Buvárhajók

Full text search

Buvárhajók vagy csónakok (ném. Unterseeische Schiffe, Fahrzeuge, ol. bastimenti submarini, ang. submarine vessels), oly hajók, melyek alámerülve, a viz alatt ugy függőleges, mint vizszintes irányban kormányozhatók és a legénységnek a hajó belsejében, mint a külső levegőtől egészen elzárt helyen való tartózkodását is lehetővé teszik. A hadtörténelem már a XVII. sz. elejéről tesz említést egy buvárhajóról, mely Angolországban I. Jakab uralkodása alatt a Temze vizében tett próbameneteket, de e kezdetleges szerkezetü, evezőkkel hajtott jármű épp ugy nem felelt meg a kivánalmaknak, mint más egyéb buvárhajó, mely későbben épült. A jelenkor utolsó két évtizedében, a torpedó-naszádok keletkezése és a gyorsan tüzelő ágyuk tökéletesbítése azonban a B. kérdését ismét előtérbe hozta oly annyira, hogy jelenleg már sok nemzet tesz uj és mondhatni állandó kisérleteket az iránt, hogy a már elért eredmények, uj minőségü gépezetek és a szerzett tapasztalatok kihasználásával oly B.-at teremthessen, melyek első sorban hadászati célra építve a modern kivánalmaknak is megfeleljenek. Tekintettel arra, hogy a viz alatt járó, tehát láttatlanul támadó ilyen buvárhajó mily borzasztó fegyver lehet, és mily előnyöket biztosít a tulajdonosnak, az ilyen hajók tökéletesbítését célzó kisérleteknek eredménye az egyes államoknak többé-kevésbbé féltékenyen őrzött titka szokott lenni. A feltalálója után elnevezett, és a török kormány által két példányban megszerzett «Nordenfeldt-csónak» eddig állítólag a legcélszerübb buvárhajók egyike, de azért ez sem tökéletes, s fő hibája mint minden eddig kipróbált buvárhajónak abban rejlik, hogy a viz alá merülve nem képes elegendő gyorsaságot kifejteni. E csónak (lásd az ábrát) britannika szivar alaku, 30,5 m. hosszu, 3,6 m. szél. s 160 tonna vízsulylyal biró acélhengertest, mely különben mint egy torpedó-naszád van berendezve, de az alámerülés alkalmával különféle nyilásai vizmentesen elzárhatók. P zárt medence, melyben a forrásponton jóval tul melegített viz van. A viz felszinén való menet közben e medencében és a kazánban G egyenlő magas és állandó gőznyomást tartanak, illetve fejlesztenek, mely célból Q, a gőzlehütő készülék, a kazánból áttóduló gőzmennyiséget vizzé változtatja és egyidejüleg a medence vizét is melegíti. Midőn a csónak a viz alá merül és a kazánnak fütése megszünik, a P medencében gyüjtött gőznyomás, illetve erő szolgál a gépezeteknek további hajtására. A kazánban és a medencében együtt 30 tonna viz van, a gőznyomás pedig az alámerülés pillanatában cm2-kint 10,5 kg. S´ két merőlegesen dolgozó csavar h külön gépezetekkel, melyek a viz alá merülést eszközlik, mig az előremenetelt a g gép által hajtott A csavar, a vizszintes irányban maradást, illetve az abból való szükséges kitérést, két vizszintes irányban fekvő, de különben mozgatható uszonylapát W biztosítja. g két, h három dugattyuval ellátott gép. B kormánylapátok az oldalmozdulatok eszközlésére; L szelep, mely a viz felszinén való menetben a kazántüzet éleszti és a csónak-kamarákba friss levegőt nyom; H a füstkamara, m m2 az ábrán nem látható kémények helyei, n a kazántűznek, o a kéménylábaknak az alámerülésnél légmentesen záródó ajtói. Az üvegkupolával ellátott vezérlő toronyban K vannak a h gépeknek, valamennyi kormánylapátnak, a jeladó készülékeknek és más gépműszereknek kezelő emeltyűi és szelepei, ugyhogy azokat maga a parancsnok, kinek helye a toronyban van, sajátkezüleg kezelheti. S a torpedó lancier-készülék két torpedóval. T vizkamarák, melyek annyi vizmennyiséget vesznek fel, hogy telt kamarákkal a csónak egészen a torony alsó körületéig süllyed, uszó- képessége azonban még mindig marad. Szükség esetén a vizkamarák szivattyuk által rövid idő alatt kiüríthetők. A járműnek berendezése és nagy uszóképességénél fogva a forgó S´ csavaroknak egyszerű megállítása, még telt vizkamrákkal is elegendő arra, hogy a csónak a viz felszinére emelkedjék, illetőleg csak az egyik vagy másik S´ csavarnak működtetése a csónak hossztengelyének rendes körülmények között levő vizszintes irányán - eltekintvén a W uszonylapátoktól - is változtathat.

