CSIZMA

Full text search

CSIZMA
A csizma szót szerb-horvát közvetítéssel, de magát a lábbelit közvetlenül a törököktől vehettük át még a 15. század végén, illetve a hódoltság első évtizedeiben, amikor – talán éppen a török hódítók szolgálatára – hirtelen megugrott hazánkban a csizmadiák száma. A csizmát, a saruval ellentétben, kifordított állapotban varrta mestere: feje bélését a kiszabott felsőrészre, majd a szár két szélét összevarrta. A kész felsőrészhez a talpat sarokig varrta hozzá, és csak miután színére fordította a lábbelit, kívülről fejezte be a sarokvarratot. A kifordíthatóság érdekében a csizma orrát hegyesedőre szabták, ezért – már kifordítva – az orr kissé felfelé hajlott. Miután a keményebb szárbőr különösebb rögzítés nélkül is viselhető volt, az álló szártetőt térd felé kerekítve vagy szív alakban fejezték be (Gáborján A. 1958:39–58). A csizma aránylag vastag talpa a tüskékkel belevert orr-, talp-, a 2–3 cm magas sarokvasalást és a patkókat is elbírta (I. Melis K. 1974: 278). Ilyen vasalt csizmát viselt az 1595-ben – Esztergom látképén – egy gyaloghajdú, akiről a metszet készítője magyarázza: „Hangos lábú magyar katona öltözete. Ezek a többi magyarhoz hasonlóan vasalt lábbelit viselnek és bár csak lábujjhegyen lépkednek, a földet döngetik… Inkább lovas harcra alkalmasak, mint gyalogosra” (Rózsa Gy. 1955: 11). Valóban, a gyaloghajdúkat a későbbiekben bocskorban, saruban, majd bakancsban örökítették meg, és a lovaskatonákat, huszárokat megillető vasalt, patkolt, sarkantyús csizma viselése jó ideig nemesi előjog maradt.
A széles vassal megemelt sarkú csizmák nem maradtak hatástalanok a nyugati lábbelikre sem. Nyomukban tűntek fel a cipőkön a bőrlapokból rakott és a bőrrel borított fasarkak, hogy a sarok ilyen formában visszatérve a mi csizmáinkon is megjelenjen.
A 17. században már jelentkezett a „teöreök munkáju” és „magyar munkaju” csizmák közötti különbség. Az 1686-os sátoraljaújhelyi artikulusokban még törökös: „egy varrással tódás nélkül, sima sarku, egyenes talpu” csizma varrását kívánták meg a mesterjelölttől (Gáborján A. 1966a: 149), amelyek sárga és veres karmazsinból, sárga és fekete kordovánból férfiak és asszonyok, de apró gyermekek számára is készültek. A korabeli öltözködési rendelet ugyan előírta, hogy a „Parasszthi rend, akar Mester Ember, akar Mester legeny, es Aszony, Karmasia vagy Kordovan börbül, csizmat ne mereszellyen viselni” (BAZML 1666. Zemplén vm.), a görög kereskedők boltjaiban azonban nemcsak a kötésben árult finom török bőröket, hanem törökországi kordováncsizmákat és a fenti tilalom alá nem eső, silányabb szattyáncsizmákat is bárki beszerezhette. S ha a legcsekélyebb módja volt rá, a szükséges, divatos és tetszetős lábbeli csábításának nem is tudott ellenállni. Tehetősebb, bár alsóbb rendű emberek Borsodban eldicsekedtek vele, hogy csizmájukat nem vásáron vették, hanem „mondva csináltatták” (Radvánszky B. 1986: I. 52), vagyis a vásári, bolti késztermék a még közöttük is szegényebbeknek maradt.
