Új utak előtt: a "Kedd" és a "Kis csodák"

Full text search

Új utak előtt: a "Kedd" és a "Kis csodák"
A válogatott versek pályaösszegezése után a Kedd (1966) és a Kis csodák című kötet (1968) új egységbe fogható fejlődési szakaszt jelez. A két verseskönyvben egyrészt megrendítő emberi csalódását értelmezi, ugyanakkor kísérletet tesz közéleti lírájának megújítására. Ez a kettős tematika rendszerint szorosan összefonódva jelentkezik. A fájdalmas csalatkozás sem ingatja meg "az összefűző közösség" iránti bizalmában, a társadalmias gondokkal pedig teljes érzelmi intenzitással azonosul. Időközben még közelebb kerül az irodalmi élet mindennapjaihoz: írószövetségi funkcióját odahagyva ismét az Élet és Irodalom szerkesztőségében dolgozik. Az esszék és kritikák ekkori gyűjteménye is ezt a jellemző címet viseli: Meghitt találkozások (1969).
Érzelmi elárultatásának lírai történetét – költői alkatára oly jellemzően – irodalmias-mitológiai szférába transzponálja. Az Idegosztály és Az erdő – a Kedd nyitó ciklusának címadó verse – nemcsak külsőségekben, a terzina-formával és a mottóval idézik a dantei eltévelyedést. A "tisztítóhely" képébe átjátszott "idegosztály" a "ragályos indulatok sötét sűrejé"-vé lett, elátkozott szerelem-erdő: igazi dantei szimbólumok, s a korszerű értelmezéssel, a nehéz dantei–babitsi szókötés és emelkedett stíl bravúros visszaadásával Garai Gábor maradéktalanul magára tudja szabni azokat. Az erdő-ciklus problematikájának végső kiteljesítése és lezárása a Kis csodák 1967-es datálású Orfeusz-verscsoportja. A mitológiai szerelmesek mítoszát – azzal a merész változtatással, hogy a visszanézés pillanatában Euridiké csúful megcsalja Orfeuszt – Garai Gábor ismét nehézség nélkül alkalmazza saját csalódásának regényére. Megegyező a két verscsoport végső kihangzása is. Az erdő azt sugallja: "csak úgy leltem az út s az oltalom / enyhületére, ha egyszerre többen kerestük…" Orfeusz így beszél: "hadd fogjuk össze mindnyájunk magányát, / hogy a magunk magánya szétoszoljon!"
A Kedd közéleti ciklusa, az Anyaföld néhány ponton még az érzelmi válság élményköréhez kapcsolódik. A kötet és e pályaszakasz kétségkívül egyik legnagyobb kísérlete, az Anyaföld egyenesen a szerelmi líra formanyelvén szólaltatja meg Garai Gábor egyetemes hatósugarú élet- és hazaszeretetét. A himnikusan emelkedett, forró személyességű vallomás a teljes létezés, a végtelen univerzum tereiben csapong, "a mindenség fiaként" újjászülető anyaföld-haza édes gravitációját kapcsolja egybe egy jövendölt világméretű emberi összefogással. A négy tételes rapszódia szilárd szerkezeti rendjét az anya, a szerető, a kiröppenés és visszatalálás témaegységei adják, a nyomatékosítással sokszor megtört, alexandrin 889eredetű, hosszú, rímes sorok tágas medrei a buja érzelmi-nyelvi áradásnak, a gyorsuló vershullámzás motorjai a kihallható daktiluszok. Az Anyaföld a Nyárvég fegyelmezett klasszicitásának magasában áll, a Vernek egy embert szemléleti képből általánosít (efféle típus még a lélektani remeklésű Vers az asszonyról… a Kis csodákban), a Napkelet és a Kedd ismét új versépítési módot jeleznek. Garai Gábor montázstechnikával egymásra és egymásba vetíti különféle érzések és impressziók rétegeit, teljesen szabad kifejeződési teret ad az asszociációknak, de egy szinte refrénszerűen vissza-visszatérő motívummal mégis hangulati és szerkezeti egységben tartja a verset.