Nordenfeldt-csónak
E B. előnye a többiek felett abban mutatkozik, hogy az alámerülési állapotba helyezve, menetközben, ugy a viz alatt, mint a felszinen, az irányváltoztatás, sülyedés vagy emelkedés, a csónak sulyának magának, vagy az egyenletes megterheltetésnek változtatása nélkül (azaz a viznek beeresztése és kiszivattyuzása nélkül) eszközölhető. A csónakban lévő légtér elegendő nagy, hogy a legénység addig, mig a P medencének hajtó ereje tart, lélekzési nehézségeknek kitéve ne legyen, ez okból levegő-előállítási készülékek nem léteznek. A csónak, melynek legénysége 8-9 ember, állítólag 10 órán át maradhat a viz alatt és annyi szenet képes felvenni, hogy a viz felszinén haladva, óránkint 12-14 tengeri mértföld sebességgel, 900 t. mértföldet futhat meg, viz alatt haladva azonban csak 8 t. mérföldet haladhat óránkint. Hogy a csónak buvárszolgálatát megkezdhesse, a kazántűz ajtaját n, aztán pedig a kémények levevéve után a kéménylábaknak üregeit o kell vizmentesen elzárni. Egyidejüleg a vizkamarák T vizzel töltetnek meg, minek folytán a csónak uszóképessége a szükséges mértékig csökken. ha ez megtörtént, már csak a toronykupolának hermetikus elzárása szükséges, hogy a csónak megkezdhesse viz alatti utját. Az S´ két csavarnak mozgásba hozatala a csónakot a viz alá huzza és kellő számu forgás mellett, szabályozható mélységben tartja. A gép által hajtott A csavarnak megfelelő forgása következtében a csónak előre vagy hátra megyen és a B és W lapátok által járat irányában kormányozható. A csónak parancsnoka fejével az üveg-kupola alatt, emelkedett helyen áll, ahonnan mig a csónak a viz felszinén halad beláthatja a csónakot környező viztért, alámerülve azonban a menetirányt illetőleg csak az előtte fekvő iránytűre van utalva. Miután a viznyomás minden 10 méter mélység után egy légköri nyomással nagyobbodik, a B. acélból épülnek, hogy igy a mélységgel növekedő viznyomásnak ellentállhassanak. 1850. a németországi kieli kikötőben kisérleteket tevő Bauer mérnök által épített buvárhajót a viz összenyomta s az többé nem emelkedett a viz felszinére.
A nevezett Nordenfeldt-csónakon kivül még számos buvárhajó van, melyek közül a francia Plongeur és Gymnote-, az amerikai Peacemaker - mely utóbbinak sok előnynyel kecsegtető nátriumkazánja van és ennek következtében, sem füstöt, sem gőzt nem fejleszt és kéménye sincsen - továbbá az olasz Stromboli-, az orosz Alexandrovszkij-féle sürített levegővel hajtott csónak, egy angol villanyárammal kezelt csónak stb. a legnevezetesebbek. Mind e csónakok hadi használhatóságának azonban igen nagy hátránya az, hogy a viz alatt nem képesek elegendő sebességgel futni, amiért is offenziv támadásokat csakis kikötőkben, horgony előtt fekvő hajók ellen tehetnek. Sőt az ilyen támadás is nagy nehézségekkel jár, amennyiben a viz alatt fényes nappal a látkörtávlat 20 m. mélységben 7 m., 40 m. mélységben 3 m., és igy tájékozás végett a csónaknak igen gyakran a felszinre kell emelkednie, ha vm. uszó tárgyat megközelíteni kiván. Hirlik, hogy a mult évben Angolországban egy Nordenfeldt-szerkezetü, 250 tonna vizsulylyal biró uj buvárhajó sok tekintetben felülmulná az eddig létező B.-at s hogy a kisérletek várakozáson elül jól sikerültek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me