A törökös csizmákhoz képest a „magyar munkáju” talán engedett a 18. században újra erősödő nyugati hatásoknak. Esztergomban, Losoncon a csizmadiák a fasarkú csizmával a „Régi Magyar Módra, azaz Stékli nélkül” valót állították szembe (NML 1777. Esztergom 693vm.; 1778. Nógrád vm.), és a német vargáknál a „Magyar csizma Németh fejre” készült (SML 1813. Somogy vm.). Az ő révükön a csizmát „fontos talppal”, sarkosan is varrták, fejét toldással, persze nélküle is alakították, halzsírral kezelt bőrből is szabták, szárát merevre is bélelték, s terjedtek a különféle nyugati szármegoldások is. Újításként ekkor érkezett hozzánk a francia előkelőségek egykori kiváltsága, az általában fekete lábbelin a piros sarok, amit a Dunántúlon, főleg Somogyban szerettek meg, és viseltek pl. a csökölyi asszonyok. Ugyancsak a francia udvarból indult ki és ekkor teljesedett ki nálunk a sarkantyús csizma mániája. Hiába igyekeztek tiltani a parasztságtól, mondván, hogy „az olyan sarkantyú nem egyébre, hanem a ruhában való bujaságra és kényességre vall, amelyet az Isten törvénye tilt” (Palotay G. 1939: 14), mihelyst a tehetősebb köznép csizmában járt és felkötötte a sarkantyút, követte a paraszt- és pásztornép is, és különösen tánc közben élvezte a sarkantyúk pengését. A sarkantyút szíjakkal kötötték a csizma sarkára, vagy rászegezték. 1745-ben a karcagi Kátainénál „tilosban járó” Tóth Miska sarkantyúja nyilván szegezett volt, mert ruhával kellett bekötni, „hogy ne peregjen” (Györffy I. 1938: 241). A parasztlegények csizmáján a sarkantyú éppúgy szükségesnek bizonyult a későbbiekben is, mint a szártetőn a szintén a 18. századtól szokásossá váló zsinórozás.
A múlt század fordulóján Európa nyugati országaiban csak egyes sportokhoz, katonai öltözetekben vagy bizonyos munkákhoz használták a csizmát. A korabeli Magyarországon viszont valamennyi társadalmi rétegben közkedvelt volt, sőt oly általánossá vált, hogy már a cselédség járandóságai között is szerepelt (Gerelyes I. 1980: 266). A csizmadiaszakma nemhogy lehanyatlott volna, hanem módszerében még meg is újult: a 19. század elején a parasztcsizmákon megjelent a talp szögelése is (Gáborján A. 1958: 52).
A régi és új ismeretek, szokások, igények keveredése másként jelentkezett az ország különböző tájain. Békésben a marha- és lóbőrcsizmákat még a század közepén is a régi „kaptára” varrták, sarkán „jó mély patkóval, mellyből a hó sajt módra válik ki, s hordozható raktárul szolgáló bő szárral” (Palugyay I. 1852–1855: IV. 82). Könnyebb borjú-, kordoványcsizmában járt pl. a Nógrád megyei Verőcze férfinépe és az asszonyok közül a szegények, a módosabbak harisnyát, cipellőt hordtak (Krizsány J. 1827: 53–54). Nem csoda, ha a kevéssé tehetős ipolysági palóc lányok „A’ sárga vagy piros csizmát sáros időben addig viszik hónok alatt, míglen olyan helyre nem érnek, a’hol azt minden kár nélkül felhúzhatják” (Szeder F. 1819: 42–43). Ugyanígy kímélték, s csak nagy hidegekben vették fel kordováncsizmájukat az egri „kapás-nők” is (Frantz A. 1868: 235), hiszen a piros kordováncsizma egyre inkább ritkaságszámba ment. Éppen a nógrádi, hevesi asszonyok féltő gondossága őrizte meg néhányukat az utókor számára. A hegyes orrú, ráncos torkú, piros csizmát a parasztviseletéhez nagyon ragaszkodó tájakon, mint Kalotaszegen is, a századfordulón kemény szárú, esetleg fején, szárán, kérgén hímzett, fekete csizmákkal pótolták. Ekkor még csak a legpolgárosultabb országrészeken, így a Dunántúl északnyugati felében tűnt el nyomtalanul az egykor szinte mindenütt kedvelt piros és sárga női csizma. A férfiak ekkor már fekete csizmában jártak, de még sokfelé élt az egykori színes férficsizmák emléke is. De azoknak a vidékeknek a kivételével, ahol egy másik lábbeliféle, például a papucs játszott döntő szerepet az ünnepi öltözködésben, a falusi emberek még mindig csizmában jártak, és a csizma – ha lagos szárú formában is – túlélte az első világháború éveit is.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me