A mindennapok, a szerdát előző keddek gondjaiban való önfeledt elmerülés a Kis csodákban már programos vállalás. "De áldottak a köznapi kis csodák, / a váratlanok, a gyermekiek" – vallja a látványos küzdelmek után, a nyugalom, a társadalmi konszolidáció s a lelki felépülés közepette. A kis csodák öröme, a felszabadult személyes jelleg áttöri a korábbi objektív tónust, a tartásos emelkedettséget, egyre több az önvizsgáló, olykor rezignált meditáció. A gyermekkor emlékei, az évszakváltozások, a természet ünnepi nyugalma elégikussá színezett összképet adnak, s megritkul a nyers valóságelemek közvetlen versbe ömlése (Képtávíró, Túl bonyolult…, Fürtös fejek). Az átváltozás és újrakezdés, helytállás és elmúlás töprengő értelmezései tűnnek fel minduntalan (A Moldva hídján, Szeptemberi fény, A bizonyosság kora, Végül…). A nagy kompozíciók, a Félálom és A szenvedély évszakai is hasonló gondolatokat variálnak, s az egymásba vágott köznapi vagy profanizált mitologikus szituációk és életrajzi hitelű emléktöredékek rendjéből végül is "a fogható való", a "termő szenvedély" cselekvésre sarkalló bizonyossága csendül ki.
Az Ablakban a nap (1972) leíró látványversein, tájakat, hangulatokat idéző darabjain a napfény harsány, telivér színei uralkodnak. A ciklus címadó versében a ház "ablakában hirtelen lángra lobban vakító vörös-aranyban a nap"; "színarany" a repceföld a hazai júniusban, arany a kertbe szökött tündér szeme, a jaltai nyárban "vörösbe robbannak a gerezdek"; az Asszony a napon képének főalakját "bombázza a nap, vad tavaszi fény"; Bulgária "zöld táj, növényi lángolás" lesz a költő ecsetjén. De túl a látvány szemfájdító élességgel megidézett szépségén, e versek nem csupán leírások; mint egyik kritikusa írta, Garai Gábornál a látás csak nyitánya, feltétele a meglátásnak: a látványban lévő mondanivaló példázatszerű kibontásának. Szép példája ennek a Cseppkő-szobor című vers, mely mintha a szoborba oltott Artistákat ábrázolná: "S nem is válnak szét soha már. / Hűségük lágy kérgét örök / márvánnyá dermesztik szikár / hitek és fényes ösztönök."
A kötet utolsó ciklusa – India, India – a költő indiai élményeinek, ott fogant gondolatainak prózában már megismert (Márciusi nyár, 1971) lírai feldolgozása.
A számvetés, az összegezés után (A szenvedély évszakai, összegyűjtött versek, 1973) mintha hangváltásnak lehetnénk tanúi Garai Gábor költészetében. Az Elégiák évada (1974) fontos állomás az életpályán, érett, az előzőnél magasabb színvonalú kötet. A címmel is kiemelt, előtérbe helyezett elégikus hangnem – mint azt Bodnár György megfogalmazza kritikájában – nem a szomorúság érzetét, 890hanem a valóság és ideál közti ellentmondásokat fejezi ki, a harmónia sóvárgása és az ítélkezés indulatának összeütközéséből fakad, amelyből a költő eszménye: az újjáteremtett harmónia utáni vágy kerül ki győztesen. "Ki költi föl hamvaiból a hárfát? / Holt hangok cserepeiből / egy-testű zenét ki teremt itt?" – teszi fel a kérdést a költő a kötet címadó versében. S a harmónia fel is fénylik az olyan rezignáltan megbékélt versekben, mint a Kisüt a nap, a Párizsi kávéház – tükrében Váci Mihállyal vagy a Ködben és hóban.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me