Egyházi zene

Full text search

Egyházi zene (musica sacra). Az ének, a zene ugy az ó, mint az ujkor minden népénél mindig kiegészítő részét képezte az istentiszteletnek, hogy általuk a hivők hangulata, ájtatossága emelkedjék. A régi zsidóknál a Lévi-törzs tagjai nemzedékről-nemzedékre származtatták át a papi hivatást az ének és zene köteles művelésével együtt s kétséget nem szenved, hogy tőlük vette át e hivatást a keresztény egyház papi kasztja is s századokon át aztán a nyugot-egyházi zene mind magasabb kifejlődésére a keresztény egyház főpapjai, püspökei, pápái s kolostortudósai gyakorolták a legnagyobb befolyást. A ker. egyházi ének egyöntetüsége akkor nyert intenzivebb fellendülést, mikor a római püspökök pápai méltóságra emelkedtek, s mint ilyenek, egységes organizmussal látták el a kereszténységet s Rómában énekiskolákat alapítottak, honnan tanult s művelt énekvezéreket szolgáltattak a püspöki kerületeknek s igy az egységesen reformált egyházi éneket egész Közép- és Nyugat-Európára kiterjesztették. De ekkor s még a mise-szertartás behozatalakor is a zsoltáréneklés képezte az istentisztelet leglényegesebb részét. Gergely pápa az általa behozott s nevéről elnevezett Gregorianus ének általánosításával adta meg az első nagy lökést a ker. egyházi ének fellendüléséhez. A Gregorianus-ének nem szorult a hangszerekre, hanem egyedül az emberi hangra, mint legméltóbb s az istentisztelettel leginkább megférő hangszerre. Magát az éneket az e célra szolgáló előénekesek s maguk a miséző papok énekelték; a nép csakis bizonyos zárszavaknál vett abban részt, mint az Amen, Et cum spirito tuo, Alleluja s más hasonló végezeteknél. Az első ker. századokban az egyházi éneklés csak egyhangu volt. A többszólamuság (Polifonia) első megalapítója Hucbald flandriai barát volt a X. sz.-ban. A Cantus firmus Tenor, vagyis vezérszólamhoz egy másik szólam csatlakozott kisérőül s ez képezte első alapját a többszólamu éneklésnek.
A polifonikus egyházi éneklés csak lassu léptekkel haladt előre aszerint, amint az emberi hangoknak mindig több-több válfaja nyert tért a templomban s az istentiszteletnél. Ezt előbb meg kellett előznie a harmonia kifejlődésének, hogy aztán már a régi zsidóknál divatozott antifonális éneklés nagyobb lendületet nyerjen, mely szerint egyik énekválfaj a másik után vett fel bizonyos frázist a maga hangterjedelméhez mérten. Az ily váltakozó éneklés a ker. egyház első századaiban is divatozott ugyan, de e különböző szólamok együttes felléptetésére csak több század után lehetett gondolni, ugy a XIV-XV. sz. felé, midőn a németalföldi nagy mesterek: Dufay, Ockenheim, Josquin de Prés s mások letették alapját az á capella való éneklésnek, mely a Palestrina (l. o.), Orlandus Lassus s általában a hires olasz-iskolai irányban kulminált, midőn a gregorianus cantus firmusoknak polifonikus és ellenpontozatos feldolgozásával örökbecsü egyházi énekművek keletkeztek. Csak midőn ez bekövetkezett, mely a katolikus egyházi énekeket a legmagasztosabb formában s tartalomban mutatta be, lehetett lassankint gondolni arra, hogy a katolikus egyházi kultusz még ragyogóbb emelésére a hangszeres zene is lassankint az istendicsőítés szolgálatába lépjen. Ezt előbb ismét az orgona-hangszer és irodalom fokozatos fejlődésének kellett megelőzni, melynek nagymérvü felvirágzása a XVII-XVIII. sz.-ra esik. Gabrieli János volt az első, ki a XVI. sz. második felében az orgona mellett már lassankint más hangszereket is kezdett szerepeltetni az egyházban. Az ő kezdeményezése nyomán aztán párhuzamosan haladt az á capella éneklés mellett a hangszeres E., hol egyesülvén, hol meg különválván egymástól. A reformáció, mely az egyházi éneklésbe a gregorianum mellett elsőnek vitte be a templomokba a népének világiasabb elemeit is, lényegesen előmozdítá e törekvéseket, habár későbben épp a reformált egyházak zártak ki minden instrumentális zenét templomaikból, egyedül csak az orgonát tartván meg. A korábbi énekvezérek, kántorok, orgonászok mellett a katolikus egyházaknál állandó hangszerészi állomások is rendszeresíttettek, kiknek kötelessége volt vasár- s nagyobb ünnepnapokon misék alkalmával vagy önállóan, vagy az énekkarokkal egyesülten működni. A katolikusoknál igy fejlődött ki a zenés mise s annak minden szertartásos műfaja; az evangelikusoknál pedig a zenés Cantante, mely a protestáns korálok alapján Bach Sebestyén műveiben érte el legmagasabb, legklasszikusabb csucspontját, s mely műforma azóta a zenének egyik legszélesebben elterjedt s ápolt műformájává vált, melylyel manapság is épp ugy foglalkoznak a legkiválóbb, mint a legközépszerübb zeneirók.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me