Ősköltészet . . .

Full text search

Ősköltészet . . .
A finnugor (uráli) rokonnépek gazdag népköltészete is bizonyítja, hogy mítoszok, majd mondák, szokásdalok (például a medve elejtése után rendezett "medveünnep" alkalmi költészete), szólásfordulatok, szóbeli rejtvények (találós kérdések) közismertek voltak. Ám e műfajok is fejlődtek. Noha van hasonlóság a közelmúlt mordvin és magyar népballadái a mari (cseremisz) és magyar strófikus lírai dalok között, e műfajok az említett népeknél csak később, már nem az őshazában és az ősköltészet keretében alakultak ki. A magyar mese szó például finnugor eredetű, ám régen (sőt nálunk is a középkor végéig) jelentése "rejtvény" volt. E műfaj neve a magyarság külön életében változott meg. Világhírű összehasonlító népzenekutatásunk igazolta, hogy legegyszerűbb dallamaink (gyermekjátékok és siratók) évezredes régiségűek. Azt viszont nem tudjuk, melyik lehetett a legrégibb hangszer, amelyet őseink használtak. Magyar sámándalról sincs tudomásunk. A még nem strófikus, rögtönzésszerű formák a későbbi magyar folklórban is kivételesek. Elképzelhető, hogy a párhuzamosság, a természet jelenségeihez hasonlítás már legrégibb dalainkban is megvolt.
A 19. században sok nép körében kezdték el keresni az ősi epika szájhagyományban élő maradványait. Köztük a legnevezetesebb, sikeres összeállítás, a finn Elias Lönnrot eposza, a Kalevala (1835-1849), amely egyébként nemcsak az észt eposz (Fr. R. Kreutzwald) Kalevipoeg (1857-1861), hanem más, kisebb finnugor népek e századi eposzalkotó kísérleteinek is mintája volt. Nálunk már Csokonai és Vörösmarty is foglalkoztak egy honfoglaláskori magyar eposz rekonstruálásával. Majd Arany János egész költeménysorban (Rege a csodaszarvasról, Keveháza) idézte fel azt, ami az ő szavaival "elveszett naív eposzunk" volt valaha. ("Naív"-nak nevezték a nem tudatos, művelt költők által készített eposzokat.) Ipolyi Arnold katolikus püspök Magyar Mythologia (1854) című, forrásművekből összeállított könyvében pedig megpróbálta rekonstruálni a magyarok hitvilágát. Ma úgy látjuk, sosem volt isteneket csoportosított. Az éppen másfél évszázados magyar néphit- és népszokáskutatás bizonyította be, egyes hiedelemlényeink (boszorkány ördög, táltos) és szokásaink (regölés) ugyan régebbiek a honfoglalásnál, ám nem egy vallásnak nevezhető egész részei, párhuzamait az európai parasztság és a régi kultúrák körében kereshetjük.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi