Gyalogjárók.

Full text search

Gyalogjárók.
Hogy Szatmárban és Németiben, is voltak már régebben valamelyes gyalogjárók, ahhoz kétség nem fér. A város kiterjedt erdőségei szolgáltatták hozzá az anyagot, s az első gyalogjárók tölgyfa-deszkákból készültek és a tölgypadló gyalogjárók itt-ott még a mult század vége felé is láthatók voltak. A főbb közlekedési utakon, a kocsiúti kövezésekkel egyidőben, rendetlen alakú, lapos terméskőből már az 1800-as évek közepén készültek gyalogjárók, sőt az 1874-ik évben négyszögű gyalogjáró kőre is 150 frtot adtak ki. Ilyen és lapos gyalogjáró kőből az 1890-ik évig nagy kiterjedésű gyalogjáró-hálózat keletkezett, míg végre ez évben felszínre került a korszerű műgyalogjárók meghonosításának kérdése is. Próbaképen, 1890-ben, a posta-épület mellett, a Hám János-utczában és az új városház mellett a Széchenyi-utczán, elkészült az első czementbeton-gyalogjáró és 1891-ben ugyanazt tovább folytatták a Hám János-utcza nyugati oldalán s a Rákóczi-utczán a Kazinczy-utczáig. Ez első műgyalogjárókat a „Melocco testvérek” budapesti czég állította elő.
A zöld asztalnál és a helyi sajtóban szenvedélyes vitatkozások folytak a fölött, hogy melyik a jobb és szebb műgyalogjáró-anyag: a czementbeton-e, vagy az aszfalt? Végre a közgyűlés mind a kétféle gyalogjárót alkalmazhatónak mondotta ki s fentartva a közgyűlésnek azt a jogát, hogy maga határozza meg, mely utczák látandók el tökéletesebb anyagu műgyalogjárókkal, az anyagnak 40megválasztását az érdekelt telektulajdonosok többségének engedte át. Mielőtt a műgyalogjárók készítését megkezdette volna, a „Melocco testvérek” és „Magyar aszfalt részvénytársasággal” hasonló feltételekkel 10 évre szóló szerződéseket kötöttek. A gyalogjárók és kőburkolatok készítése körül felmerülő kérdések megoldására 1892-ben szabályrendeletet alkottak, mely oly nevezetes intézkedéseket tartalmaz s elfogadásával a város polgárságát képviselő törvényhatósági bizottság oly áldozatkészséget tanúsított, a melyre másutt aligha van példa e hazában. E szabályrendelet 9. §-a úgy szól, hogy „aszfalt, czement vagy más anyagból készítendő tökéletesebb járda első előállítása és utólagos fentartása összes költségeit, ide értvén a burkoló anyag beszerzéséből felmerülő, továbbá a járda-építéskor előálló földtöltés vagy levágás, homok vagy egyéb anyag és a járdakészítési összes munkaköltségeit, a házastelek tulajdonosok telküknek utczai hossza arányában tartoznak viselni, s a városnak e tárgyban felmerülő követelései dologi tartozás jellegével bírnak, tehát magát az ingatlant terhelik és a mindenkori tulajdonos ellen érvényesíthetők.”
A szabályrendeletnek ez intézkedése valóságos csodát művelt s felszabadította egy súlyos tehertől a városi közpénztárt, a mely ez alapon csupán a városi középületek előtt fektetett gyalogjárók költségeit viselte. A város elérte továbbá azt a czélt is, hogy rövid másfél évtized alatt Szatmár-Németi azok közé a városok közé emelkedett, melyek a gyalogközlekedés tekintetében mintául szolgálhatnak.
A czementbeton gyalogjárók 1890–95-ban készültek és a legtöbbet 1893-ban építették, az aszfalt gyalogjárók készítése pedig 1892 óta állandóan folyamatban volt, sőt 1897-ben ismét nagyobb lendületet vett; de a legnagyobb kiterjedése 1896 és 1896-ban volt. Az aszfalt-gyalogjárók készítésére kötött szerződést 1901-ben, 1907 év végeig meghosszabbították.
Szatmár-Németi sz. kir. város belterületén 1907 végén összesen 2014 házas telek volt. Az 1890–95. években czementbeton-gyalogjáró épült 246 telek előtt és aszfalt-gyalogjáró 1892-től az 1907. év végéig 1400 telek előtt, tehát műgyalogjáró van összesen 1646 telek előtt. A czementbeton-gyalogjáró 14800 m2 területtel s kb. 104.500 korona költséggel készült, az aszfalt-gyalogjáró 60.200 m2 területtel és kereken 468,800 korona költséggel, tehát az összes műgyalogjárók kiterjedése 75.000 m2, a melyért a telektulajdonosok 573,300 korona összeget fizettek ki és a fentartás is ugyanazokat terheli.
A műgyalogjárókon kívül a város kisebb forgalmu külső részein, egyes telkek előtt és hosszabb utczaszakaszokon még kb. 5600 m2 kiterjedésű, méternyi széles kőgyalogjáró szolgál a gyalogközlekedésre, melynek mai értéke 16.800 koronára tehető.
Összesítve a különféle kocsiút-burkolatok és gyalogjárók területeit, arra az eredményre jutunk, hogy azok összesen 283,800 m2 utczaterületet foglalnak el, a mely mennyiség az összes utczaterületnek 44.04 %-a s így a ki nem burkolt terület a nagyobb. A még nem kövezett utczák hossza kb. 5.400 km., a melynek legalább 4.0 m2-nyi széles terméskő-burkolattal való ellátása mintegy 64800 korona költséget igényelne.
* * *

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me