Nőkérdés,

Full text search

Nőkérdés, a nőknek családi, társadalmi és politikai állapotára vonatkozik. Megoldása eleintén az egyes társadalmak tradiciói szerint történt, csak a mult század utolsó negyede óta iparkodnak azt törvényes intézkedések által szabályozni. Épen ezért az őskori kulturákban igen nagy szerepe van e kérdésben az etnikai elemeknek, amelyek általában soha sem a nő gyengeségét iparkodtak támogatni, hanem a családok erejét és nagyságát iparkodtak biztosítani. A nők védelme, a gyámság, a sokféle korlátozás inkább az anyagi javakat, mintsem a személyt éri; mindig a feleség, a leány és a nővér részesül a védelemben, sohasem a neménél fogva gyenge nő s a védelem mindjárt megszünik, mihelyt a nő özvegygyé válik. Ezzel homlokegyenest ellenkezik az újkornak a N.-re vonatkozó véleménye, amely a családi kötelékekre való tekintet nélkül, csupán a nemi különbség alapján akarja törvényes intézkedések által szabályozni a N.-t. (L. Nők emancipációja).
Az emberiség jelentékeny részéről ki lehet mutatni, hogy őskorában volt olyan időszak, melyben a nő minden köteléktől függetlenül élt, de ez a korszak az erkölcsi kaosznak állapota volt, amely a nőkre nézve sülyedéssel járt. (L. Nőközösség). Amint azonban a népek lemondtak a nomád életről s mívelni kezdték a földet s városokat alapítottak: azonnal megalakult a család. A legrégibb városok majd mind nők neveit viselik. A hagyomány mindig ugyanazon egy embernek tulajdonítja a földmivelésnek és a családnak megalapítását. Athenben Kekrops, a germánoknál Odin, a K-en Fo-hi adta népének e kettős jótéteményt; Rómában a földmivelés istennője volt a házasságnak is istennője s ő büntette az elválásokat is. A család megalapításával egyidejüleg ment át a nő helyzete is a nagy átalakuláson; belépvén a családba, lemondott előbbi függetlenségéről s erkölcsi méltóságra tett szert. Az egész patriarkális korszakban a rabszolgákkal és gyermekkel egyformán alá volt vetve a nő férjének, a leány atyjának. A házasság agás-vevés volt a patriarkális korszakban minden népnél, a zsidóknál, a görögöknél, a hinduknál, a germánoknál, a szkitháknál hajdanta, de ma is igy van ez a patriarkális életet élő népeknél mindenütt A feleség ára általában nem igen volt magasabb mint a rabszolgáé s az atya eladván leányát, minden jogát reá ruházta a férjre, aki megölhette, eltaszíthatta s ujból eladhatta nejét. A férj halálával a nő, mint az örökségnek egy része, a férj örököseinek - legtöbbször legidősebb fiának - hatalma alá esett. Általában az egész patriarkális korszakban uralkodott azon alapelv, hogy a nő soha sem lehet ura önmagának.
