó újításaik drágították is a lábbeliket: „Ha a’ kerülete a’ talpa körül akármelly tzipőknek bőrrel béfoglaltatik, 9 krajtzárral drágábban adattathatik” (VeML 1813. Veszprém vm.). Az így „feltalált” ráma idővel a csizmán is megjelent, s a rámás csizma a falusi legények, leányok álma lett. A német vargák igényesebb lábbelijét a jómódú közember is megrendelhette, de a konvenciós cselédek közül csak a libériás háznépnek, a kocsisnak járt a „tsinos vikszolt Stibli” (NML 1812. Nógrád vm.).
692A magyar vargák termékeinek egyre nagyobb részét az egyszerű közemberek és a konvenciókban szereplő lábbelijuttatások révén a cselédek kapták. A béres, ostoros, pásztorember bérében megjelenő fejelés, talpalás is a vargák feladata volt.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me