GYÖRE IMRE (1934)

Full text search

GYÖRE IMRE (1934)
Györe Imre (1934) nevét és költészetét a köztudat a Tűz-tánc-nemzedékhez kapcsolja, ám költői indulása ennél korábbi: 1955-ben jelentek meg első versei, majd ugyanabban az évben a Fény című kötete jelent meg. 1975-ig tíz önálló kötetet adott ki, melyek egy érdekes és tanulságos, ám ellentmondásoktól sem mentes költői fejlődésről adnak képet.
Míg első, játékos, friss hangvételű versekben bővelkedő kötetével kapcsolatban a kritika még a túlzott "kedvességet" vetette szemére, az 1958-as Zuhogj csak, ár című kötet darabjai már egy gyökeresen megváltozott költői attitűdről és élményvilágról adnak számot, melynek központi, meghatározó élménye 1956 ősze. A kötet harcos, fenntartások nélküli kiállás a szocializmus építése mellett; a költő kommunista elkötelezettségének patetikus kinyilatkoztatása. Verseinek pátosza, expresszív lüktetése a szocialista költészet magyar hagyományait idézi. Kardos László így méltatta a költő gesztusának politikai jelentőségét: "Azokban a nyomasztó hónapokban, amikor a zavaros döbbenet lenyügözve tartotta a tollakat, az ő hangja bátran, kiáltva szólalt meg a beteg csöndben. Messzeható, éles, fiatal hang volt, a helytálló forradalmi akarat hangja."
Az 1959-es Korbácsos ének, majd az Utazás (1962) is a forradalmár, kommunista költő megnyilatkozásai, ám ezek a versek gyakran a magára maradó, ellenségektől körülvett, minduntalan éberségre kényszerített harcos alapállásából, tragikusan hősies helyzetéből szólnak. A kényszerű magány oka Garai Gábor szerint az, hogy 901 "A költő néhány évtizedet előreszalad az időben, s onnan, a kommunizmusban felnőtté vált ember magaslatáról néz a mába, olykor érthető zsörtölődéssel".
A hatvanas években megjelent további köteteiben (Ünneplés módozatokkal, 1965; Halálűző, 1966; Fényem, feketeségem, 1967) az oldódás, a magányból való kitörés ritka költői pillanatai mellett a töprengés, az önmagával való viaskodás adja meg verseinek alaphangulatát. A kezdetben annyira jellemző nyers, darabosan expresszív verselést mind gyakrabban váltják fel a népköltészet, a virágének és a kurucos vers ihlette egyszerű, kötött formák.
Lírájából nem hiányoznak természetesen továbbra sem a politikai-közéleti tartalmú versek; ez időben fordul a költő figyelme s buzdító szava mind erőteljesebben a fegyverrel harcoló, forradalmukat vívó vagy hazájukat védő népek felé (Az is hazám, Kuba-ciklus). A harcoló vietnami népről írt versei egész kötetet töltenek meg (Halálűző, 1966).
A hetvenes évek újabb változásokat érleltek költészetében: az ironikus és önironikus hang, a fanyar rezignáció, a szatirikus és groteszk megközelítés és a brechti hatásokra való törekvés válik annak a kiábrándult, keserű hangulatnak kifejeződési formájává, melyet a jelen szocialista társadalmának visszásságai, tökéletlenségei keltenek a kompromisszumokra képtelen költőben. S noha indulatai igazságához, őszinteségéhez nem férhet kétség, köz- és magángondjainak költészetbe emelése nem mindig mondható sikeresnek.
Versei mellett két verses drámája is megjelent (Orfeo szerelme, 1969; Balgatag leányzók, 1973) – előbbit az Irodalmi Színpad mutatta be.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me