Amint azonban a családból az államba ment át a patriarkális hatalom, azaz mikor a Keleten az uralkodó lett törvényhozó, biró, főpap s alattvalóinak korlátlan ura: akkor a házasságot az állam érdekei szerint szabályozták s e társadalmakban nősülni és férjhez menni kötelesség volt, mert az államnak szüksége volt a gyermekekre. Először Indiában szünik meg a nővásárlás, aztán elterjed Kelet-Ázsiában a buddha-tanokkal, Nyugat-Ázsiában pedig a talmuddal és a koránnal. Ezek szerint a férj már nem az atyának, hanem magának a leánynak ajánlja fel ajándékait, a férj nem ura már nejének, az állam elvette tőle mindenhatóságát s vele szemben jogokat adott a nőnek, aki biró elé idézheti s megbüntettetheti férjét. És sajátságos, hogy ugyanakkor, mikor a nő jogképességeket nyer férjével szemben: nagyot sülyed erkölcsiség dolgában. A nőnek tanuskodása nem fogadtatik el, a férj feleségéhez való jogát ideiglenesen is másra ruházhatja, férje v. atyja felhatalmazása nélkül sem esküje, sem fogadása nem érvényes. És e mellett a gyermekek szaporasága kedvéért mindezen társadalmakban meg van engedve a többnejüség, vagy legalább szabad a férjnek törvényes feleségén kivül ágyasokat tartania és könnyü az elválás. Sok tekintetben hasonló volt a görög nő helyzete is a keleti despota-államokbeli nők sorsához. A házasság a görögöknél is kötelező volt; a cél itt is gyermekek születése lévén, a törvények folytonos együtt lakást parancsoltak s a meddő házasságok félelme miatt nagyon lazák voltak a házassági kötelékek. A férj elbocsáthatta nejét, mellette tarthatott magának ágyast, de azért nejének nem ura, hanem csak felelős és számadással tartozó gyámja volt. Az athéni rendőri törvények szigoru felügyelet alatt tartották a nőket, meg volt szabva mikor mehetnek ki lakásukból, milyen ruhákat és ékszereket kell viselniök. Semmiféle szerződést nem köthettek, amelynek értéke meghaladott egy medimnust (1/2 hl. búza). A nő egész életén keresztül gyámság alatt élt, vagy atyja, vagy férje, vagy ennek örökösei, vagy végre maga az állam gyakorolta felette ezt a gyámságot, amely nemcsak vagyonáról, hanem kezéről is szabadon rendelkezett. A férj máshoz adhatta nőül nejét, halálakor eltestálhatta őt, akinek akarta. Mindezekkel szemben azonban a gyám köteles volt a nőt férjhez adni, hozományáról gondoskodni. A római nő helyzete már egészen más volt; a római matróna, mint a család anyja, általános tiszteletben részesült; nem volt magános, elzárkózott életre kárhoztatva, mindenütt előkelő hely volt számára biztosítva. Férjével osztozott a vagyon kérdésében és a ház kormányzásában, társa volt férje összes jogainak. A házassági köteléken kivül azonban a nő atyjának, vagy gyámjának hatalma alá volt helyezve egész életén át. A régi Rómában a házasság felbonthatatlan volt; amidőn azonban a római erkölcsöket megrontotta a görögök hatása, a házasság csak mulékony egyesüléssé vált, amelyet könnyü volt tetszés szerint felbontani, s ezzel bomlott fel a régi politikai család. Miután a férj, ha eltaszította nejét, megtarthatta hozományának egy részét, a házasság sokszor csak üzletté vált. A házasságon kivüli szerelem nagyon gyakori volt; az erkölcsök nagyon elnézők, a törvények pedig nagyon közömbösek voltak e tekintetben. Az ágyasok részére a törvények nem biztosították a törvényes feleségnek egyetlen jogát sem, ellenben megterhelték őt ennek minden kötelességével.
A kereszténység első századaiban a vallás törvényei a család körében ugyanazon kötelességeket rótták a házastársakra és ugyanazon jogokat biztosította azoknak. A társaságban, az egyházban mindenütt fel volt mentve a nő a régi megalázás alól és társa gyanánt élt férjével. A középkorban a lovagrendeknek a nők iránt tanusított tisztelete, amelyet nagy mértékben fokozott a keresztény-egyház Mária-kultusza, nagyban emelte a nők helyzetét. A nők iránti lovagias önfeláldozás kötelessége jellemzi a középkornak és az újkornak a N.-ben elfoglalt állását; mindez azonban csak a családbeli és a társadalmi helyzetekre vonatkozott s nem terjedt ki a nők jogi állapotára. Az újkor részint szociális szükség által kényszerítve, részint a jogegyenlőség elméletére támaszkodva a családi állapotra való tekintet nélkül törekszik a N.-t megoldani. L. Nők emancipációja és Nőnevelés.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me